Spinning og vægttab


KathrineE
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Jeg er lidt frustreret og har brug for nogle gode råd. Jeg startede med at spinne for 3 mdr siden. Jeg spinner 3 gange om ugen.

Primært gør jeg det fordi jeg synes det er herligt, men der er også det fysiske resultat - jeg vil meget gerne tabe mig, eller i det mindste strammes godt og grundigt op. Jeg er 25, 170 cm høj og vejer 59 kg.

Problemet er dog at jeg på ingen måde kan se forskel fra før jeg startede, til trods for at jeg altid er badet ind i sved efter en times knoklen. Dog kan jeg mærke markant forskel på min kondition, men vil også gerne kunne se resultater.

Jeg spiser ikke mega sundt, men heller ikke dårligt/usundt. Mine kostvaner er nok det samme som da jeg startede - så tænkte at motionen da måtte ændre lidt?

Jeg er lidt frustreret over ikke ar kunne se resultater - nogle bud til hvorfor eller skal jeg give det mere tid?

Råd modtages med kyshånd :-)

Link to comment
Share on other sites

Motion gør også lidt for vægten. Men desværre også KUN lidt. Der er masser af andre gode ting ved motion, men for at tabe dig er det kosten du skal ændre. Motionen flytter kun minimalt med mindre du snupper en marathon eller Tour-etape dagligt.

Vi har mange i cykelklubben der træner hårdt 10-12 timer om ugen men det bliver de ikke tynde af.

En times spinning brænder ikke meget mere end en høj snegl fra bageren. Eller tre stykker rugbrød med fiskefrikadelle.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Motion gør også lidt for vægten. Men desværre også KUN lidt. Der er masser af andre gode ting ved motion, men for at tabe dig er det kosten du skal ændre. Motionen flytter kun minimalt med mindre du snupper en marathon eller Tour-etape dagligt.

Vi har mange i cykelklubben der træner hårdt 10-12 timer om ugen men det bliver de ikke tynde af.

En times spinning brænder ikke meget mere end en høj snegl fra bageren. Eller tre stykker rugbrød med fiskefrikadelle.

Tak for dit svar. Og ja jeg er også klar over alt der med kosten og hvad der indtages og forbrændes :-) men mener bare - det må da gøre noget for ens krop..? Måske ikke vægttab, men stramme op eller noget?:)

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. Og ja jeg er også klar over alt der med kosten og hvad der indtages og forbrændes :-) men mener bare - det må da gøre noget for ens krop..? Måske ikke vægttab, men stramme op eller noget?:)

Der er ikke rigtigt noget der bliver strammet op visuelt. Det som skaber en visuel forandring er enten større muskler eller at tabe fedtmasse, så dine muskler bliver mere markedere. Det sidste handler mest om hvor meget du spiser i forhold til hvor meget du forbrænder. Kardio, som spinning, løb, cykling svømning mm hører ind under, giver ikke sådan rigtigt større muskler, så du kan bruge timer på spinningscyklen uden at opleve en visuel forskel.

Alternativet til at tabe fedtmasse er at få større muskler. Hvis du vil have større muskler, så er styrketræning vejen frem.

Dette er desværre grunden at mange kvinder tilbringer timer i træningscentret med diverse cardio og fitnesshold, zumpa mm - uden at få resultater som står mål med deres indsats i tid og sved. Brugte de i stedet tiden med styrketræning....

Link to comment
Share on other sites

Der er stadig nogle sundhedsmæssige effekter ved konditionstræning som man ikke får ved styrketræning, så ingen grund til helt at droppe det.

Men er meget enig i at god gammeldags styrketræning er en overset disciplin.

Helt enig, Gregers. Det er vigtigt at skelne mellem hvad der giver sundhed og hvad der ser godt ud i spejlet ;-) Kardio og en godt kondition er en vigtig faktor i at holde kroppen sund :-)

I mine øjne skal man sørge for ens motion indeholder tre komponenter, nemlig kardio, styrke og noget der styrker koordinationsevnen, så som boldspil eller dans, MTB eller noget andet der kræver præcision, improvisering, balance og øje-hånd koordinering.

Link to comment
Share on other sites

Okay super! Jeg varierer mellem spinning og styrketræning normalt. Enten holdmæssigt (stram op, hit osv) eller så plejer jeg at træne styrke i ca 30 min enten inden eller efter spinning...men ja.. Jeg må nok også gøre noget med kosten.. Er bare så glad for stivelse-produkter :-0

Link to comment
Share on other sites

Okay super! Jeg varierer mellem spinning og styrketræning normalt. Enten holdmæssigt (stram op, hit osv) eller så plejer jeg at træne styrke i ca 30 min enten inden eller efter spinning...men ja.. Jeg må nok også gøre noget med kosten.. Er bare så glad for stivelse-produkter :-0

Eller jeg ved nok ikke helt hvordan jeg bør spise så jeg taber mig...

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighed for at reducere indtaget af slik, kager, sodavand og alkohol, er det et ukompliceret sted at sætte ind. Spiser du meget frugt, er det faktisk også et sted at skære.

Ellers er det noget at få mere mæthed via flere proteiner og grøntsager - sådan meget forsimplet. Det er tusind forskellige måder at gøre det på men grundlæggende skal der færre kalorier i munden.

Link to comment
Share on other sites

Træningsmæssig kan du overveje at få lavet et rigtigt styrketræningsprogram og køre det skiftevis med cardio. Alternativt kan også overveje crossfit i stedet for de FW-hold.

Gregers skriver det meget godt. Du behøver ikke at stoppe helt med at spise noget bestemt, men bare skære ned på det og så spise flere grøntsager, mere groft og mere protein. Det er en kostomlægning der ikke bare vil komme dig til gode visuelt, men sundhedsmæssigt resten af dit liv.

Derudover kan du også skære lidt i mængden af kalorier.

Det sagt, så er 60 fordelt på 170 centimeter bestemt ikke noget der indikerer overvægt/et vægtproblem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan sagtens følge jer og skal helt sikkert tænke kost ind i det mere end jeg gør.

Synes bare det kan være demotiverende og frustrerende at efter 4 mdr kan jeg INGEN forskel se.... Det er jo også en af motivationsfaktoren: at man kan se at man rykker sig :-(

Tag det som en lære og vid at du sikkert er blevet sundere, uanset hvad spejlet siger :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes, at cykling er bedst til transport. Du kan jo f.eks. cykle til fitnesscenteret, så har du også gjort noget godt for miljøet.

I fitnesscenteret kan du så træne enten træne med vægte eller deltage i et af de mange hold, crossfit, yoga, pump eller hvad du nu har lyst til (variation er godt for motivationen) og så op på cyklen når du skal hjem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share