Sign in to follow this  
MollyMalou

Vægttab efter antipsykotisk medicin?

Recommended Posts

I 2012 stoppede jeg med at tage antidepressiv medicin, og startede med at tage antipsykotisk medicin istedet for. Det medførte en vægtøgning på lidt over 10 kg (siden 2007 startede jeg på antidepressiv medicin, også her havde jeg vægtøgning). I alt har jeg de sidste 8-9 år, taget over 20 kg på, og det kan efterhånden mærkes.

Jeg stoppede dog min medicinske behandling i september 2014, og jeg har været 100% medicinfri siden da. Mit problem er bare, at jeg ikke taber mig, som jeg havde håbet jeg ville, så jeg er nødt til at arbejde hårdere for at nå min drøm. Der sker åbenbart noget med ens krop, når man tager psykofarmaka, og det gør ikke et vægttab lettere :/

Jeg har brug for hjælp til at kickstarte mit vægttab -men jeg aner hverken hvor jeg skal starte eller hvordan jeg starter. Måske kan I hjælpe. Min kæreste og jeg har siden nytår lavet madplaner, hvor vi har skåret så mange kulhydrater fra, som vi føler vi kunne (herhjemme spiser vi fx. ikke kartofler, ris eller pasta flere gange ugentligt). Vi drikker ikke længere sodavand på daglig basis, og chips og guf, spiser vi én aften om ugen, fredag eller lørdag.

Min morgenmad består oftest af havregryn med letmælk, en halv teske sukker og et glas mælk. Min frokost, som jeg spiser i skolen består af mørkt, kernerigt rugbrød med en smule smør, kødpålæg eller leverpostej. Sommetider har jeg gulerødder med. Til aftensmad får vi noget kød, tilbehøret er som regel en salat med kål, iceberg osv. eller bagte rodfrugter. Jeg drikker vand til frokost og aftensmad.

Det skal siges at jeg ikke motionere, og det er her jeg har et kæmpe problem: jeg er så utryg ved at gå i et fitnesscenter, at jeg for længst har droppet det. Der er alt for mange angstanfald, når jeg går i et fitnesscenter, så dét skyder jeg en hvid pil efter -for nu.

Jeg kan til gengæld rigtig godt lide at svømme, og jeg bor tæt på en god svømmehal.

Men hvordan starter jeg det her? Jeg er ikke 100% rask (jeg har en psykisk sygdom), så jeg er nødt til at have mange, små delmål. Jeg kan max være fokuseret i 15 minutter af gangen, når det kommer til motion.

Hjælp!

Jeg ønsker at blive sundere og stærkere, men jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal starte :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det handler om for dig at tage små skridt.

Du har allerede skæret kraftigt i kulhydrater. Fint fint.

Næste skridt kunne være at drikke 3liter vand om dagen.

Når det er på plads så se om du kan få bevæget dig hver dag, Gør det let og nemt. Eksempelvis en daglig gåtur på 20-30min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I 2012 stoppede jeg med at tage antidepressiv medicin, og startede med at tage antipsykotisk medicin istedet for. Det medførte en vægtøgning på lidt over 10 kg (siden 2007 startede jeg på antidepressiv medicin, også her havde jeg vægtøgning). I alt har jeg de sidste 8-9 år, taget over 20 kg på, og det kan efterhånden mærkes.

Jeg stoppede dog min medicinske behandling i september 2014, og jeg har været 100% medicinfri siden da. Mit problem er bare, at jeg ikke taber mig, som jeg havde håbet jeg ville, så jeg er nødt til at arbejde hårdere for at nå min drøm. Der sker åbenbart noget med ens krop, når man tager psykofarmaka, og det gør ikke et vægttab lettere :/

Jeg har brug for hjælp til at kickstarte mit vægttab -men jeg aner hverken hvor jeg skal starte eller hvordan jeg starter. Måske kan I hjælpe. Min kæreste og jeg har siden nytår lavet madplaner, hvor vi har skåret så mange kulhydrater fra, som vi føler vi kunne (herhjemme spiser vi fx. ikke kartofler, ris eller pasta flere gange ugentligt). Vi drikker ikke længere sodavand på daglig basis, og chips og guf, spiser vi én aften om ugen, fredag eller lørdag.

Min morgenmad består oftest af havregryn med letmælk, en halv teske sukker og et glas mælk. Min frokost, som jeg spiser i skolen består af mørkt, kernerigt rugbrød med en smule smør, kødpålæg eller leverpostej. Sommetider har jeg gulerødder med. Til aftensmad får vi noget kød, tilbehøret er som regel en salat med kål, iceberg osv. eller bagte rodfrugter. Jeg drikker vand til frokost og aftensmad.

Det skal siges at jeg ikke motionere, og det er her jeg har et kæmpe problem: jeg er så utryg ved at gå i et fitnesscenter, at jeg for længst har droppet det. Der er alt for mange angstanfald, når jeg går i et fitnesscenter, så dét skyder jeg en hvid pil efter -for nu.

Jeg kan til gengæld rigtig godt lide at svømme, og jeg bor tæt på en god svømmehal.

Men hvordan starter jeg det her? Jeg er ikke 100% rask (jeg har en psykisk sygdom), så jeg er nødt til at have mange, små delmål. Jeg kan max være fokuseret i 15 minutter af gangen, når det kommer til motion.

Hjælp!

