Vejen mod elite cykling


AlexanderBojsen
 Share

Recommended Posts

Tillyke med cyklen. Som de andre også var inde på, så skal du sgu nok blive glad for den.

Input til hjul, så ville jeg personligt gå efter noget højprofil. Ja, der er mange accelerationer i et licensløb, men der er også mange steder hvor man ligger med 38-40 km/t i buldrer derudad. Og ofte skal farten jo hives op fra 25-30 op til 40, og ikke fra 10 op til 40. I sidste ende er det et spørgsmål om smag. Der er folk der vinder løb på Fulcrum Zeros og nogle der vinder på Mavic Cosmic Carbones. Personligt er jeg fortaler for et aero hjulsæt, med en profil omkring de 50-60 mm, og en vægt omkring de 1600 gram. Det kan være svært at nå indenfor de budget hvis du kun kigger nyt, men der er en del 404 Firecrest clincher derude som vidst vejer lige omkring de 1620-1630 gram, og kan købes for 7500-8000,-. Alternativt har Webike pt et sæt Reynolds Assault/Strike hjul til 8000,- spritnye. Det er ikke toppen af poppen, men det er et solidt hjulsæt. Kigger man sig lidt omkring kan man sikkert finde endnu bedre deals.

Zipps Sprint frempind er lækker! Tung, men lækker. Om den er aero ved jeg sgu ikke, men den er stiv!

Pedaler er jeg usikker på om polykrom har ret. Speedplay har f.eks. lavet en ny Zero Aero eller hvad i alverden den hedder. Den er med garanti mere aero end den nuværende Zero løsning, men om det i sidste ende er noget der batter skal jeg ikke kunne sige. Hvis du alligevel skal have nye pedaler, så snup da toppen af poppen og vær med på aero moden :bigsmile:

Dæk har du jo valgt, men overvej alligevel nogle andre. Jeg har altid sværget til GP4000S dækkene, men jeg synes sgu de er sløje når det bliver vådt. Synes virkelig man skøjter rundt. Selv skal jeg prøve Specializeds's dæk af, i håbet om at de er bedre.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, polykrom skrev:

Tillykke med den nye cykel - den tror jeg, du bliver glad for. Giant Propel skulle være en rigtigt god aero-cykel og du har fået den til en virkelig skarp pris.

Du bad om input til udstyr. Well, her er to: For det første synes jeg at du skal overveje, om du skifter pedaler. Der er INGEN forskel på aero-effekt af pedaler, når de er monteret på en cykel og har en sko ovenover. Så hvis de gamle er slidte er de ok at skifte; ellers ville jeg ikke gøre det.

Jeg har selv kørt med Keo Blade 2 (16 nm), men solgte dem igen. De rokkede og knagede...man klikkede ikke ud af dem, men der var ligesom et "slup". James Huang fra Bikeradar gav også den mest negative anmeldelse, jeg kan huske jeg har læst. Dels på grund af "sluppet"; dels fordi pedalerne ikke automatisk vender den tunge ende nedad -> man skal kigge ned, hver gang man klikker ind. Ved en lyskurv er det irriterende; ved starten af et licensløb, hvor det koster placeringer i den første samling af feltet hvis man fumler, er det fucking latterligt irriterende ;-)

For det andet: Jeg er ikke  enig med Jannie i det med hjulene. Jeg tror hun undervurderer, hvor tit man accelererer i et felt i et (licens) cykelløb. Jeg har et sæt 80 mm løbshjul (til lukkede, så de er tunge men ikke megatunge) og jeg kan godt mærke forskel i aerodynamik...dejligt...men FUCK hvor kan jeg  også bande dem langt væk, hvis jeg hænger og derfor må køre elastik. Du kan godt mærke forskel, når du skal lukke for tyvende gang, og til sidst har du måske ikke liiiige det ekstra, der skal til at træde de tunge hjul op i fart. Jeg tror, din grænse på 1500 gram er meget fornuftig.

