Hvor meget fuldkornsbrød bør man spise om dagen?


AnsoAnsoh
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg prøver at spise omkring 1200 kalorier om dagen (ofte lander jeg dog kun omkring de 900), fordi jeg gerne vil blive lidt mere veltrimmet.

Mit spørgsmål i forbindelse med denne kostændring er, hvor meget fuldkornsbrød er FOR meget? Findes der nogen tommelfingerregel for hvor meget af det sunde fuldkorn man bør spise om dagen?

Jeg kan sagtens finde på at spise 2 skiver rugbrød til frokost og yderligere 2 skiver om aftenen som snack.

Jeg bager selv alt mit brød på simple opskrifter bestående af fuldkornsrugmel, lidt hvedemel, vand og måske lidt honning. Jeg har regnet med frem til at en skive ligger på cirka 120 kalorier, da jeg hverken bager med mælk, øl, kerner eller lignende.

Jeg er 23 år, kvinde og normalvægtig. Træner i øvrigt vægtløftning 1 time tre gange om ugen, dyrker cardio ved høj intensitet i fitnesscenteret en gang om ugen i 30 minutter og dyrker HiCT træning 12 minutter 7 dage om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke set et maks, men kostfibre og fuldkorn anses for at være sunde, og problemet er ofte at vi langt fra får nok af dem.

Jeg tvivler på at fire skiver rugbrød er problematisk på nogen måde. Særligt når det er hjemmebag med surdej eller gær og der stort set kun er rugmel i. Man kan i øvrigt øge fiberindholdet ved at tilsætte knækkede rugkerner, hørfrø og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst at Sundhedsstyrelsen anbefaler at man spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen, og der er ikke specificeret nogen øvre grænse. Jeg ved at jeg får nok, da jeg ofte spiser fiberhavregryn til morgenmad, samt rugbrød til frokost og måske som snack.

Men da der der jo også er meget kulhydrat i korn, mon så ikke det kunne være et problem hvis ens daglige indtag overskrider ens behov? Så vidt jeg ved sætter kulhydrat sig som fedt på kroppen hvis man spiser for meget af det...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er normalvægtig, 23 år og meget fysisk aktiv er det helt hen i vejret kun at få 900 kalorier om dagen. Det kan tyde på to ting: Enten er du i gang med en sultekur ud over det sædvanlige. Det er dumt og farligt og vil ikke gøre dig 'veltrimmet' på den gode måde. Eller også registrerer du din mad fuldkommen forkert. Hvis det er det andet, så lad det være en anledning til at stoppe med at gå op i så små detaljer. Du kan alligevel ikke beregne alting. Spis sundt, fortsæt din træning og spis det fuldkornsbrød, du har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst at Sundhedsstyrelsen anbefaler at man spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen, og der er ikke specificeret nogen øvre grænse. Jeg ved at jeg får nok, da jeg ofte spiser fiberhavregryn til morgenmad, samt rugbrød til frokost og måske som snack.

Men da der der jo også er meget kulhydrat i korn, mon så ikke det kunne være et problem hvis ens daglige indtag overskrider ens behov? Så vidt jeg ved sætter kulhydrat sig som fedt på kroppen hvis man spiser for meget af det...

Nej. Rugmel er ret groft og fibrene gør netop at det har en kort opholdstid i tarmen, så færre næringsstoffer optages og næringsværdien falder. Det er derfor at fibre er sunde og jo flere der er en i en madvare, jo lavere glykæmisk indeks, dvs jo lavere insulinrespons. Og spiser du de kalorier du skal, så tager du ikke på.

Der er ikke nogen grund til at problematisere sin mad, hvor der ingen problemer er. Jeg syntes at du bør læse Sinas post et par gange og lægge dig den på sinde, for måske er der noget om snakken.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de konstruktive svar.

Dejligt at høre, at jeg bare kan fortsætte med at spise rugbrød!

Grunden til at jeg som regel lander på de 900 kalorier om dagen er, at jeg ganske enkelt føler mig mæt når jeg lander på det niveau. Hvis jeg ikke føler mig mæt spiser jeg mere.

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at jeg registrerer min mad forkert, men hvordan skulle det næsten være muligt? Jeg tjekker næringsværdierne på mine fødevareprodukter, vejer den mængde jeg spiser og indfører det i en app. Det kunne ikke være nemmere. Er der noget jeg ikke har taget højde for ved kalorieberegningen?

Link to comment
Share on other sites

900 kalorier er meget lidt. Du bør spise noget mere.

Du kunne fx komme solsikkefrø og knuste hørfrø i rugbrødet så det hæver energiindholdet, og komme smør ovenpå og et godt stykke ost. Eller pålæg med proteiner som skinke, kylling etc.

Frøken Uldbjerg har lidt forslag til noget ganske fint rugbrød med forskellige tilsætninger:

http://www.frkuldbjerg.dk/2011/03/klassisk-rugbrd-med-surdej.html

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share