Sign in to follow this  
crisis

Cardio før eller efter styrke? nogen forskel?

Recommended Posts

Hej..

Jeg sad her og tænkte hvornår er det egentlig mest effektivt at lave cardio..
Jeg plejer normalt altid at starte med cardio og derefter styrke, og somme tider ende med meget let cardio.
Cardio iform at cykle 15 km som ca. tager de 25 min.

mit mål er mindske fedtprocent samt arbejde på styrke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg må nok sige at jeg lidt overrasket..
Jeg prøvede her igår at tage kondition efter min styrke træning, endte med en maks puls på 170 (gennemsnit 158), hvorimod hvis jeg gjorde det omvendt så ville den ligge omkring de 180 (gennemsnit 170).

Jeg følte ikke decideret at det var hårdt, Cardio har altid været det samme, men havde langtfra så svært at komme igennem det som jeg normalt ville have det.

Jeg har læst mange artikler som siger at konditions træning efter styrke skulle være mest effektivt, hvilket også giver mening. Men Det du linker modsiger det?

Edited by crisis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med mindre at det er på konkurrence-niveau, så har det reelt ingen betydning. Prioriterer du din styrketræning højest, så ville jeg styrketræne først.

Edited by salt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opfordrede dig til at læse på emnet.. hvilket du så også har gjort, hvilket er supercool.

Generelt syntes jeg MOL artikler holder et godt niveau, men at jeg linker til de 2 artikler er ikke udtryk for at jeg mener de er den udtømmende sanhed.

Jeg har ikke specielt stærke eller overbevidste meninger om rækkefølgen af cardio og styrke.

Hælder til at spørgsmålet hvad er bedst styrke eller cardio først, er lidt som at spørge hvad er bedst/hårdest at cykle eller svømme... eller 400m løb vs 800m løb. Spørgsmålet ville måske være bedre at formulere som hvilke gevinster og kvaliteter har cykling som svømning ikke har og vice versa etc.

To ting syntes jeg er værd at overveje

A

Hvem er man selv, forstået som hvor megen træningserfaring og kapacitet har man ?

en utrænet sofa kartoffel der begynder at træne med Kettlebells bliver formodentlig både hurtigere, får bedre kondi og bliver mere råstærk og forbedrer sin tid til DHL stafetten, alt sammen ved blot at træne med kettlebells(og ville sikkert opnå lignende resultater, ved at begynde til judo).

Usain bolt derimod vil ikke opleve forbedringer på hans tider i distancerne mellem 60-400m ved at begynde at løfte Kettlebells. Han vil derimod sikkert blive bedre til at løfte Kettlebells og hvis hans program havde stor volumen og arbejder med mange reps, ville han måske også blive mere udholdende(f.eks i erector spinae).

Hvis man er svært utrænet responderer man nærmest på alting, hvis man er specialiseret og har stor kapacitet, er det at forbedre sig svært.

B

Ens ressourcer er begrænsede og mængden af kvalitetstræning man kan lave og restituere/superkompensere fra er ikke endeløs. Dvs der skal prioriteres hvad er vigtigst ?

Når det så sagt er der mulighed for at lave vældig fine kompromiser/spredhagls løsninger der dækker ret bredt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ret.

Jeg ved ikke om jeg kan kalde mig Doven kartoffel eller super fit => nok noget der imellem.
Jeg træner normalt meget intenst i 3-4 mdr. Så kommer der altid en masse deadlines de sidste 3 måneder som ligger i vejen for træning, hvorved der ikke bliver trænet. Når den periode er overstået starter cirklen igen.

Jeg har valgt at gå lidt anderledes til værks Jeg har valgt at træne 6 dage om ugen (så har jeg også en dag til at vaske mit tøj). hvor jeg skiftevis træner styrke/cardio osv. tror det må være den bedste måde at kunne både det ene og det andet intenst.

Edited by crisis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this