Token lyder fine til prisen, men har de ikke ry for at være lidt bløde, hvis man kan tonse og ikke er let som en fjer?

Hvis du vil have til dæk og slange er der Fulcrum Red Wind eller Campagnolo Bullit i 50 mm. De har et godt ry, og de kan vist stadig tit købes til 800 euro for sættet - lidt mere, hvis det skal være keramiske.

Der er mange Bora til salg for tiden. Jeg så et sæt Bora 2 Ultra, dvs. med keramisk og hele pisset, der næsten ikke havde kørt, til 6500. Jeg har overhovedet ikke brug for dem, men jeg overvejede at byde 5500, og så bare købe dem for at have dem :-). Ok, det er ikke med en lige så aero fælgprofil hvis det er sidevind som Zipp mfl, men det ville jeg godt kunne leve med. For de holder, de ruller godt, og de er stive.

Smag og behag...my two cents.

Tak for input.

Hmm, ved ikke rigtig med aero-pedaler. Hvis der ingen forskel er på aero og en gammel model, ville der ikke være nogen grund til at ændre det. Prisen er jo den samme for den nye model som for den gamle. Der må da være nogle sekunder at hente, når Look laver trædefladen helt 'coated' i stedet for med et hul i midten. 

Helt enig med løbshjulene. Vi må se, om jeg kan finde nogle under 1500 g. Har prøvet at læse lidt om Token's, men kan ikke finde så meget - havde i hvert fald ikke hørt ryet med, at de er bløde. Har dog læst om nogle, der har modtaget hjul fra Token med slør fra starten. Så det kan godt være det bliver et mere velkendt mærke, som man så må betale lidt ekstra for fx Campagnolo Bullit Ultra, som jeg også har kigget på, da Ultra'en netop er nede omkring de 1600 g. 

Bora er også lige klassen højere. Man kan jo købe et sæt Bora One 50 mm for 12.500 kr. lige nu, men det er så også over mit budget. 

Link to comment
Share on other sites

Bora One 50 koster max 10.000 fra nye i Tyskland. Og der er mange Bora i forskellige udgaver, der er til salg brugt, som stort set ikke har kørt. Det er jo til lukkede ringe, så det er solskinshjul. Ulempen ved Bora er så omvendt, at man skal være parat til besværet med lukkede.

Du skal selvfølgelig købe de pedaler, du vil. Hvis de gamle er slidte, og du er glad for Look Keo Blade, giver det næsten sig selv: Så er det Blade 2, som er helt rigtigt sælges som aero. Med mindre, du skal sætte timeverdensrekord, tror jeg dog ikke at der er NOGEN målelig aero-gevinst; jeg tror det er et markedsførings-stunt. Jeg tror, at aero-effekten er 10-20 gange så stor, hvis man tager skoovertræk på, end ved aero-pedaler :-)

Et gæt: De flyttede carbon-fjederen ind på midten på Blade 2, fordi carbon-fjederen sad yderligt på Blade (1) og derfor kunne blive skadet, hvis man kørte pedalen i asfalten. Det har jeg hørt, at nogle har været utilfredse med. Så måske var de nødt til at flytte fjederen, så den udgør det meste af underdelen, og endte med at kalde det "aero"?

Jeg har kørt med Look siden 1987, men kører nu med Ritchey WCS. Jeg synes altså, det er en bedre pedal - crazy men sandt.

Men uanset hvad, tror jeg, at du bliver glad for din cykel.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Kermit skrev:

Tillyke med cyklen. Som de andre også var inde på, så skal du sgu nok blive glad for den.

