Sign in to follow this  
Daniel T

Comparison of Muscle Activation of Hip Belt Squat & Barbell Back S

Recommended Posts

På 15/6/2015 at 12:59 , /Niels skrev:

 

Et dip bælte og 2 kasser er ligeså gode

Nej (og ja). 

Lænden går bestemt ikke fri når dip-bæltet bruges, det sidder i praksis meget anderledes på kroppen, når der er vægt på. Der er stor forskel på de to typer bælter. 

Og ja til det sidste, kasser fungerer sikkert ligeså godt.

 

Citat

Ikke en videnskabelig artikel og derudover tvivlsomme konklusioner

Uddybelse? Jeg/vi skal efterprøve resultaterne. Jeg havde et enkelt spørgsmål omkring deres metode, som blev tilfredsstillende besvaret via mail.

Har selv back-squattet meget i de første år. Men jeg blev tilhænger af front-squat/hack squat-maskine/benpres i forhold til udvikling af muskelmasse på ben. Jeg meldte mig netop ikke ind i styrkeløfterklub, fordi der køres meget  back-squat, og jeg ikke synes at styrkeløftere (generelt) har veludviklede ben i forhold til resten af kroppen.

Nu dødløfter jeg selv for bagsiden og belt-squatter for forsiden af lår, og har svært ved at se, hvad jeg skal bruge back-squat til (hypertrofi). 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Daniel T skrev:

Jeg meldte mig netop ikke ind i styrkeløfterklub, fordi der køres meget  back-squat, og jeg ikke synes at styrkeløftere (generelt) har veludviklede ben i forhold til resten af kroppen.

Nu dødløfter jeg selv for bagsiden og belt-squatter for forsiden af lår, og har svært ved at se, hvad jeg skal bruge back-squat til (hypertrofi). 

 

 

 

Jeg overvejer også at melde mig ud af HSK. Det er lidt træls, man bliver tvunget til back-sqaut, hvis man gerne vil køre en anden øvelse. Jeg gider nemlig heller ikke have sådan nogle tarvelige lårmuskler, som de fleste styrkeløftere har.

 

On a more serious note: At kigge udelukkende på EMG-målinger for at få den teoretisk bedste hypertrofi-respons, mener jeg er meget forfejlet. Du vil sandsynligvis kunne finde isolationsøvelser til samtlige muskler i kroppen, der har nogle marginal bedre EMG-målinger end en tilsvarende basisøvelse. Hvor mange professionelle BB'er kender du, der udelukkende køre isolationsøvelser? Ronnie Coleman er f.eks. yderst glad for basisøvelse, og han har øjensynligt opnået nogle ganske gode hypertrofi-resultater. 

 

Hvis du ikke mener, du kan bruge back-squat til noget, så lad endelige vær. Personligt mener jeg, det er en stor fejl. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til det første du skriver. Vi skal lige have fokus på at jeg skrev styrkeløftere har relativt dårlige ben i forhold til overkroppen og ikke at styrkeløftere har tarvelige ben som sådan (nødvendigt at pointere fordi nogen ubevidst tager det personligt). Men tag f.eks. baglår, hvor styrkeløfter-dødløfts varianten betyder at vægten sænkes hurtigt hvor der er meget kort excentrisk TUT – ofte droppes vægten.  Ikke godt for volumen på styrkeløfterbaglårene.

Ser flere grunde til ikke at komme i styrke-løfterklub som kropsbygger

 

Styrkeløftklubber plejer at køre med lavt budget. Man kommer næppe uden om en kvalitets leg-curl hvis du vil udvikle en betydelig del af låret. Leg-extension kan vi godt springe over (elastikker er beviselig ligeså effektive når vi taler om muskelfiberoverrivning). Hack-squat? Benpres? Jeg vil nødigt udsætte mine knæ for halv-rustne maskiner i en styrkeløfterklub når der skal vendes i bunden. Så ben-pres i rigtig maskinkvalitet og hvis udøveren så har den rette mentale tilgang, så er jeg sikker på den overgår squat når vi taler hypertrofi. Der kan arbejdes kontrolleret med længere seje TUT’s som er afgørende. Benpres' fordel over squat består i at man bedre kan sænke kontrolleret, evt. stoppe og endda vende vægten (når træningspartneren siger til på et givent tidspunkt i bevægelsen). Genial teknik, der kan skille de gode fra de dårlige benpressere. Back-squat er mere en automatisk bevægelse med momentum, der må føres igennem, når man er startet på den, og ikke i samme grad kan stoppes/vendes på kommando.

