Smerter ved Akillesscenen


Morten Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Mit aktivitetsniveau steg for nylig rigtig meget da jeg er igang med en livsstilsændring. men som følger har jeg fået smert bag på hælen, hvor akillesscenen hæfter fast. Der er en lille synlig hævning bag på. Jeg har små smerter om morgnen og efter motion, også selvom det bare er en gåtur på 4 - 5 km. Det har stået på i ca 2-3 måneder. men da jeg har betalt for at være på en livsstilshøjskole er det svært for mig bare at cutte motionen helt af. men jeg Løber ikke og laver kun motion på cardiomaskiner der ikke giver stød i hælen (motionscykel, crosstrainer og romaskine)

Jeg syns ikke jeg kan hitte rede i rådene rundt omkring på nettet da holdningerne virker forskellige. nogle mener hælindlæg er godt andre en akillesscenesok agtig ting

nogle der har lignene erfaringer?

Mvh. Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej.

Mit aktivitetsniveau steg for nylig rigtig meget da jeg er igang med en livsstilsændring. men som følger har jeg fået smert bag på hælen, hvor akillesscenen hæfter fast. Der er en lille synlig hævning bag på. Jeg har små smerter om morgnen og efter motion, også selvom det bare er en gåtur på 4 - 5 km. Det har stået på i ca 2-3 måneder. men da jeg har betalt for at være på en livsstilshøjskole er det svært for mig bare at cutte motionen helt af. men jeg Løber ikke og laver kun motion på cardiomaskiner der ikke giver stød i hælen (motionscykel, crosstrainer og romaskine)

Jeg syns ikke jeg kan hitte rede i rådene rundt omkring på nettet da holdningerne virker forskellige. nogle mener hælindlæg er godt andre en akillesscenesok agtig ting

nogle der har lignene erfaringer?

Mvh. Morten

Jeg har selv været igennem et meget langt forløb med nu to operationer i min akillesene. Jeg kan kun råde dig til at gå til lægen og få undersøgt din akillesene og find ud af hvad det er der giver smerten. Det kunne lyde som om der er noget betændelse ved hæftningen, og mine problemer startede netop med betændelse.

Øvelser kan du google men øvelser for dynamisk regime stående på en trappe vil være en god ting.

Men skynd dig til lægen ;-)

Link to comment
Share on other sites

det anbefales at lave hæl løft med hælen ud over trappen. 3x15 gentalser ultra langsomt, så hver gentagelser varer ca. 6 sek. Ja, langsomt!

Gør det hver anden dag. Der må gerne være lidt smerte undervejs, men det må ikke forværre det hele.

For at speede processen op, kan du evt gå til en fys der har shock wave. Det er en noget smertefuld behandling, men i mange tilfælde ret effektivt på den type skader.

Mht om hæl indlæg eller sokken er god, så er det helt op til dig selv. Begge ting kan bruges til at aflaste

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil lige starte med at sige, at jeg INTET forstand har på området, kun erfaringer. Jeg har nemligt også haft store problemer med min achillessene og har prøvet det hele.

Det der hjalp mig var "excentrisk træning af achillessenen". Søg om det på google, jeg mærkede fremgang efter få dage. Jeg startede med min egen kropsvægt og sluttede med en rygsæk, fyldt med vandflasker, pokertips og knægtens små håndvægte, så jeg nåede på +25kg

Når du laver øvelsen mu du gerne kunne "problemet", men det må ikke gøre ondt.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er enig med de andre. Lyder meget som betændelse i achillessenen. Har selv været igennem det for ½ år siden. Fik det 2 måneder op til et marathon. Det der hjælp mig var excentrisk træning af achillessenen, pause fra træning og til sidst akupunktur 1 gang om ugen samt massage af lægmusklen. CEP kompressionsstrømper er meget effektive også, da de giver støtte ved achillessenen.

Mærker intet til det i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share