Input til hjul, så ville jeg personligt gå efter noget højprofil. Ja, der er mange accelerationer i et licensløb, men der er også mange steder hvor man ligger med 38-40 km/t i buldrer derudad. Og ofte skal farten jo hives op fra 25-30 op til 40, og ikke fra 10 op til 40. I sidste ende er det et spørgsmål om smag. Der er folk der vinder løb på Fulcrum Zeros og nogle der vinder på Mavic Cosmic Carbones. Personligt er jeg fortaler for et aero hjulsæt, med en profil omkring de 50-60 mm, og en vægt omkring de 1600 gram. Det kan være svært at nå indenfor de budget hvis du kun kigger nyt, men der er en del 404 Firecrest clincher derude som vidst vejer lige omkring de 1620-1630 gram, og kan købes for 7500-8000,-. Alternativt har Webike pt et sæt Reynolds Assault/Strike hjul til 8000,- spritnye. Det er ikke toppen af poppen, men det er et solidt hjulsæt. Kigger man sig lidt omkring kan man sikkert finde endnu bedre deals.

Zipps Sprint frempind er lækker! Tung, men lækker. Om den er aero ved jeg sgu ikke, men den er stiv!

Pedaler er jeg usikker på om polykrom har ret. Speedplay har f.eks. lavet en ny Zero Aero eller hvad i alverden den hedder. Den er med garanti mere aero end den nuværende Zero løsning, men om det i sidste ende er noget der batter skal jeg ikke kunne sige. Hvis du alligevel skal have nye pedaler, så snup da toppen af poppen og vær med på aero moden :bigsmile:

Dæk har du jo valgt, men overvej alligevel nogle andre. Jeg har altid sværget til GP4000S dækkene, men jeg synes sgu de er sløje når det bliver vådt. Synes virkelig man skøjter rundt. Selv skal jeg prøve Specializeds's dæk af, i håbet om at de er bedre.

Tak for input. 

Tak for namedropping mht. hjul. Jeg kigger nærmere på det. Bliver først rigtig relevant til april ved sæsonstart af cykelløbene, så der er lidt tid til at overveje. 

Og ja, den er måske lidt tung Zipp-frempind. Men de 60 g. kan være godt givet ud. Ellers skal man jo have to setup, ligesom du har. :happy:

Ang. dæk så har jeg længe kørt Attack/Force, hvilket jeg ikke har haft problemer med i forhold til våde veje, men nu kan der maks være 23 mm. på den pga. bremserne. Derfor faldt valget på GP4000. Er spændt på at høre din vurdering af Specialized's. 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Kermit skrev:

Input til hjul, så ville jeg personligt gå efter noget højprofil. Ja, der er mange accelerationer i et licensløb, men der er også mange steder hvor man ligger med 38-40 km/t i buldrer derudad.
 

Altså vi ligger sgu da ikke og buldrer derudaf, når vi kører 38-40 :nonono:. Der triller man jo bare rundt...et løb hvor vi har ligget og kørt rundt med 40, fordi feltet har besluttet sig til at lukke alt ned, er jo nærmest det letteste løb i verden. Undtagen, hvis man vil vinde det selvfølgelig...det er massespurt uden struktur og med alt for mange, der er friske.

Nnår der er god fart i feltet kører vi vel nærmere 50 end 40...men det er som regel ikke dér, man har problemer. Det er jo i rykkene; især på sidevindsstykkerne. Når man har ligget 2-4-6 minutter over syregrænsen, og der så er en eller anden spasser der rykker til venstre, begynder det at blive lidt hårdt! :please:

Edited by polykrom
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, polykrom skrev:

Bora One 50 koster max 10.000 fra nye i Tyskland. Og der er mange Bora i forskellige udgaver, der er til salg brugt, som stort set ikke har kørt. Det er jo til lukkede ringe, så det er solskinshjul. Ulempen ved Bora er så omvendt, at man skal være parat til besværet med lukkede.

