Træning til 13 årig?


Signe Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

jeg er en pige der inderligt ønsker at være sund og fit. da jeg var yngre var jeg slet ikke aktiv og spiste meget usundt, men for cirka et år siden tabte jeg mig og startede på hyppig aktivitet.

jeg er dog meget bange for, at jeg ikke er aktiv nok, i forhold til "normen", altså andre på min alder. Jeg ønsker bare at have et normalt, sundt forhold til træning og aktivitet, men jeg har meget svært ved at finde ud af hvor meget/lidt det så er.

hvor mange timer om ugen, synes i at en teenager bør træne? Og hvilken slags træning, styrke/kondi?

Jeg har førhen trænet 10 timer ugentligt, men nu har jeg så skåret ned, og det har jeg det virkelig dårligt med. Det er derfor jeg skriver her nu, så jeg ligesom kan få et større og bedre perspektiv.

Nu træner jeg 7-8 timer om ugen - 3 timer på kondicykel, 2-4 timers kropsvægttræning og 2 timers styrketræning i fitnesscenter med vægtmaskiner osv. Jeg sørger også for at strække ud i cirka 10-20 minutter før jeg går i seng hver dag.

Vil i sige, at det er nok? Jeg vil rigtig gerne høre andres mening :)

Jeg er 168,5 cm høj og vejer cirka 51-52 kilo. Spiser cirka 2400-2500 kalorier dagligt.

Edited by Signe Andersen
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du skal finde dig en sportsgren, måske endda to, som du synes er skide sjov og så bare hygge dig med det. Det er selvfølgelig bare min mening og det står dig frit for at dyrke fitness, men for mig at se bør det være lysten der driver værket og ikke 'hvad andre synes'.

Går / har du gået til nogle former for sport? Bor du i en større by eller ude på landet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du skal finde dig en sportsgren, måske endda to, som du synes er skide sjov og så bare hygge dig med det. Det er selvfølgelig bare min mening og det står dig frit for at dyrke fitness, men for mig at se bør det være lysten der driver værket og ikke 'hvad andre synes'.

Går / har du gået til nogle former for sport? Bor du i en større by eller ude på landet?

Tak for svar. Ja, jeg tænker også lidt det samme som dig. Jeg vil meget gerne have at det skal være lystbetonet, nu hvor det fylder så meget.

Jeg har prøvet mig lidt med at spille fodbold og håndbold med andre på min alder, men det er meget tydeligt at jeg er "dårlig", og jeg tror at det er for sent at starte fra punkt 0. Synes generelt at jeg er dårlig til boldspil, hvorimod fitness jo er meget ligetil, kan man sige.

- jeg bor i Århus området :-)

Edited by Signe Andersen
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Ja, jeg tænker også lidt det samme som dig. Jeg vil meget gerne have at det skal være lystbetonet, nu hvor det fylder så meget.

Jeg har prøvet mig lidt med at spille fodbold og håndbold med andre på min alder, men det er meget tydeligt at jeg er "dårlig", og jeg tror at det er for sent at starte fra punkt 0. Synes generelt at jeg er dårlig til boldspil, hvorimod fitness jo er meget ligetil, kan man sige.

- jeg bor i Århus området :-)

Det er aldrig for sent -> Og selvom man ikke er lige så god som alle andre, så er det motionen og det sociale, fremfor om man er den bedste, der er afgørende :-)

Har du overvejet volleyball? færre skader end fodbold/håndbold, og stadig med et hold så i får et socialt fællesskab. Der plejer at være forskellige niveauer uanset alder.

Link to comment
Share on other sites

Det er aldrig for sent -> Og selvom man ikke er lige så god som alle andre, så er det motionen og det sociale, fremfor om man er den bedste, der er afgørende :-)

Har du overvejet volleyball? færre skader end fodbold/håndbold, og stadig med et hold så i får et socialt fællesskab. Der plejer at være forskellige niveauer uanset alder.

Volleyball vil jeg da tænke over..:-)

Men egentlig er jeg godt tilfreds med hvád jeg laver af aktivitet, det er mere det om jeg gør det nok, for lidt/meget. Jeg kan nemlig mærke på mig selv at jeg begynder at få et tvangspræget forhold til det hele, og vil gerne have andres (og garanteret også mere erfarnes) mening :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share