Fra 0 til 375 - På 3 måneder


Mimer
 Share

Recommended Posts

rutemap.jpg

D. 17 juli sidste år hoppede jeg skævt ned fra en badebro og ødelagde mit korsbånd. Efter at have kæmpet i næsten et år for at

komme tilbage, var jeg endelig tilbage på en (spinning) cykel i sidste måned, og har nu besluttet mig for at jeg skal tilbage i form.

Jeg har derfor sat mig som mål at deltage i og gennemføre http://www.aarhus-kobenhavn.dk/ d. 12 september, som er et cykelløb på 375 km.

Jeg har indtil i dag d. 11 juni, endnu ikke siddet på min landevejs cykel, og jeg starter derfor fra 0.

Jeg har den seneste måneds tid haft i alt 12 spinning timer, og det er alt hvad jeg har haft af kardio træning det seneste år.

Det er ingen hemmelighed at jeg ikke er i form, hvilket også kan ses på min krop. Jeg skal ihvertfald smide ~5 kg. inden starten, og vil bruge

denne udfordring til at "kickstarte" min aktive livsstil igen, og forhåbentlig få mig i form til også at kunne gennemføre en spinning instruktør

uddannelse jeg planlægger at melde mig til i efteråret.

Lidt om mig selv:

  • 32 år
  • Har tidligere kørt enkelte korte cykelløb som Sjælsø Rundt m.fl.
  • Cyklede sidste år indtil min skade ca. 90 km om dagen ( 45 km til og fra arbejde. )
  • Arbejder 45-60 timer om ugen, hvilket min træning vil afspejle i skæve tider og steder.
  • Jeg har aldrig før kørt et løb eller en distance længere end ~120 km.

Denne blog vil ud over opdateringer med trænings data, også komme til at indeholde alt fra delmål til tanker omkring det at sætte

sig mål og forfølge dem.

Jeg får i morgen lavet et program i FW, med henblik på at styrke mine ben muskulatur samt øge min udholdenhed frem mod løbet.

Denne vil jeg selvfølgelig sammen med evt. målinger dele her på bloggen.

Jeg ser frem til i morgen at sidde på min cykel for første gang i næsten et år, og til at opleve de forhåbentlig meget ømme ben på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Sidder på en mark godt 35 km hjemme fra og skriver denne update. Midt på en landevej, valgte min bagskifter at den ikke længere ville være en del af min cykel og faldt af.

Det ser ikke ud til det er noget der kan laves, så skal have Olmo ( det kalder min søn min cykel fordi det et mærket på den ), forbi min cykel magiker i morgen. Et nyt gear sæt vil være en væsentlig forøgelse af budgettet for min udfordring, men der er ingen vej uden om.

Speaking of..

Budgettet for denne udfordring har jeg hurtigt prøver at liste nedenfor.

Tilmelding til løb: 1299

8 x personlig træner af 470: 3550

Togtur og overnatning i Århus: 1500

Nyt gear til cyklen: ukendt

Nye løbs dæk monteres 1-2 uger inden: ukendt

Kommer sikkert på flere ting undervejs. I så fald vil jeg opdatere denne post.

Tilbage til træningen..

Startede dagen med det første møde med min personlige træner i FW. Det var et godt møde, hvor der blev afstemt forventninger.

da mødet var færdigt piskede han mig igennem 3 sæt af squats for at se min bevægelighed og teste mit knæ. Det gik godt.

Efter mødet trænede jeg 8 x 3 sæt overkrop og tog hjem. Til aften kom min cykel endelig ud. Var spændt på hvordan mine ben var, men det gik ok, og havde det ikke været for mit uheld, havde jeg kørt 2 en halv - 3 timer i dag i moderat tempo.

i stedet blev det til 33 km med 28 i snit og en følelse af at alle lyssignaler var røde i dag :-)

I morgen er det trænings fri dag, og på tirsdag har jeg første rigtige time med min træner.

Næste træning vil være spinning søndag.

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget, og i aften har jeg fået muligheden for at nyde en smuk dansk sommer aften på en mark midt ude i ingenting.

Ha en dejlig aften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AV :rolleyes:

Bedre kan min uge ikke beskrives. Som tidligere beskrevet, havde jeg første time med min personlige træner i tirsdags. Målet med disse timer, er med enkelte øvelser at supplere kardio træningen med styrketræning, således jeg frem mod løbet har noget styrke i ben, mave og ryg at stå imod med.

Jeg har som nævnt ikke trænet i et år pga mit knæ, og det var derfor med en del æresfrygt at min træner foreslog squats på vores første time.

Da teknikken skulle på plads, kørte vi 4 x 10 sæt kun med stang, og her efter 3 sæt x 8 med 30 kg. Resten af timen foregik med core og mave øvelser.

Efter timen stod den på 7 timers arbejde, og 2 timers spinning. Jeg har næsten ikke kunnet gå siden. Onsdag og torsdag har jeg måtte tage et skridt af gangen ned af trapper, og har intet kardio kunnet lave. Fredag var det stadig slemt, men ikke mere end jeg igen var oppe i centeret, og kørte både ben ( squats ), mave og overkrop igennem.

Nu 2 dage efter seneste squats, kan jeg mærke at jeg glæder mig til at komme op i centeret igen. Det bliver dog ikke før tirsdag, da jeg skal være helt klar til næste time hvor den personlige træner skal guide mig igennem dødløft, og justere teknikken i squats.

Med ondt i benene, dårligt vejr og en masse arbejde, er det held i uheld at det er nu min cykel ikke virker. Status er at min cykelmand, afventer reservedele fra Shimano og ikke kan lave den før de ankommer. For hver dag der går frem mod løbet, uden min cykel har jeg en dag mindre at træne i, så lige nu føler jeg det som en kamp mod uret, som jeg ikke selv kan kæmpe.

Fra næste uge, vil loggen indeholde mere detaljerede daglige opdateringer over hvad jeg træner og hvornår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share