Du skal selvfølgelig købe de pedaler, du vil. Hvis de gamle er slidte, og du er glad for Look Keo Blade, giver det næsten sig selv: Så er det Blade 2, som er helt rigtigt sælges som aero. Med mindre, du skal sætte timeverdensrekord, tror jeg dog ikke at der er NOGEN målelig aero-gevinst; jeg tror det er et markedsførings-stunt. Jeg tror, at aero-effekten er 10-20 gange så stor, hvis man tager skoovertræk på, end ved aero-pedaler :-)

Et gæt: De flyttede carbon-fjederen ind på midten på Blade 2, fordi carbon-fjederen sad yderligt på Blade (1) og derfor kunne blive skadet, hvis man kørte pedalen i asfalten. Det har jeg hørt, at nogle har været utilfredse med. Så måske var de nødt til at flytte fjederen, så den udgør det meste af underdelen, og endte med at kalde det "aero"?

Jeg har kørt med Look siden 1987, men kører nu med Ritchey WCS. Jeg synes altså, det er en bedre pedal - crazy men sandt.

Men uanset hvad, tror jeg, at du bliver glad for din cykel.

Man kan godt få dem til dæk/slange. De koster bare lidt mere, i hvert fald på Wiggle. Og kan se at nogle tyske webshops kun har til lukkede ringe. Magter ikke lukkede ringe, så skal finde nogle hjul til dæk/slange. 

Link to comment
Share on other sites

Ang. dæk: Det tyske magasin Tour laver efter min mening de bedste tests af dæk. De tester fx vedhæftningen i vådt føre ved at lade en fyr (med motorcykeldragt og hjelm) køre hurtigere og hurtigere rundt i våde sving, hvorefter de måler, hvornår han vælter. Når han er væltet nogle gange på hvert dæk ved de, hvor godt de forskellige dæk står fast :4oops:.

Conti har haft bedste alt i alt-resultater og typisk en af de bedste vedhæftninger i vådt føre. Jeg har kørt med lidt forskelligt, men har efterhånden lært, at jeg står bedst fast på conti, når det er vådt. Da der på et tidspunkt var mange regnvejrsløb i træk begyndte jeg at lægge mærke til folks dæk...hvis de fx havde Vittoria på, kunne jeg finde på at rykke lige før et sving ;-). Schwalbe One pralede af vedhæftning når det er vådt, og dem overvejede jeg også, men Tour måler dem ikke lige så godt som Continental.
 

Det spændende ved Specialized-dækkene er, at de har headhuntet de to ledende ingeniører hos Continental. Så jeg er fristet til at prøve deres dæk af, men er lidt afskrækket af, at de kører 22, 24 eller 26 c i stedet for 23 c, som jeg er vant til.

Link to comment
Share on other sites

1 minut siden, AlexanderBojsen skrev:

Man kan godt få dem til dæk/slange. De koster bare lidt mere, i hvert fald på Wiggle. Og kan se at nogle tyske webshops kun har til lukkede ringe. Magter ikke lukkede ringe, så skal finde nogle hjul til dæk/slange. 

Du har ret - de findes, men de er dyre. Bora er i bund og grund konstrueret til lukkede.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Med buldrer derudad mente jeg nu også bare holdt en konstant høj fart :smile: Om det så er 38 km/t eller 50 km/t er principielt underordnet. Jeg vil dog stadig påstå at et aerohjulsæt der vejer 1600 gram er bedre når der bliver angrebet i sidevinden frem for et lavprofil hjulsæt der vejer 1450 gram. Men jeg har intet bevis for at det skulle være sandt, så det er jo nemt nok at komme med den påstand. Igen, så er det nok en smagssag, og føler man at man er hurtigere med hjulsæt a fremfor hjulsæt b, så spiller det også ind.

Mht. Tour og deres dæktests, så husker jeg det som om de bruger en pushbike til at teste grebet i sving. Altså et forstørret løbehjul hvor tyngdepunktet er anderledes end en cykel. Det kan selvfølgelig være de har ændret det siden, men sådan testede de i hvert fald for nogle år siden. Og så er der det med nationalfølelse og cykelmagasiner :smile: Men igen, der er mange faktorer der kan spille ind mht. hvad man synes er de bedste dæk.

