Sign in to follow this  
startnow

Hvilke vitamintilskud anvender I

Recommended Posts

Ingen. Spis sundt, grønt (600g/dag), groft og varieret og få noget laks eller anden fed fisk hver uge. Ikke for træningens skyld, men for din sundheds skyld. Hvis at man spiser efter dette, så har man ikke behov for kosttilskud.

De fleste kosttilskud tager kun vores penge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruger nogle billige multivitaminer, og ikke andet.

Generelt så jeg gerne, at danske styrke-atleter spiste langt mere fisk, end de fleste af dem gør. Huske at variere det, så det ikke kun er de fede fisk, du får. Magre fisk, som torsk og rødspætte, indeholder meget protein, og vist også en smule naturligt kreatin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig enig med Schroinx, men jeg tager dog selv en pokkers masse piller, som multivitamin, b-vitamin, fiskeolie, ZMA, jern, folinsyre og d-vitamin. B-vitaminerne er mest af alt fordi mit og mine negle nyder godt af det. Jern-tilskuddet har hjulpet meget på træthed ifm. menstruation. D-vitaminer tager jeg fordi jeg fik målt mit niveau ved lægen og fik besked på at jeg skulle tage d-vitaminer, en af de piller med højt indhold, og jeg skulle tage den hver dag, hele året rundt, så mit niveau har været alt for lavt. Men resten er jo nok egentlig lidt penge ud af vinduet

Det kan dog være en smule sværere at få vitaminer nok under et vægttab, så multivitamin kan være en god idé og fiskeolie, hvis du ikke spiser fisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej.
Da jeg er en skør nørd tager jeg ½ multi-vitamin/mineral-pille af et billigt mærke den ene dag og ½ multi-pille af et andet billigt mærke den anden dag. O.s.v. Det supplerer jeg med en pille med kalk, magnesium, D-vitamin og K-2-vitamin.. Men da ingen andre end mig gider følge denne metode, gider jeg ikke nævne navnene på disse tog multi-vitamin/mineral-piller., som jeg fremover vil kalde multi-piller.
Det er mig med ideerne til "den gyldne middelvej" og den lidt vildledende men alligevel rammende betegnelse "light"-vitaminer. Men da det er totalt umuligt at følge min "Den gyldne middelvej" p.g.a. pillernes sammensætninger, gider jeg ikke skrive om det her. Det er der nok nogle, der er glad for. SMIL. Jeg vil nøjes med at fortælle om min teori med "light"-vitaminer senere.
Jeg har kigget på sammensætningerne af virkelig mange multi-piller på hovedsageligt det danske marked. Den mest spændende af disse er efter min mening ZINZINO BALANCEXTENDER, som jeg ikke har nogle økonomiske interesser i. Vi plejer jo ikke at må nævne produktnavne, men for lang tid siden fik jeg at vide, at vi godt må nævne navne på multi-piller og olier.
MIN VURDERING AF ZINZINO BALANCEXTENDER :
Dagsdosis er 4 piller. Men da de koster lidt over 4 kroner pr. styk, vil en dagsdosis blive over 16 kr. Det er hamrende dyrt.
Det kan bestemt ikke afvises, at 2 eller 4 piller dagligt vil forebygge en masse sygdomme. I modsætning til de fleste andre vitaminpiller på det danske marked indeholder den jo både lutein, betacaroten, alfacaroten, lycopen , grøn the, 7-8 af de 8 typer af vitamin E, Q10, K1- og K2-vitamin . Det er alle sammen stoffer, som jeg i mange år har ville komme i min vitamin-pille, som jo aldrig kommer på markedet. Pillen er med andre ord utrolig bredtdækkende. Det ser jeg umiddelbart som en fordel.
Dog mangler den kalcium og det bør der efter min mening være i de flestes tilskud. Men da man med god grund kan supplere de fleste multi-piller med en enkelt pille af "CAL-MAG 1:1 CITRAT MED VITAMIN D OG K-2" fra Solaray får man jo godt med kalk på den måde. Dagsdosis af kalkpillen er 3 stk pr dag, men det vil jeg fraråde almindelige mennesker at tage. Nøjs med 1.
Zinzinos multi-pille indeholde ca. 9 ekstrakter fra planter, alger m.m. Muligheden er, at det er godt med disse ting. F.eks er der betaglukaner i.
Flere af pillens mange vitaminer, mineraler og andre stoffer kan samarbejde. Det er jo nok det, som producenten og sælgerne håber på.
Men der er - efter min mening - en betydelig risiko ved at have så mange ting i en pille. Flere af stofferne kan jo modarbejde hinanden. Og med så mange stoffer kan fagfolkene bag pillen ikke overskue alle de former for måder flere af stofferne kan modarbejde hinanden på. Det er ihvertfald min mening.
Hvis man tager dagsdosis på 4 piller får man ca. 100 % ADT eller mere af mange af vitaminer og mineralerne. ( ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel ) . For at undgå skadelig overdosering mener jeg, at det er bedst at nøjes med 50 % ADT af de fleste vitaminer og minearaler. Det er det, som jeg kalder "Light"-vitaminer. Derfor synes jeg, at man højst bør tage 2 piller om dagen.
Som privatperson vælger jeg nok ikke at tage nogle af disse piller fremover.. Men hvis man ikke har samme skepsis som jeg, er der her en utrolig spændende og bredtdækkende pille, som kan suplleres med Solarays pille med kalk, magnesium, D-vitamin og K-2-vitamin. Solarays pille er vist en af de billigste måder at få K-2-vitamin fra tilskud på.
Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)
Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this