10 km til efteråret - realistisk?


Mulle_Tulle
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Pt løber jeg 2 gange om ugen, 3-4,5 km pr. gang, det varierer lidt efter dagsformen. Derudover cykler jeg rundt til det meste og er almindeligt aktiv.

Nu har en veninde spurgt, om jeg vil deltage i et 10 km løb sammen med hende til efteråret. Så kunne vi træne op sammen, lære at løbe længere og generelt holde hinanden motiveret. Umiddelbart tænker jeg ikke, at det er urealistisk (løbet er i uge 34), men jeg er alligevel i tvivl efter et par Google-søgninger.

Jeg har tidligere døjet meget med skinnebensbetændelse, men har ikke mærket noget til dét siden efteråret.

Er det realistisk at deltage i løbet? Eller skal vi måske prøve at finde et længere inde i efteråret?

//Mulle_Tulle

Link to comment
Share on other sites

Det burde du fint kunne hvis du husker at starte stille og roligt ud. Både ift. distance, men også hastighed.

Hvis du kan klare at løbe 5 kilometer allerede nu, ville jeg nok tage 3 trænings dage. Som nybegynder skal du glemme alt om tempo ture, og intervaller. Dine muskler og led skal trænes op, og det gøres bedst ved at løbe rolige ture i snakke tempo. Så er det sociale også sikret :rolleyes::shades:

Et nemt program ville være.

Tirsdag: 3 kilometer løb i snakke tempo (typisk 6.30-7.00 min/km, måske endda endnu langsommere hvis du er utrænede, det vigtige her er at du kan føre en samtale ubesværet medens du løber)

Torsdag: 5 Kilometer løb i snakke tempo

Lørdag el. Søndag: 5 km løb i snakke tempo. Denne her tur kan du så stille og roligt lægge 500-1000 meter på hver 2-3 uge, indtil du er oppe på 8-10 kilometer.

Lad være med at lade dig stresse til at løbe hurtigere, fordi alle andre gør det. Dit mål er at løbe uden at blive skadet og styrke kroppen. Det er faktisk muligt at løbe uden at blive skadet, og få skinnebens betændelse osv.

Husk at træning ikke er konkurrence, og selvom du ikke ligger blødende i vejsiden, og er ved at hoste dine lunge op, så har din træning alligevel nytte.

Dette er blot mit råd, baseret på både egen erfaring, men også det teoretiske grundlag som fx. Claus Heckmann og Arthur Lydiard arbejder ud fra.

Du er velkommen til at stille eventuelle spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share