Link to comment
Share on other sites

Nå, cyklen er afleveret til mekanikeren og skulle være klar i morgen.

Nu til træningen.

Tirsdag
1,5 time på hometrainer og 1,5 times spinning

Hometrainer-turen blev kørt om formiddagen og indeholdt 2 x 30 min. v. hhv. 274 og 275w. Så to lidt længere høj medium/lav sweet spot intervaller. Lavede 5 stående ture af 30-45 s. varighed, hvor jeg kørte den op på AT for at bryde tempoet lidt og få lidt variation.
Spinningen om aftenen indeholdt lidt mere AT og Vo2max.

Onsdag
2 timers spinning, 15 min. løb og 15 min. styrketræning

Spinningen delt op i timen 6.30 og 9.15 og så lidt løb og styrke i mellem. Kroppen var ved at være godt træt, så især sidste interval handlede bare om at få forbrændt lidt kalorier. 

Vægten stod nærmest stille i morges, så jeg håber, der er sket lidt mere i morgen tidlig. :please:

 

Link to comment
Share on other sites

Torsdag
3 timer på hometrainer, 251 NP

Dagens træning bestod hovedsagligt af 3 x 30 min. høj medium/lav sweet spot. De blev kørt med hhv. 274, 270 og 271 watt i gennemsnit. Derefter lidt stram endurance-kæde de sidste 30 min. (225 w. i snit) inden rul de sidste 5 min.

På trods af at jeg 'kun' havde indtaget 1200 kcal inden aftenens træning, følte jeg faktisk, at der var okay overskud. Så der kommer langsomt små fremskridt, og det skal nok blive godt i denne uge. Jeg er jo allerede oppe på 9,5 time allerede nu, og planen er at køre et par timer i morgen og et par timer i overmorgen samt en lille times tid på søndag. 

Vægten har dog stået lidt stille de sidste par dage. Men håber stadig lige at kunne snige den under 77 kg. inden jeg tager af sted på ferie på søndag. 

Cyklen er også kommet hjem fra mekanikeren, så det er rigtig fedt. Mangler kun at få Stages wattmåleren hjem og montere, og så er den fuld funktionel så at sige. :happy:

Edited by AlexanderBojsen
Link to comment
Share on other sites

Kører du de 3 timer uden nogen form for energiindtag undervejs?
Det virker godt nok som et seriøst kalorieunderskud du kører med, og også en del mere end hvad jeg vil vurdere er hensigtsmæssigt. Rundt regnet forbrænder du omkring 2600 kcal på eb 3 timers tur med den nævnte intensitet, så det er godt nok mange kalorier der skal indtages efterfølgende for at undgå at kroppen er helt udpint. Kroppen kan vænne sig til meget, deriblandt også fysisk aktivitet på tomme depoter. Men det der sker er at kroppen lukker ned i en form for forsvarsmekanisme, da den fornemmer at der er noget helt galt. Den er jo ligesom vant til at have noget at arbejde med. Det påvirker din forbrænding i en helt skæv retning, hvilket på ingen måder er hensigtsmæssigt, og i worst case kan det mere eller mindre stoppe din forbrænding.

Når jeg har nogle kilo jeg gerne vil smide, så har jeg selv en tendens til at tage det til ekstremerne for at få det overstået hurtigst muligt. Først og fremmest fordi jeg er utålmodig, men også fordi jeg bare gerne vil have det overstået, så jeg kan returnere til normalen asap. Det der sker når jeg forcerer det er typisk at jeg opnår et hurtigt resultat på en ubarmhjertig måde, men også at det hele lynhurtigt spildes på gulvet igen da det ikke er den rette måde at gribe et varigt vægttab an på!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, JannieSand skrev:

