Skade i knæ kan ikke diagnosticeres


Mimer
 Share

Recommended Posts

I juli måned 2014, hopper jeg ud fra en badebro på for kort vand og forstuver her anklen samt får et vrid i mit knæ.

Da jeg denne aften har fået mere end et par øl, er det først næste formiddag at jeg rigtig mærker smerten i knæet.

Som en "rigtig" mand tænker jeg at det skal trænes / løbes væk, og jeg fortsætter så godt jeg kan i et par måneder med at

arbejde. Jeg må dog hurtigt indse at jeg ikke længere kan cykle, hvilket jeg ellers havde gjort med ca. 100 km dagligt indtil da.

I september måned går jeg til egen læge, og bliver her henvist til Ortopædkirurgisk Centrum, hvor jeg i 2 omgange bliver

sendt til røntgen på Gentofte hospital, og da de ikke er fyldestgørende, bliver jeg i december sendt til MR scanning.

I januar 2015 får jeg så den "gode" nyhed at der intet synligt er i vejen med mit knæ, og jeg bliver i stedet henvist til

"Trænings klinikken" i Hørsholm, hvor jeg frem til maj måned, månedligt går til fysioterapeut.

Symptomerne har fra starten være smerter på forsiden af knæet, samt på den yderste nedre bagside af knæet. Jeg har

i perioder mistet al kraft i knæet, hvilket har betydet at jeg flere gange i efteråret 2014 var ved og vælte af samme årsag.

Jeg har det første halve år ikke kunnet løfte mit ben op over forhindringer, og har haft det svært med trapper.

Jeg vågnede også ofte med store smerter i knæet, der kunne få en voksen mand til at græde.

Da jeg i maj måned slutter hos fysioterapeuten, er smerterne næsten forsvundet. Jeg begynder derfor at styrketræne

igen, og har siden trænet ben med basis øvelser som squats og dødløft med stigende volumen og intensitet.

Jeg begynder også i maj at gå til spinning igen, og når et par ture på racercyklen inden den grundet defekt bliver lagt

på hylden, og jeg i stedet begynder at træne mig op til 5 km løb. Både spinning og løb har været med små pauser

grundet tiltagende smerter i knæet, men alle gange er jeg hurtigt startet op igen.

I sidste uge da jeg er oppe og styrketræne, mærker jeg under et squat et "knæk" i knæet og jeg kan hurtigt mærke

at den er helt gal igen. Jeg må opgive at lave flere ben øvelser, og har nu i en uge gået og forsøgt at holde benet

i ro, uden at løbe eller træne det. Da jeg i dag er oppe for at prøve at lave squats igen, kan jeg mærke at det ikke

er blevet bedre og jeg må derfor opgive.

Mit spørgsmål går på om jeg skal stille mig tilfreds med at min skade i knæet ikke kan diagnosticeres, eller kan

man bede om en anden vurdering?

Bør jeg fortsætte med at forsøge at træne så længe jeg har smerter, eller skal knæet holdes i ro?

Findes der "sunde" knæ øvelser, man med fordel kan lave for at styrke knæet på trods af dets nuværende tilstand?

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål går på om jeg skal stille mig tilfreds med at min skade i knæet ikke kan diagnosticeres, eller kan

man bede om en anden vurdering?

Du skal presse på for at få det korrekt diagnosticeret. Og det er nødvendigt du selv presser på.

Om du skal træne eller ikke tør jeg ikke rådgive om. Jeg ville selv træne så meget/længe det ikke gør ondt - og så stoppe.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil også sige at nogle gange skal man selv virkelig presse for at få afklaring mht. knæsmerter. Jeg blev selv MR-skannet for nogle år siden og fik nemlig også at vide, at der ikke var noget synligt. Jeg kunne til sidst stort set ikke bruge mit knæ og fik på Næstved Sygehus at vide at jeg skulle lære at leve med at det aldrig blev bedre (som 24-årig). Jeg bad derfor egen læge om at få en second opinion et andet sted. Der valgte de at lave en kikkertoperation der viste problemer med både menisk, korsbånd og brusken i knæet.

Jeg vil derfor altid sige at du selv skal mærke efter om du føler noget er galt (hvilket du tydeligvis gør). Og det kræver bare nogle gange at man stiller krav og presser ting igennem.

Håber du får den afklaring du ønsker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share