Løbeform - Skyder brystet frem


ElDuderino
 Share

Recommended Posts

Jeg føler jeg har lidt et "problem" med min holdning når jeg løber i og med at jeg skyder brystet ret meget frem, og føler at jeg har et unaturligt stort svej i min overkrop.

I mit hovede har jeg en forestilling om at jeg skal sætte hælen i jorden først, og ligesom trække mig frem på en rullende fod. Da jeg er ret ny i løb, og primært løber 5km ture, så har jeg endnu ikke den største styrke. Det føles dog ofte som om at jeg sparker mere ned i jorden efter de første 2 km (grundet træthed) end at jeg rent faktisk "trækker" mig frem. Altså - jeg vælter mere fremad ved at læne mig frem end at jeg trækker mig frem via mine ben.

Jeg kan mærke at jeg har et ret stort svej i ryggen, og at min overkrop ikke er så aktiv i løbet. Jeg spænder i skuldrene, er slap i min "core" således at jeg ender med at skyde brystet og maven frem i stedet for at have en stram core og afslapning i skuldre og arme.

Jeg prøver alt hvad jeg kan at have hvad jeg tror er en sund positur når jeg løber hvor jeg ikke løber og spænder de forkerte muskelgrupper, men i stedet bruger kroppen aktivt og forsøger at skabe nogle flydende bevægelser hvor det ikke er mine led der tager fra, men min muskulatur.

Det er vildt svært at forklare, men måske der er nogle der har nogle bud på nogle teknikker eller råd jeg kunne følge for at få en bedre løbestil. Jeg er bare for at jeg overbelaster min lend ved at have en forkert løbeteknik - en skade jeg tidligere har haft, og som jeg meget gerne vil undgå igen.

Link to comment
Share on other sites

Tv2 har lavet et program, som hedder Sportslab. Der er et afsnit der hedder: En nation af løbere hvor de kigger nærmere på løbestil. De kommer med et par gode råd, som du måske kan bruge til at forbedre din løbestil. De lavede sådan en før og efter test på værten i programmet. Han løb med lavere puls, og han forbedrede sin tid med et par sekunder efter at han fik ændret sin løbestil.

Det var de helt fundamentale ting i hans løbestil, som de ændrede. Det var noget med at han skulle sætte forfoden i jorden først. Skyde hoften frem og bruge armene noget mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share