Kører du de 3 timer uden nogen form for energiindtag undervejs?
Det virker godt nok som et seriøst kalorieunderskud du kører med, og også en del mere end hvad jeg vil vurdere er hensigtsmæssigt. Rundt regnet forbrænder du omkring 2600 kcal på eb 3 timers tur med den nævnte intensitet, så det er godt nok mange kalorier der skal indtages efterfølgende for at undgå at kroppen er helt udpint. Kroppen kan vænne sig til meget, deriblandt også fysisk aktivitet på tomme depoter. Men det der sker er at kroppen lukker ned i en form for forsvarsmekanisme, da den fornemmer at der er noget helt galt. Den er jo ligesom vant til at have noget at arbejde med. Det påvirker din forbrænding i en helt skæv retning, hvilket på ingen måder er hensigtsmæssigt, og i worst case kan det mere eller mindre stoppe din forbrænding.

Når jeg har nogle kilo jeg gerne vil smide, så har jeg selv en tendens til at tage det til ekstremerne for at få det overstået hurtigst muligt. Først og fremmest fordi jeg er utålmodig, men også fordi jeg bare gerne vil have det overstået, så jeg kan returnere til normalen asap. Det der sker når jeg forcerer det er typisk at jeg opnår et hurtigt resultat på en ubarmhjertig måde, men også at det hele lynhurtigt spildes på gulvet igen da det ikke er den rette måde at gribe et varigt vægttab an på!

Ja, uden, men det er klart, at efter sådan en træning bliver der indtaget en god mængde kalorier. 

Igår blev selvfølgelig til et pænt stort kalorieunderskud, og det har slet ikke været så stort de andre dage. Jeg tror, man skal tage det lidt roligt med forsvarsmekanisme omkring kroppen tror, der er hungersnød og dermed justerer forbrændingen ned tilsvarende osv., når man 'kun' kører et sådant kalorieunderskud en eller to dage om ugen og resten af dagene 500-1000 kalorier underskud. Det er lidt en modificeret 5:2, som jeg har kørt i denne uge. 

I forhold til det har du jo kun set toppen af isbjerget. Du har jo slet ikke set, hvordan min kost har været resten af ugen. Så det er måske lige at stramme den lidt at kommentere på min forbrænding, og hvorvidt det er den rette måde at gribe et varigt vægttab an på ud fra blot en enkelt dag eller to! 

Desuden har jeg kørt det på denne måde flere gange før, hvor det har fungeret rigtig fint. Min krop tager rigtig fint imod det, og jeg har kommer ikke i din nævnte forsvarsmekanisme ud for et par enkelte dage med kraftigt kalorieunderskud. Men kroppe er heller ikke ens, og din er nok anderledes end min. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog sige at selvom du har været i kcal overskud i dagene op til træningen, så virker det stadig en smule hovedløst at køre sådan en træning uden nogen form for energiindtag. 3 timer på en hjemmetræner er 3 timers konstant pres i pedalerne. Der bliver svedt en del salte ud, og depoterne skal nok også komme godt i bund undervejs. Lidt energi undervejs havde måske gjort at intervallerne var kørt med større overskud(dermed hjulpet på restitutionen) eller med højere ydelse(dermed hjulpet på træningen). Men det er jo i sidste ende op til den enkelte, jeg tror bare det er svært at finde nogen undersøgelser der peger i retning af at 3 timers relativ intensiv træning uden energiindtag gavner kroppen synderligt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kermit skrev:

Jeg vil dog sige at selvom du har været i kcal overskud i dagene op til træningen, så virker det stadig en smule hovedløst at køre sådan en træning uden nogen form for energiindtag. 3 timer på en hjemmetræner er 3 timers konstant pres i pedalerne. Der bliver svedt en del salte ud, og depoterne skal nok også komme godt i bund undervejs. Lidt energi undervejs havde måske gjort at intervallerne var kørt med større overskud(dermed hjulpet på restitutionen) eller med højere ydelse(dermed hjulpet på træningen). Men det er jo i sidste ende op til den enkelte, jeg tror bare det er svært at finde nogen undersøgelser der peger i retning af at 3 timers relativ intensiv træning uden energiindtag gavner kroppen synderligt.

