Min første skade


dmollysh
 Share

Recommended Posts

Så skete det. Efter flere år som glad motionist har jeg vist pådraget mig en skade. Det skete i går. Havde løbet fem km uden problemer, gået to-tre stykker og besluttede mig for lige at løbe lidt igen. Havde en mærkelig fornemmelse i venstre side af lysken/underlivet, nærmest som om noget rullede/gav sig/mega svært at forklare. Det gjorde egentlig ikke ondt, føltes bare klamt. Her bør indskydes at jeg har en rigtig høj smertetærskel. Løb videre, ca 1 km og gik de sidste to hjem. Ingen smerter, måske let ømhed. Da jeg så kommer hjem og står stille inden udstrækning, begynder det at gøre ondt. Laver lang og skånsom udstrækning. Nu er det på et niveau hvor det gør vældig ondt hver gang kroppen aktiveres, altså hvis jeg bare ligger eller sidder er der ikke noget (Nøj, hvor fik jeg set meget HBO i går :smile: ) Når jeg skal i gang igen gør det vældig ondt (især hvis jeg står på mit venstre ben alene) eller laver en udadførende bevægelse. Hvis jeg er kommet i gang og går på det (humpede fx ned i Fakta efter forsyninger) er det ikke slemt, det er først når jeg står stille og skal i gang igen at problemet er der.

Jeg har naturligvis indstillet al træning og forsøger at give venstre ben så meget ro som muligt (absolutely f*king sucks). Kan det være en fibersprængning eller er det mere sandsynligt at der er tale om overbelastning? Jeg er for mindre end to måneder siden gået i gang med at træne igen (løb og lange gåture og lidt styrke) efter pause på ca 5 måneder; jeg har en nagende fornemmelse af at jeg løber mere end jeg burde - nu kan det så være jeg kan lære!! Jeg har ingen forvarsler haft som jeg bare har ignoreret og trænet videre på trods af - selv om min omtalte høje smertetærskel måske kan spille ind her og fået mig til at overse smerter.

Er der nogen der har gode råd? Is, varme, ingenting? Læge, fys, ingenting? Anden motion - må jeg fx cykle (hvis det ikke gør ondt, forstås).

Tik tak

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som en fibersprængning, eftersom smerten normalt ville komme med det samme.

Hvor præcist i lysken mærker du smerten? Er der nogen misfarvning der hvor det gør ondt?

Gør det ondt når du sidder eller ligger ned?

Nu er der kun gået en dag, så det er svært at sige hvad der er galt. Jeg ville helt klart tage den med ro i 3-4 dage, og smerten ikke bliver bedre inden for det tidsrum, bør du søge en læge, som evt. kan sende dig til en fys.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Det er lidt svært at lokalisere smerten helt præcist, sidder ret tæt på skridtet. Der er absolut ingen ting at se. Det gør ikke det mindste ondt når det holdes i ro (altså ved sidden og liggen), og det er kun en smule ømt når først jeg er i gang med at gå. Det er simpelthen i overgangen fra hvile til bevægelse og indtil benet kommer i gang at der er regulær smerte. Jeg tror sådan set heller ikke selv at der er tale om en fibersprængning, men har aldrig prøvet at få en sådan skade før, så ved ikke hvordan det føles. Forestiller mig bare at der gør mere ondt end det jeg har. Men der var den der mærkelig følelse af noget der rullede/smuttede/gav sig da jeg begyndte at løbe som taler for at der skete noget pludseligt et sted i min muskel. Hm, tjah, ser lige tiden lidt an og håber på at jeg snart kan komme i gang igen

Link to comment
Share on other sites

Hold op med at løbe i 2-3 uger, men gå nogle små ture hver dag. Din krop har brug for at komme sig. I værste tilfælde kan skader nogen gange næsten være permanente hvis man ikke tager dem alvorligt, de kan sprænge op gang på gang, jeg har selv det problem med akilles sener.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share