Fra begynder til øvet...


Kidi3
 Share

Recommended Posts

Hej gutter

Jeg sidder lidt med problem som jeg vil prøve at foklare her i denne tråd.

Jeg startede at træne seriøst her for 1 1/2 år siden, hvor jeg før i tiden havde trænet lidt hist og her, men generelt meget ustruktureret .

Da jeg så begyndte at tage mig sammen, kunne jeg selvfølgelig også at jeg rykkede mig, og jo mere jeg pressede desto mere eksplosivt forbederede jeg mig.. Det var fedt... Det var mega fedt.. Fordi jeg begyndte at presse mig meget begyndte mine træningspass og blive meget lange, det er ikke unormalt at en træning varer 5 - 4 timer, hvilket jeg anså som værende normalt.. Altså jeg træner bare til jeg ikke kan mere.

Her over ferien har jeg haft nogle kammerater på besøg, og vi har selvfølgelig også trænet sammen, men jeg bemærker ret hurtigt at deres trænings pas er del kortere end min egen. 1 time eller 1 1/2 times træning, og de kan stadig mærke at diverse muskel grupper er blevet arbejdet med, hvor jeg imod døjer med smerten når jeg går i seng, og har sådan noglelunde om morgen igen.


Gør jeg noget forkert.. Eller kan jeg virkelig spare disse 3 -2 timer af min træning og stadig få samme effekt ud af det, eller gør jeg noget helt forkert.

Edited by Kidi3
Link to comment
Share on other sites

Det ligger i at jeg tager mange sæt..

Jeg laver normalt 7-6 øvelser hvor jeg tager 6 sæt for hver øvelse. (40 % , 70 %, 100% af maks styrke).

Eks.

Vægtede armbøjninger (15, 20, 25, (30)) kg

incline dumbell chest press (16, 18 ,20, (22)) kg

bicep/tricep cable row (45,49,54/ 49,54,58,(63))

Vægtede leg raises på gulv - alle vinkler (2 kg, 4 kg)

shoulder press (16, 18 ,20, (22)) kg

Standing one-Arm dumbbell curl over incline bench (16, 18 , (20)) kg

dobbelt parentes betyder på en heldig dag.

Edited by Kidi3
Link to comment
Share on other sites

Dvs 7 øvelser af 6 sæt. Altså 42 sæt i alt

Hvis det skal tage 4 timer, skal hvert eneste sæt fra start til slut tage cirka 6 minutter.

Det virker fuldstændig bimlende vanvittigt.

Jeg kan godt forstå at man på tunge sæt har brug for lidt mere pause, men sådan som du kører dit program, er langt størstedelen af dine løft jo ganske submaksimale. Der bør dine pauser ikke behøve være mere end 1-2 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter et program at følge, fx Stronglifts eller Jim Wendler 5-3-1 (det er lige de 2 programmer jeg kender). De fortæller hvor mange sæt, hvor meget progression og hvor lange pauser du skal holde. Så kan du med tiden(1-2 år), når du har fået styr på hvad du laver, justere efter hvordan du gerne vil gøre tingene.

Og 4-5 timer lyder af rigtig meget med de øvelser og den intensitet du umiddelbart kører med. Hvor mange gentagelser laver du normalt i hvert sæt?

Link to comment
Share on other sites

42 sæt a 15 gentagelser på 25 minutter?

Ah vel?

Jeg kan simpelthen ikke få øje på 42 worksets nogle steder i den WO og der er heller ikke ligefrem nogle af øvelserne der er særligt takserende. Det meste kan snildt supersættes og det afkorter træningen betydeligt. Det er diskopump af værste skuffe og man ville ikke engang være træt efter sådan en træning.

Ps. Hvad i himlens navn er Biceps/triceps cable row?

Link to comment
Share on other sites

Salt, vi er fuldstændigt enige om værdien af Kidis træning.

Men 42 set (worksets eller ej) på 15 reps, uanset hvor lidt vægt og hvor meget supersættet, kan du ikke skyde af på så kort tid uden det bliver noget juks.

Det vil Kidi givetvis også tænke og bare lukke øjnene for de kloge ord der også flyder fra dine fingre.

Vi har før skræmt nye MOLlere væk pga tone/sarkasme/indforstået ironi men synes vi skal have Kidi til at træne fornuftigt først.

Link to comment
Share on other sites

Salt, vi er fuldstændigt enige om værdien af Kidis træning.

Men 42 set (worksets eller ej) på 15 reps, uanset hvor lidt vægt og hvor meget supersættet, kan du ikke skyde af på så kort tid uden det bliver noget juks.

Men der er jo ikke 42 sæt og der bliver ikke taget 15 reps i alle sæt.

Link to comment
Share on other sites

ok ok.. Jeg tror mit lille hoved forstår hvad i mener.

Jeg er hoppet på Stronglift programmet, da det virkede meget enkelt, og kørte 1. workout.. hvilket ikke var særlig besværligt eller særligt udmattende, men lade os give den lidt tid og se om jeg ikke skifter mening.


Tak for alle svar - de har hver især været informative på hver sin egen måde :P

Edited by Kidi3
Link to comment
Share on other sites

Kidi3 - det syntes jeg lyder rigtig fornuftigt og du har helt ret at de første uger er det ikke voldsomt hårdt. Det er faktisk rigtig vigtigt at det ikke er hårdt for at din krop har en change for at vende sig til squat 3 gange om ugen. Tilføj ekstra isolationsøvelser er stabilitets øvelser i de første uger. Når du om ca. 1 mdr kommer i nærheden af dit maks squat og bænk så vil du have behov for 3-5min. pause og det vil formentlig være tilstrækkeligt hårdt til at du ikke føler du skal have isolationsøvelser. (husk at have ordentlig styr på teknik i squat og dødløft)

Og lige en lille ekstra ting, hvis du går død i stronglifts og ikke gider programmer, så sørg for at tilføje progression i din træning, altid! Hvis du ikke har progression så vil det tage evigheder for dig at komme nogen vejne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share