Sign in to follow this  
8000happiness

Vægtøgning på trods af 1800 kalorier om dagen

Recommended Posts

Hej alle!
Jeg er en 23-årig kvinde på 164 cm og 65 kg, der de seneste 2 år har oplevet relativt stor vægtøgning (ca. 7 kg). Dvs. en BMI på lige godt 24.
Min kropsbygning taget i betragtning, vil jeg sige at min idealvægt er 58-60 kg.

Jeg nyder måske lidt for mange glas vin, men til gengæld har jeg stort set skåret alt brød, pasta og lignende ud af kosten, og spiser primært grøntsager og magert kød. Jeg har gennem de sidste 3 måneder ført streng maddagbog (ALT er blevet indtastet i min app), og mit gennemsnitlige kalorieindtag er 1800 kalorier om dagen. Sommeren har været rar, og jeg har ikke været helt så "nazi" som jeg plejer. ;)
Derudover dyrker jeg hård yoga i 90 minutter 2-3 gange om ugen, går i raskt tempo ca. 60 minutter til/fra studiet om dagen og står i butik minimum 15 timer om ugen (dvs. mange gange op og ned af trapperne til lageret). Jeg er generelt meget aktiv, og går rundt til alt.
Det skal siges, at jeg først rigtigt er begyndt at dyrke motion for 1 år siden, da jeg kunne se på vægen, at der skulle til at ske noget.

Jeg synes, at det er frustrerende, at der ikke sker noget på trods af mit store fokus og ønske om at tabe mig.

Mit spørgsmål går på: Hvadgør jeg forkert, siden jeg bliver ved med at tage på? Bør jeg virkelig indtage færre kalorier, end jeg gør på nuværende tidspunkt? Og hvad kan jeg gøre for at kickstarte forbrændingen/mit stofskifte?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Det er efterhånden et emne, der fylder rigtig meget i min hverdag, og som desværre også påvirker mit parforhold - min kæreste er sådan én der bare ikke KAN tage på, så han har meget svært ved at forstå min frustration. ;)

Edited by 8000happiness

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Selvfølgelig kan din kæreste tage på. Der findes ingen, der ikke kan tage på. Han spiser bare ikke særlig meget.

2. Et stort ønske om og et stort fokus på at tabe sig gør ikke noget i sig selv.

3. Din fysiske aktivitet er mere hen mod at du bevæger dig en del. Overvej at lave noget der får pulsen (højt) op 3+ gange om ugen.

4. Lad være med at nyde "lidt for mange" glas vin. Drik det vin, du har lyst til, og lad være med at pive over at dine handlinger har konsekvenser. Eller lad være med at drikke vin, hvis du virkelig vil tabe dig.

5. Din BMR kan sagtens være 1800, men du ved jo reelt ikke om det er dit indtag. Du har jo ikke været "nazi", som du så elegant formulerer det.

6. Lad være med at bilde dig selv ind at det er "nazi" at ville ændre noget, og bruge det eneste veldokumenterede værktøj til at ændre netop det (kcal ind vs ud).

7. Din forbrænding og dit stofskifte har det med 99% sandsynlighed fint.

8. Hvis du har ført "streng" dagbog i tre måneder, men sommeren har været "rar", så har jeg svært ved at se hvornår din dagbog har været streng? Sommeren starter vel omkring 1./6. og vi er halvvejs gennem august nu.

9. Hvordan kan det nogensinde få lov til at påvirke dit parforhold? (og selv hvis din kæreste ikke kan tage på, hvilken relevans har det så for din situation?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Selvfølgelig kan din kæreste tage på. Der findes ingen, der ikke kan tage på. Han spiser bare ikke særlig meget.

2. Et stort ønske om og et stort fokus på at tabe sig gør ikke noget i sig selv.

3. Din fysiske aktivitet er mere hen mod at du bevæger dig en del. Overvej at lave noget der får pulsen (højt) op 3+ gange om ugen.

4. Lad være med at nyde "lidt for mange" glas vin. Drik det vin, du har lyst til, og lad være med at pive over at dine handlinger har konsekvenser. Eller lad være med at drikke vin, hvis du virkelig vil tabe dig.

5. Din BMR kan sagtens være 1800, men du ved jo reelt ikke om det er dit indtag. Du har jo ikke været "nazi", som du så elegant formulerer det.

6. Lad være med at bilde dig selv ind at det er "nazi" at ville ændre noget, og bruge det eneste veldokumenterede værktøj til at ændre netop det (kcal ind vs ud).

7. Din forbrænding og dit stofskifte har det med 99% sandsynlighed fint.

8. Hvis du har ført "streng" dagbog i tre måneder, men sommeren har været "rar", så har jeg svært ved at se hvornår din dagbog har været streng? Sommeren starter vel omkring 1./6. og vi er halvvejs gennem august nu.

9. Hvordan kan det nogensinde få lov til at påvirke dit parforhold? (og selv hvis din kæreste ikke kan tage på, hvilken relevans har det så for din situation?)

Tak for dit uddybende svar. :)

Jeg har dog brug for nogle afklarende svar:

3. Hvilke aktiviteter vil du foreslå? Jeg har problemer med knæene, så løb er desværre udelukket.

Jeg er en forholdsvis habil svømmer, men har svært ved at få det passet ind i hverdagen pga. dårlige åbningtider i svømmehallen.

4. Jeg "piver" bestemt ikke over mit forbrug af alkohol - nogle elsker chokolade, hvorimod vin er min last. Og jeg nyder hvert et glas. :D Jeg nævnte det dog, da jeg har hørt, at alkohol nedsætter forbrændingen??

5. + 6. + 8. Jeg har været meget streng ift. at indtaste ALT i min app (mad, drikkevarer og sågar vandindtag). Dog har sommeren været præget af ferie, mange familiesammenkomster m.m., hvilket har betydet, at jeg har spist mere end resten af året. Derfor gætter jeg på, at mit gennemsnitlige kalorieindtag indtag vil være betydeligt lavere, hvis jeg regnede det ud for de sidste 12 måneder.

9. Min kæreste er en god mand, der gerne vil se mig glad. :) Derfor er det svært for ham at se mig havde det skidt med mig selv.

Hvad vil du foreslå at jeg justerer for at undgå yderligere vægtøgning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fame Boy er svært klogere end jeg er men jeg vover alligevel et bud:

Det helt oplagte er jo at droppe vinen. Alkohol er ret energitungt: Hvidvin indeholder dobbelt så mange kalorier pr 100 gram som sukkersodavand (rødvin marginalt færre).

Hvis dine knæ kan tåle at cykle, så var det måske en mulighed. Vi får jævnligt folk ind i cykelklubben, som må stoppe med løb eller fodbold pga. knæballade og de fleste af dem kan cykle uden problemer - også intervaller. Det afhænger naturligvis af HVAD der er galt med dine knæ. Men der er i hvert fald ingen åbningstider der skal passes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this