Da Bradley Wiggins skulle tabe sig var en af hans metoder at træne om morgenen inden han fik morgenmad. Han kørte ikke nogle sindssyg hårde intervaller, men blot jævne intervaller. Det var noget med, da kulhydratdepoterne var tomme, begyndte han at bruge energi fra fedtdepoterne, hvilket gav et øget vægttab. 

Min metode var lidt det samme kun at indtage lidt inden træning, som ville være forbrændt halvvejs på træningen, fordi kroppen herefter tager fra fedtdepoterne. Træningen var ikke med en sindssyg høj ydelse, det var medium intervaller, ikke AT, vo2 max eller anaerobt eller lign., så det var heller ikke tiltænkt at skulle være med højere ydelse, så argumentet om, at jeg ville kunne have kørt med højere ydelse er ligemeget, fordi det alligevel ikke var planen. Og større overskud/restitution bliver afhjulpet med proteiner, kulhydrater og mineraler. Det havde været noget andet, hvis man havde kørt 5 timer på landevejen og derefter indtaget Burger King eller lignende, men det er ikke noget JEG ligefrem gør, Kermit. For dét ville være hovedløst, ja. 

Link to comment
Share on other sites

Ro på sømand, ingen grund til at blive spydig.

Men nu vi åbner for låget omkring træning i fastet tilstand, så plejer man nu at sige at man gør det med lav intensitet zone 1 eller 2 i en eller to timer. At Bradley måske kan gøre det er sikkert rigtigt nok, men jeg tror også han har et hold af ernærings- og træningseksperter omkring sig der sørger for alt. Derudover så tror jeg at han har haft lidt hjælp fra medicinalindustrien :smile:

Men som sagt, fyr den af, gør som du vil, det var nu bare et indspark :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lad os lige tage den kost diskussion igen, jeg vil gerne være djævels advokat omkring Burger King. Nej det er ikke sund og nærende mad, og bør ikke udgøre ens grundkost. Men efter en lang træning, hvor man typisk vil indtage et restitutionsmåltid der består af hurtige kulhydrater (sukker) og protein samt væske og evt salte. Når hvad består så en mellem Whopper menu af: Cola mellem ca. 42 gram hurtigere kulhydrater, koffeinen (har en positiv effekt på restitutionen) og væske: Whopper 2.500 kj heraf 36g fedt (af den dårlige slags). Pomfritter 1200 kj heraf 12g fedt. I alt 4.400 kj: kulhydrat 128g, protein 30g, fedt 48g. Som restitutionsmåltid (og hermed ikke aftensmåltid) efter 5t + fungere det, om end det ikke er helt optimalt. Men klart mere optimalt end en gulerod og en rygbrødsmand.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kermit skrev:

Ro på sømand, ingen grund til at blive spydig.

Men nu vi åbner for låget omkring træning i fastet tilstand, så plejer man nu at sige at man gør det med lav intensitet zone 1 eller 2 i en eller to timer. At Bradley måske kan gøre det er sikkert rigtigt nok, men jeg tror også han har et hold af ernærings- og træningseksperter omkring sig der sørger for alt. Derudover så tror jeg at han har haft lidt hjælp fra medicinalindustrien :smile:

Men som sagt, fyr den af, gør som du vil, det var nu bare et indspark :bigsmile:

Jeg er skam helt rolig, men jeg svarer bare på jeres 'indspark' omkring belæringen af min forbrænding og min måde at gribe et vægttab an på baggrund af en enkelt dag samt min 'hovedløse træning'. Fint nok, hvis I har noget klogt at sige, men lad vær med at overdramatiser. Jeg flipper heller ikke ud, hvis nogen laver vo2max-intervaller i december måned, hvis jeg mener, at det skal man vente med til marts måned, hvis man vil toppe i maj. :smile: Hvis det virker for andre, så fint nok. Man gør tingene på hver sin måde, fordi det måske virker for en selv og ens krop. 

