Styrke vs. cardio ?


Recommended Posts

Baggrund: Kvinde, 29 år, i god fysisk form, spiser forholdsvis kulhydrat-fattigt (dog ikke fanatisk). Får kun alkohol og sukker til særlige anledninger i weekenden.

Sidste år smed jeg 10 kg, og kom ned på 64 kg efter udelukkende løbetræning til halv-marathon.

Så startede jeg på styrketræning i oktober, primært cirkel-træning og øvelser med bold, samt kettleballs. Dette pga. af skade efter al løbetræningen, og på opfordring fra fys.

Jeg er stort set smertefri, og har fået opbygget en hel del muskler siden jeg startede i efteråret, og er i øvrigt rigtig glad for styrketræning frem for de mange km på landevejen, som knæ/hofter har haft svært ved at klare.

Og så til "problemet"/udfordringen: Jeg har taget 2-3 kg på, formentlig i muskler, da tøjet ikke sidder meget anderledes. Men jeg ønsker at følge mig mere smidig, og tabe mere fedt. Jeg har selv en ide om at jeg skal bytte de 3 ugetlige styrketræningsdage ud med cardio, fx på cross-trainer, og så holde mig på 2/3 af max-puls, for at forbrænde fedt, og ikke mine muskler. Men jeg er ikke ekspert - hva sir I?

Spørgsmål 2: Jeg træner altid om morgenen (fra 5.30 til 6.30).

Normalt spiser jeg ikke inden, men en banan samt proteindrik efter (på vej på arb), og derefter en potion skyr med nødder. Hvis jeg skal træne mere cardio, fx 1 time på cross-trainer, skal jeg så spise mere/andet inden træning?

Gode råd til min udfordringer modtages med kys-hånd!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er glad for styrketræning, hvorfor så droppe det? Du bliver ikke mere smidig af at træne en time på cross-trainer. I så fald skal du ud i noget udstrækning/stretching i stedet for. Hvis du gerne vil tabe lidt mere fedt, uden at tabe for meget muskelmasse, skal du endelig ikke stoppe med det.

% af maxpuls har ikke noget at gøre med, om du forbrænder muskelmasse eller fedt. Det har noget at gøre med, om du forbrænder primært kulhydrat eller fedt i det givne træningspas, hvilket heller ikke er nødvendigt at tænke over i det samlede kalorieregnskab.

Det med at spise om morgenen inden træning er mest af alt en smagssag. Medmindre du træner i flere timer, er det helt fint at spise efter dit træningspas.

Link to comment
Share on other sites

I spillet om at undgå at tabe muskelmasse frem for fedt er følgende værd at være opmærksom på:

Hold dit kalorieunderskud begrænset(tab dig langsomt).

Få lavet noget styretræning, gerne tungt. Mindst en gang om ugen.

NB hvis man har mange muskler, og er i lav fedtprocent... er det sværere at tabe "rent fedt", og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Udelukker det ene det andet?

Jeg gør det samme som dig, med at træne om morgenen. Jeg styrketræner 3 gange om ugen, løber 3 gange om ugen, og cykler den sidste dag. En kombi der skulle være rigtig god for kroppen.

Din krop er glad for at få styrket musklerne, og din krop er glad for at få styrket konditionen. Så gør begge dele.

Du kan gøre, som jeg gør, træne cardio hver anden dag, og styrke hver anden dag. Du kan også slå det sammen, ved at du har cardio med i dit styrketræningspas, f.eks. som en god opvarmning.

Se bort fra de 3 kg, og tænk på at din krop har rigtig godt af at være både stærk og udholdene

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg syntes du skal træne styrketræning resten af dit liv. Det er godt at have en stærk krop og du vil nok også kunne klare dig meget længere som gammel. Gå nogle ture. Du blir ikke mer sund af at træne cross training en times tid. Du styrke træner og vil cross traine en time.. Unødvendigt stress for kroppen.

Glem alt om at det er smart at veje lidt. Mange kvinder tror jo mindre jo bedre men i virkeligheden skal du slet ikke gå op i tal. Og cross traine en time? Hvorfor lige en time? Hvorfor ikke crosstraine indtil du syntes det er fint?

Hvis du stiller dig op på crosstraineren og føler at en time er meget den dag så gør det indtil du syntes du stadig har det godt. Der er ingen grund til at træne gennem træthed, udmattlese og dårligt humør. Hvis du derimod syntes en time er for lidt så kunne du øge belastningen lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jo du har da ret i at du forbrænder mere på en time på crosstraineren end 'hygge' styrke træning ved 35 minutter. Du kan sagtens kombinere det. 3 x cross training 1 time og 2 x styketræning 35 om ugen. Jeg har selv tabt mig ved at spise mere kalorie fattigt, men det går dog nemmest i starten og du er ved at nå dit mål, der kan det være sværest.

I princippet kunne du lave en ordentlig gang coleslaw med rød og hvidkål, lidt olie, kryderier og æbleeddike som du sagtens kan spise på en hel dag, kombineret med noget kød eller protein shakes. Det var bare ét eksempel på kalorie fattigt som man blir rigeligt mæt af som også er sundt.

Det er kun ved ekstrem cardio at man taber muskel masse eller hvis man spiser utroligt lidt eller forkert(for lidt protein).

Spis ca. 20% mindre en dit daglige kalorie behov og ikke mere ellers ryger der bare muskler.

Jeg kan godt følge dig, de kvindelige professionelle bodybuildere er et skræk eksempel, dog har kvinder kun 1/10 testoron i kroppen, så klø du bare på med styrke træning, der vil gå længe før du blir big og det kommer også an på hvordan du træner. Mange reps ( x 10-15 ) er godt til at få musklerne til at svulme op samt blodkar.

En ting der et godt når man vil tabe sige (har jeg læst flere steder) er at skifte tempo så man ikke kører et jævnt (måske lidt langsomt) tempo hele vejen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share