Lære at svømme under vand


Kragen0099
 Share

Recommended Posts

Du skal finde den rigtige balance mellem tempo og arbejde. Altså jo hurtigere man svømmer desto mere ilt har kroppen brug for, men på den anden side, skal man heller ikke svømme så langsomt at man skal være længe under vandet. Den balance skal du nok eksperimentere med og mens du gør det, tror jeg resten kommer af sig selv. 20 meter er ikke ret langt.
Et godt kraftfuldt afsæt fra kanten får dig et godt stykke af vejen. Vær også opmærksom på ikke at bremse dig selv når armene føres frem (går ud fra at du svømmer brystsvømning) Det kan evt. være en hjælp at håndfladerne peger op ad når du fører armene frem. Derved får du albuerne tættere til kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Hel jeg skal kunne svømme 20 meter under vand. Kunne første gangbro forsøgte "kun" svømme 15 meter nogen gode råd. Skal siges at jeg aldrig rigtigt har svømmet under cand og jeg måske svømmede for hurtigt. Gode råd til aflære at tage den med ro? Er kvinde...

For mig har det vigtigste været:

1. pulsen ned. Brug gerne flere minutter på at slappe helt af inden du sætter i gang.

2. Lav din indånding god dyb. Fyld 'mave, bryst, skuldre' i den rækkefølge.

3. Godt afsæt og langt glid. Det er ikke et spørgsmål om at svømme hurtigt, men om ikke at bruge for meget energi.

4. Kig nedad når du svømmer - så slapper du mere af i nakken.

5. som W siger: før armene tæt ind til kroppen når du fører dem frem. Når armene er fremme og du glider, kan du forsøge at have armene bag ørerne/ud for ørerne.

6. Når du begynder at tro at du ikke har ilt nok, så tro om;) Det er kun kroppen der reagerer på for meget CO2.

7. og vigtigst: Dyk aldrig alene;)

PS 20 meter vil du lynhurtigt opleve ikke er særligt langt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar! Håber I har ret - synes bare det virkede som rigtig langt, men jeg gled heller ikke overhovedet jeg svømmede bare...så måske derfor jeg hurtigt havde lyst til at trække vejret igen.

Du kan evt træne i at bruge færrest mulige armtag - på den måde tvinger du dig til glid.

Jeg har i øvrigt en oplevelse af at andet eller tredie dyk er lettere end 1. Så lav gerne et par prøve dyk inden du går all in

Link to comment
Share on other sites

Hej det er mig kragen som skriver igen, men kunne ikke huske mit kodeord så skriver fra denne profil.

Nu har jeg øvet lidt, og kan se det hjælper at holde glidet.

Er der en smart måde at komme ned under vandet på, hvis man starter fra vandet?

Altså skal man holde hænderne på kanten og fødderne på væggen og så tage hovedet ned, eller er det bedre at dukke sig ned under vandet og så sætte fra? Har lidt svært ved at komme ned og også blive nede....

Da jeg svømmede (alm. Brystsvømnimg) synes jeg nogen gange jeg nærmest gik tilbage eller i bedste fald bare i stå... Nogen der ved hvad jeg mon gjorde forkert? Ventede jeg for længe før jeg bevægede mig. Det var med benene jeg kom ingen vejne.....

Edited by Hesten0099
Link to comment
Share on other sites

Hej det er mig kragen som skriver igen, men kunne ikke huske mit kodeord så skriver fra denne profil.

Nu har jeg øvet lidt, og kan se det hjælper at holde glidet.

Er der en smart måde at komme ned under vandet på, hvis man starter fra vandet?

Altså skal man holde hænderne på kanten og fødderne på væggen og så tage hovedet ned, eller er det bedre at dukke sig ned under vandet og så sætte fra? Har lidt svært ved at komme ned og også blive nede....

Da jeg svømmede (alm. Brystsvømnimg) synes jeg nogen gange jeg nærmest gik tilbage eller i bedste fald bare i stå... Nogen der ved hvad jeg mon gjorde forkert? Ventede jeg for længe før jeg bevægede mig. Det var med benene jeg kom ingen vejne.....

Stå med ryggen til væggen, tag din indånding og og gå ned i 'frøhug' og sæt af på væggen (bliv tæt ved væggen når du sætter dig ned).

Normal vil man have en halskrave og et bælte som hjælper til at tynge dig ned og finde den perfekte linie. Måske vil det hjælpe at kigge ned, hvis du har tendens til at komme op til overfladen.

Mht til arm og bentag så bare lyt til Surfer. Jeg synes det er vildt så meget fremdrift Natalia får på bentagene. Jeg bruger kun bentagene til ikke at gå baglæns når jeg fører armene fremad;) Dvs jeg tager mit bentag samtidigt med fremføring af armene.

Link to comment
Share on other sites

Stå med ryggen til væggen, tag din indånding og og gå ned i 'frøhug' og sæt af på væggen (bliv tæt ved væggen når du sætter dig ned).

Normal vil man have en halskrave og et bælte som hjælper til at tynge dig ned og finde den perfekte linie. Måske vil det hjælpe at kigge ned, hvis du har tendens til at komme op til overfladen.

Mht til arm og bentag så bare lyt til Surfer. Jeg synes det er vildt så meget fremdrift Natalia får på bentagene. Jeg bruger kun bentagene til ikke at gå baglæns når jeg fører armene fremad;) Dvs jeg tager mit bentag samtidigt med fremføring af armene.

Ok det vil jeg prøve. Man kan desværre ikke stå på bunden det hvor man starter, det er 1,8 meter dybt. Kan holde i kanten med armene, eller lade mig synke ned og så sætte fra måske... Vil bare finde den smarteste måde :-)
Link to comment
Share on other sites

Glid med armene foran dig, 20 meter klarer du nemt.

Jooe, men efter nogle tag får jeg bare en trang til at trække vejret, og er nok også bange for at presse mig selv under vand. På land kan jeg holde vejret i knap et minut før jeg virkelig har lyst til at trække vejret igen... Edited by Hesten0099
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share