 

Hvordan kommer hip-belt squat ind i billedet? Benpressen giver kød på forlårene, men den træner ikke knæstabilitet. Så hip-squatten, der netop udfordrer knæene (vastus) er ’the missing link’ i maskintræning for at opnå sunde knæ og vedvarende fremgang i benpres (massebyggeren hvor der kan leges med muskelintensiverende teknikker). Back-squat kan man også udmærket køre for at træne knæ. Men er ikke der skal svedes og hvor kræfterne skal bruges.

Jeg fik nævnt noget om at benpres kun er effektiv med den rette mentale tilgang. Har at gøre med at der er noget frygtindgydende over back-squat (selv med pins) når man står under vægt og som får de fleste til at mande sig seriøst op. Jeg tror mange at mange ikke gør det samme på benpres (selvom det bestemt kan gøres). Håber helheden gav mening.

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, T skrev:

Det var da en fantastisk forestilling, du har af de danske styrkeløft klubber:4slap:

 

Når benpressen udgør kernen i træningen, og man er ultra-seriøs omkring træningen som jeg var, så skal tingene være 110% i orden. Ellers er det i praksis ubrugeligt. Halv-rustne var en metafor. Der findes mange forskellige benpres-maskiner, det skal være den rigtige type, og man kan ikke nøjes med de billige 45 grader jeg har set i klubberne.

Styrkeløft-klubber havde heller ikke GHR da jeg efterspurgte den, og det var fordi de ikke havde råd. Så mange år siden er det heller ikke. 

 

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hyler til himlen at du enten er MOL's nye troll, eller også bare virkeligt trænger til at komme ud, når du blandt andet skriver sådan her:

"Når benpressen udgør kernen i træningen, og man er ultra-seriøs omkring træningen som jeg var, så skal tingene være 110% i orden. Ellers er det i praksis ubrugeligt."

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 10/1/2016 at 18:19 , Daniel T skrev:

Jeg meldte mig netop ikke ind i styrkeløfterklub, fordi der køres meget  back-squat, og jeg ikke synes at styrkeløftere (generelt) har veludviklede ben i forhold til resten af kroppen.

Det er vel også de færreste styrkeløftere der træner for hypertrofi. Sidst jeg kiggede var deres mål, maksimal styrke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg gammel styrkeløfter og har også prøvet alverdens maskiner og har efterhånden 20års træningserfaring. Hvis man tager udgangspunkt i at styrkeløftmiljøet består af næsten kun clean athleter modsat bb og fitness miljøet hvor krudt mange steder er en integreret del, og at styrkeløftere mest af alt træner for max styrke og ikke max muskelmasse ville jeg til enhver tid vælge styrkeløfterens metode med masser af frie vægte og fokus på at blive stærkere. Repper man med 200plus kg i Squat har man sandsynligvis ganske fornuftige lår. 

Jeg er med på Squat nødvendigvis ikke er den eneste måde man kan få store ben på. Men at mene at benpres er Squat overlegen er ganske enkelt for dumt. 

Så for den clean unge løfter der bare vil have en muskuløs krop hurtigst muligt er mit råd stadig et program bygget op på de gode gamle basic løft og en ikke en hulens masse gøjl og gejl.

Her er et billede af Henrik Nielsen som var aktiv dengang jeg selv løftede. Han havde/har nogle voldsomt imponerende forlår. Jeg tror ikke han har fået dem af belt squats og benpres ;-) resize_of_canon_eos_20d_020.jpgDkf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Troels. Udmærket indlæg.

Jeg mener som Tom Platz (som var et af mine store forbilleder) at styrkeløft handler om at løfte flest KG og så skal de køres over hoften. Og derfor er styrkeløft og BB lidt som vand og ild. Platz mener (og jeg er enig) at powerlift squat mere eller mindre blot bruger knæene som hængsler. Man ser sommetider meget stærke 'tøndeformede' styrkeløftere med massiv posterior kæde og ringe forlårs-udvikling. Med så store kg på stangen burde det, IMO ikke kunne lade sig gøre med ringe forlårsudvikling.

