12-14 årige og dødløft


pingtoft
 Share

Recommended Posts

Jeg træner nogle drenge i anden sammenhæng, men vil gerne introducere dem for dødløft som en måde, at bygge selvtillid.

drengene er mellem 12 og 14 og normale af højde og vægt og i generel god form.

Mit spørgsmål er: hvor meget kan sådan nogle størrelser forventes, at kunne løfte?

Link to comment
Share on other sites

12-14 årige drenge kan løfte ganske meget (vi har en super stærk knægt på 14 år i styrkeløft klubben), men hvis du vil træen 12-14 årige i dødløft, så er det ikke vægten der må være i fokus. Det er kropsforståelse og teknik! Jeg har set knægte på 14 år der aldrig kom til at forstå hvad det vil sige at holde ryggen ret og andre som kunne lave perfekte dødfløft og squats efter en time.

Hold fokus på teknik og korrekt form og start med så lidt vægt som muligt. Gerne bare stangen hvis du kan få den lidt op fra gulvet og lad for alt i verden være med at presse dem. De vil så gerne, men risikere at komme til skade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du holder dig langt fra DL.

Ikke fordi DL er farligt for dem, men fordi du interesserer dig for den helt forkerte ting.

kan du uddybe?

12-14 årige drenge kan løfte ganske meget (vi har en super stærk knægt på 14 år i styrkeløft klubben), men hvis du vil træen 12-14 årige i dødløft, så er det ikke vægten der må være i fokus. Det er kropsforståelse og teknik! Jeg har set knægte på 14 år der aldrig kom til at forstå hvad det vil sige at holde ryggen ret og andre som kunne lave perfekte dødfløft og squats efter en time.

Hold fokus på teknik og korrekt form og start med så lidt vægt som muligt. Gerne bare stangen hvis du kan få den lidt op fra gulvet og lad for alt i verden være med at presse dem. De vil så gerne, men risikere at komme til skade.

Jeg må hellere også selv uddybe:

Det er noget jeg ville gøre en eller to gange; det er ikke formålet, at de skal træne dødløft som sådan.

Formålet er, at give dem den "wow"-oplevelse, som alle jeg kender, som har prøvet DL, får første gang.

Jeg er selvfølgelig helt med på, at fokus på teknik og form er prioritet, og at de bliver indenfor, hvad de kan forventes at løfte - deraf mit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share