Hvor hurtigt går det?


albertjensen
 Share

Recommended Posts

Mit navn er Albert, og jeg startede for kort tide siden på styrkeretæning. Jeg har målt, så jeg kan følge lidt med og jeg er på en måned vokset en halv centimeter i omkreds af overarm - siger det noget om, hvorvidt jeg er på rette vej, eller tyder det på, at jeg kan træne mere effektivt? Altså, hvor hurtigt går det?


Albert

Link to comment
Share on other sites

Der er rigtigt mange faktorer der spiller ind. Din genetik, din evne til at træne godt, din kost, dit program, din restitution osv.

0,5 cm kan være rigtigt godt, det kan være elendigt, alt der i mellem og det kan være en målefejl.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har målt rigtigt er det ganske udmærket.

Og det vel og mærket ikke bare er fedt eller pga. du begyndt at tage kreatin. Styrketræning er ikke noget der giver store guns på 2 mdr., det kræver dedikation tid og tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nå, nu har jeg været i gang i omkring tre en halv måned, og jeg synes, det er som om, jeg har ramt en eller anden mur, hvor jeg ikke kan løfte tungere, selvom jeg har løftet det samme i "længere" tid. Er det normalt her et par måneder efter, man er begyndt? Jeg tænkter, at man måske rammer en eller anden "begynderform" rimeligt hurtigt, hvorefter der skal meget mere arbejde til for at rykke sig. Lidt sådan føles det. Nå, jeg ville bare høre, om det er normalt, eller om det bare er mig, der gør et eller andet helt galt.


-Albert

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok an på hvor tungt du har løftet fra starten af. Hvis du har løftet rigtig tungt i en længere periode kunne det være du skulle tage en pause på en uge og vende tilbage. Det kunne også være du skulle tænke over at 3½ måned ikke er særligt lang tid.

Træner du på bodybuilding måde?? Du siger styrketræning det er noget andet.

Tag høje reps med en vægt du kan løfte 10 gange nogen sæt på 3-5 stykker, hvor det sidste sæt er svært. Det er også iorden at træne men sæt for sætter du lavere vægt på. Freks hvis du starter med 15kg håndvægte går du ned på 12kg så til sidst 10kg.

At øge muskel volumen kan gøres med høje reps omkring 10-12 og ikke meget lange pauser, men vægten skal ikke være sindsygt tungt.

Der er iøvrigt en artikel om at 'lette' vægte øger også muskel masse her på mol.dk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt, hvad 'bodybuilder-måden' dækker over. Hvad er det?

Jeg tror han mener, om du træner med mange gentagelser med det formål at øge din muskelmasse, eller om du træner med få gentagelser med det formål at øge din styrke. Han mener at styrketræning dækker over det sidste og bodybuilder-måden er det første.

Jeg mener dog ikke, at det kan stilles så sort/hvidt op. Men jeg tror, at det er det, som menes i denne sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share