Jeg ønsker at blive sundere og stærkere, men jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal starte :(

Kan du se på vægten eller i spejlet at der er sket noget siden nytår?

Evt kan du overveje at skære i mængden du spiser. Det er langt den mest effektive vej til vægttab at regulere på kosten. Da det lyder til at I har godt styr på sammensætningen (husk 600g grønt om dagen), så er mængden af kalorier nummer to at kigge på. I stedet for at sætte gryderne på bordet, så prøv at portionsanrette, så man undgår at tage potion nummer to/en stor portion.

Ang at komme i gang med lidt træning, så er svømning en super god metode. 15 minutter er bedre end ingenting. De fleste svømmehaller har åbent for banesvømning i de normale åbningstider, så det er bare at gå derned og hoppe i og få svømmet. Man kan ofte finde en bane hvor hastigheden passer med ens egen. Hvis løb ikke er en mulighed, så kan man cykle eller bare sørge for at få gået de 10.000 skridt om dagen. Mange er også glade for spinning, da det forbrænder en masse uden at være vægtbærende og man kan stille sværheden efter lyst og kondi. Hvis holdtræningen alligevel trækker, men ikke fitnessdk og lignende steder, så tilbyder AOF og andre også holdtræning. Den vigtigste træning er den man gennemfører og en gåtur er langt bedre end at sidde passivt. Sundhedsstyrelsen anbefaler en halv times motion om dagen og at man får pulsen op et par gange om ugen, mener jeg at det er. Allerede der er man kommet langt rent sundhedsmæssigt.

Uanset, så kan man altid starte i det små fx med et mål om bare at gå en tur en halv time om dagen og svømme et par gange om ugen og så starte der. Når det mål er nået, så sætter du et nyt :-)

Edited by Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du henvise til noget dokumentation der påviser en sammenhæng mellem vægttab eller sundhed og et stort væskeindtag?

http://videnskab.dk/krop-sundhed/otte-glas-vand-om-dagen-er-vrovl

Det handler som sagt om at undgå unødige kcal. Et højt væskeindtag er med til at forhindre dette. Hvis man tager en målgruppe der spiser det samme og den ene testgruppe drikker 3 liter vand og den anden ½liter. Så vil der naturligvis ikke være noget ændring.

Jeg er foretaler for små og få ændring der er nemme at fører ud i livet. Kcaltælleri er IMO til de fleste medmindre man er eliteathlet er bare er den nørdede type der synes det er sjovt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handler som sagt om at undgå unødige kcal. Et højt væskeindtag er med til at forhindre dette. Hvis man tager en målgruppe der spiser det samme og den ene testgruppe drikker 3 liter vand og den anden ½liter. Så vil der naturligvis ikke være noget ændring.

Jeg er foretaler for små og få ændring der er nemme at fører ud i livet. Kcaltælleri er IMO til de fleste medmindre man er eliteathlet er bare er den nørdede type der synes det er sjovt.

Man kan formode at der er denne sammenhæng, men uden dokumentation er det en formodning og ikke andet. Trådstarter skal nok heller fokusere sin energi på noget andet, for man bliver hverken lettere eller sundere af at drikke en masse væske.

Edited by Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

og hun kan sagtens spise kulhydrater. Kartofler er supert. Ris, hvidt brød, pasta mindre smart.

drop det ekstra glas mælk fra morgen stunden. nøjes med 1 glas vand eller grøn the (uden sukker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du se på vægten eller i spejlet at der er sket noget siden nytår?

Evt kan du overveje at skære i mængden du spiser. Det er langt den mest effektive vej til vægttab at regulere på kosten. Da det lyder til at I har godt styr på sammensætningen (husk 600g grønt om dagen), så er mængden af kalorier nummer to at kigge på. I stedet for at sætte gryderne på bordet, så prøv at portionsanrette, så man undgår at tage potion nummer to/en stor portion.

Ang at komme i gang med lidt træning, så er svømning en super god metode. 15 minutter er bedre end ingenting. De fleste svømmehaller har åbent for banesvømning i de normale åbningstider, så det er bare at gå derned og hoppe i og få svømmet. Man kan ofte finde en bane hvor hastigheden passer med ens egen. Hvis løb ikke er en mulighed, så kan man cykle eller bare sørge for at få gået de 10.000 skridt om dagen. Mange er også glade for spinning, da det forbrænder en masse uden at være vægtbærende og man kan stille sværheden efter lyst og kondi. Hvis holdtræningen alligevel trækker, men ikke fitnessdk og lignende steder, så tilbyder AOF og andre også holdtræning. Den vigtigste træning er den man gennemfører og en gåtur er langt bedre end at sidde passivt. Sundhedsstyrelsen anbefaler en halv times motion om dagen og at man får pulsen op et par gange om ugen, mener jeg at det er. Allerede der er man kommet langt rent sundhedsmæssigt.

Uanset, så kan man altid starte i det små fx med et mål om bare at gå en tur en halv time om dagen og svømme et par gange om ugen og så starte der. Når det mål er nået, så sætter du et nyt :-)

Tak for dit svar -det er dejligt at få en masse gode idéer og tips :)

Jeg starter op med noget svømning mindst 2 gange om ugen, fra august. Jeg starter også i skole i august, og det bliver et hårdt semester. Så for at jeg ikke falder i gamle vaner, og bare tager direkte hjem efter skole og er inaktiv, vil jeg sørge for at forkæle min krop og mit sind, med svømning og måske endda noget vandgymnastik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this