Træning til coopertest


Maib94
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har ca. 1 måned til at forbedre min coopertest med 350m.

Jeg løber nu ca. 2200m og skal gerne løbe 2550m om en måned.

Er det muligt? Hvor meget træning og hvilken slags træning skal jeg benytte for at opnå mit mål?

Håber I kan hjælpe! :)

Hilsen Mai.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke kunne opnår meget store resultater på 4 uger.

Men jeg antager at du ikke har løbet når dit max under sidste test, og det ville nok være her jeg ville sætte ind.

2200 meter tyder på at du har et rimelig kondition set i forhold til det danske gennemsnit. Det er dog langfra prangende. så der er en risiko for at mit råd vil føre til belastnings skader ol.

Intervaller ville umiddelbart være mit forslag. Du skal vende dig til at løbe med høj fart, og ved max belastning. Fordelen er at det kun er i 12 minutter testen var, og at du bag efter er færdig.

Fx 500 el. 800 meter intervaller ville være gode intervaller. Huske at varme op med 2-3 km roligt løb, og 2-3 km afjog for at få ilt i musklerne og hjælpe til af få mælkesyren transporteret væk

Den nemme metode ville være at løbe 5x800 eller 10x500 ved max fart, og så holde 1-2 min pause mellem intervallerne. Det kan du gøre 1 gang om ugen, da det er rimeligt belastende. Du bør måske også smide en 3-4 kilometers tempo tur ind om ugen, hvor du løber ved 3/4 efford.. altså du skal ikke løbe dig i hegnet, men du skal være godt forpustet og ikke kunne tale under vejs.

1 til 2 ture af 5-8 kilometer i roligt tempo vil nok heller ikke være af vejen. Mest for at få iltet musklerne, og bygge en smule udholdenhed.

Arbejd med det mentale, og husk dig selv på hvordan det føles når du er færdig med et tempo interval. Ofte er man hurtig klar, og noget af begrænsningen sidder mellem ørene, fordi det gør ondt at presse sig max.

Normalt vis ville jeg ikke anbefale denne tilgang, da jeg mener at risikoen for skader er stor, og den føre næppe til langvarig forbedring. En mere langsigtet strategi ville være på sin plads, da det er rigtigt svært at gå fra zero til Hero på meget kort tid.

Samtidigt er jeg lang fra ekspert ift. tempo løb ol. så mit råd skal ses som et lægmands råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share