Udover den længere TUT så er den kæmpe fordel ved benpres  (og som ikke tidligere har nævnt) at der kan reppes tunge negativer med større end 1 RM, hvilket giver voldsom hypertrofi. Det samme princip omkring tunge negtiver anbefalede Platz omkring leg-curls. Man river bogstavelig talt baglåret op med tunge negativer - fidusen er at man som trænet individ- så sørger for ikke at komme for meget op i det 'røde felt', således at skaderne forbliver på mikro-niveau og ikke bliver makro. Men det er en svær balancegang. Platz var selv meget til denne form for excentrisk træning som kræver lang restitutionstid. Han var indrømmet ikke glad for benpress, men stor tilhænger af Hack-squatten. Mit  argument er at han kunne overføre principperne fra den potente excentriske træning fra leg-curl til benpressen.

"Jeg er med på Squat nødvendigvis ikke er den eneste måde man kan få store ben på. Men at mene at benpres er Squat overlegen er ganske enkelt for dumt. "

OL-squat giver garanteret store ben HVIS man er perfekt bygget til øvelsen. Synes at høje mennesker, der er mange af, bliver tvunget til en powerlift squat som giver for lidt udbytte til forlår. 

Anekdote. Jeg (benpres) startede at træne samtidig med min bror (squat) og fik markant hurtigere resultater de første tre år (min tilgang til benpressen var ligeså seriøs som i har til squatten). Vi spiste endda sammen på det tidspunkt uden de store forskelle i kost. 

Benpres kan klart ikke stå alene, da den vil blive mindre sund for knæene. Der skal squat til. Jeg squattede jo også normalt, men benpressen var der hvor der blev trykket igennem, så jeg måtte smide mig på gulvet og ofte fik tunnelsyn. Som sagt er jeg også tilhænger af hip-belt squat, der er lækker for knæene.

Platz var en dygtig squatter men bestemt ikke glad for front-squat. Han valgte maskin-hacken som alternativ. Man skal først og fremmest tænke selv.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gav lidt for hurtigt Niels ret i denne,

"Et dip bælte og 2 kasser er ligeså gode"

Nogen bliver med hip-belt squat fra kasser tvunget til at squatte i bredere stand, end de normalt gør. Det løser platformen.  Men til den pris kunne man nok hekse noget selv, eller få andre til det.

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentar til VenaN's indlæg

Citat

"On a more serious note: At kigge udelukkende på EMG-målinger for at få den teoretisk bedste hypertrofi-respons, mener jeg er meget forfejlet. Du vil sandsynligvis kunne finde isolationsøvelser til samtlige muskler i kroppen, der har nogle marginal bedre EMG-målinger end en tilsvarende basisøvelse. Hvor mange professionelle BB'er kender du, der udelukkende køre isolationsøvelser? Ronnie Coleman er f.eks. yderst glad for basisøvelse, og han har øjensynligt opnået nogle ganske gode hypertrofi-resultater."

Jeg har tidligere talt om ikke at sammenligne iso med basis hvad angår EMG.  EMG er et fingerpeg, så kommer der en række andre faktorer man bør kigge på. Jeg mener også det er på tide at bruge MRI scanninger der fokuserer på resultatet af øvelser, så kan der ryddes op i øvelser.

EMG er dog yderst relevant. Den gjorde jeg fik øje på donkey calf-raises der giver større udslag på læggen end samtlige andre lægøvelser OG samtidig ved vi at i donkey calf-raises har langt større træk på læg (som den KAMP-isolerer). ALLIGEVEL synes folks foretrukne lægøvelser at være stående læg, siddende i maskiner eller andet, hvilket er idiotisk. 

Når man har aflæst EMG, går man videre og sammenligner øvelsernes andre kvaliteter (stræk, intensitet). Barbell Rows scorer også højt i forhold til mange øvelser. Jeg har lige set klip med Payam der laver den, vægten nærmest droppes det første stykke på den excentriske (karakteristisk for selve øvelsen), hvilket koster intensitet i den afgørende hypertrofi-skabende negativ. Derfor vil jeg personligt, vælge andre rygøvelser.

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this