Men vi lukker den bare her. Det vigtigste er jo bare, at man opnår sine mål, og jeg skal nok opnå mine. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag
2,5 times spinning/kondicykel, 30 min. løb og 15 min. styrke


Søndag
45 min. kondicykel og 30 min. løb

Sidste 'hårde dag' i denne omgang. Nu er der ikke planlagt hårde intervaller før tidligst torsdag.

 

Mandag
30 min. kondicykel, 30 min. løb og 15 min. styrke

Let cykling og let løb, ikke over 72% og lidt styrke af overkrop. 

 

Link to comment
Share on other sites

Opsummering på ugen

En rigtig hård træningsuge med en del træning og en del intervaller. Dog stadig god fornemmelse i kroppen og stadig høj motivation. 

Mandag: 45 min. cykling, 15 min. løb


Tirsdag: 3 timers cykling


Onsdag: 2 timers cykling, 15 min. løb, 15 min. styrke


Torsdag: 3 timers cykling


Fredag: 1 times cykling


Lørdag: 2,5 times cykling, 30 min. løb, 15 min. styrke


Søndag: 45 min. cykling, 30 min. løb

Cykling: 12 timer


Løb: 1,5 time


Styrke: 30 min.

 

I alt: 14 timer

Nu dog til en lidt lettere uge med ikke helt lige så mange timer og lidt lavere intensitet i hvert fald indtil torsdag. 

Link to comment
Share on other sites

På 15/1/2016 at 19:21 , AlexanderBojsen skrev:

Jeg er skam helt rolig, men jeg svarer bare på jeres 'indspark' omkring belæringen af min forbrænding og min måde at gribe et vægttab an på baggrund af en enkelt dag samt min 'hovedløse træning'. Fint nok, hvis I har noget klogt at sige, men lad vær med at overdramatiser. Jeg flipper heller ikke ud, hvis nogen laver vo2max-intervaller i december måned, hvis jeg mener, at det skal man vente med til marts måned, hvis man vil toppe i maj. :smile: Hvis det virker for andre, så fint nok. Man gør tingene på hver sin måde, fordi det måske virker for en selv og ens krop. 

Men vi lukker den bare her. Det vigtigste er jo bare, at man opnår sine mål, og jeg skal nok opnå mine. :smile:

Meget enig. Det ikke gør så meget at træne på tomme depoter, hvis man kan leve med, at man ikke kan træne vo2max men kun i den nedre del af skalaen. Jeg har gjort det fra tid til anden, både når jeg skulle smide noget vintersul og når jeg skulle huske kroppen på at forbrænde fedt. For der er forskning der viser, at fedtforbrænding fungerer bedst, når det sker en gang imellem. Dem, der altid har sukkervand i flasken til træning er dem, der rammer muren hårdest, når sukkerdepoterne pludselig er tømt.

Til intervaltræning er det selvfølgelig ALTID en god ide løbende at fylde depoterne op, så det ikke er dét der begrænser intervallerne.

Jeg er også på det hold, der gemmer vo2max-intervallerne på landevejen til senere på året :-). Men hvis man synes, man bedst fungerer med vo2max hele året, skal man selvfølgelig gøre det. Jeg tror, at de fleste erfarne ryttere over tid begynder at fornemme, hvad det er, kroppen responderer bedst på.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag
1:15 cykling på kondicykel samt 15 min. styrke

'Kun' z1 og z2 hvilket er meget underligt for kroppen. Pulsen kommer slet ikke over 65% af maks. Kan mærke hvordan kroppen allerede er ved at komme sig helt og blive klar til næste hårde cyklus, som er frem til mid-februar. Men jeg giver det et par dage til med restitutionstempo og så en masse jacuzzi, massage og lignende hernede i Polen, hvor jeg er indtil torsdag. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share