Vejen mod elite cykling


AlexanderBojsen
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er noget tid siden, der er blevet logget siden sidst. 

Jeg havde en hvileuge, som blev ufrivilligt forlænget grundet en slem omgang influenza. Fik 'kun' trænet tre gange sidste uge og har fået trænet to gange denne uge. :unhappy:

Dog er influenzaen heldigvis ved at have lagt sig. Der er lidt 'efterdønninger' i form af lidt hosten og en lille smule irriteret hals. Men jeg håber, at sygdommen synger på sidste vers.

I morgen er der afgang til Malaga, hvor vi skal være 9 dage/8 nætter. Der er lavet et vejledende træningsprogram for dagene dernede, hvor det bl.a. bliver til en bjergenkeltstart. Er spændt på at se, hvordan kroppen er kommet sig efter sygdommen, men håber, at den ikke har 'taget for meget skade'. 

 

 

12715581_10208713237732410_7126248180115714937_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg kommet til Malaga. 

Den første dag var vores bus, der skulle køre os fra lufthavnen til hotellet, 2 timer forsinket. Derfor nåede vi desværre ikke ud, men det begyndte alligevel også at regne.

Lørdag
4 timer, 1933 højdemeter, 252 NP

På vores første dag skulle vi køre et 15-min AT samt lidt sweet spot og et enkelt cykelløbsinterval, ifølge programmet.

15-minutters intervallet var for mange af os en lille smagsprøve på, hvad der ville vente os de næste dage. Hvem havde passet sin træning derhjemme, og hvem havde ikke? Ligeledes gav det også en selv en god rettesnor for 20-minutters testen, vi skulle køre om søndagen. 
Intervallet startede vi lidt forskudt af hinanden, men jeg forsøgte at holde mig til Nicolai, der har overvintret på Mallorca og skal køre i B-klassen i år, men regner med at rykke rimelig hurtigt op i A. Jeg startede lidt efter ham og havde mit besvær med at følge ham. Især i starten, men han vejer også 'kun' 71 kg. Anyways, efterfølgende gik det rigtig fint. På de 15 minutter fik jeg kørt 357 watt, og det var helt sikkert også i den høje ende af min AT.

Derudover fik jeg 'lappet' et 10-minutters på 312 watt lidt senere.

Cykelløbsintervallet var ind mod byen, hvor vi bor (Nerja). Det er kun cirka 4 km. langt, og da der var god medvind, fik vi kørt intervallet med 55,6 km/t i gennemsnit. Intervallet tog derfor ikke mere end 4 min. med gennemsnit watt på 370 (399 NP) og maks peak på 1227 (sidste 35 s. gennemsnit på 690 watt). Kunne godt mærke, at jeg manglede farten i benene, fordi jeg primært har kørt spinning og hometrainer.

Vi var nogle stykker, der efterfølgende kørte op til den hvide by, som også bliver kaldt Danskerbyen, men i virkeligheden hedder Fragiliana. Stængerne var ved at være godt møre, men fik alligevel kørt et 15 min. medium (285 w.). Efterfølgende fik vi lidt at drikke og spise derop, inden vi kørte hjem.

Søndag
4 timer og 15 min., 1961 højdemeter, 257 NP

Testdag. I dag skulle der køres en 20-minutters FTP-test samt noget sweet spot blandet med AT. Målet var at forbedre de 348, som jeg lavede i december, hvilket også var rimelig realistisk. Håbede på at kunne lave den på 365 watt.

Efter lidt god opvarmning med nogle gode føringer i modvinden langs kysten, drejede vi ind i landskabet og kom over til stigningen. 

Stigningen er rigtig stejl i starte, men bliver derefter mere jævn, men det blæste en del.
Efter 20 minutter stod gennemsnitswattene på 371 watt - så en forbedring på over 20 watt de sidste 2 1/2 måned. Men jeg har stadig på fornemmelsen, at jeg vil kunne forbedre den 5-6 watt mere i løbet af de næse par måneder. 

Derefter kørte vi noget sky supermedium, hvor man kører 1:40 sweet spot og 20 s. høj AT 8 gange. Da det var klaret fortsatte jeg på sweet spot indtil der stod 30 minutter, hvorefter jeg var ved at være småstegt. Derefter var det hjemad.

Igen med et lille cykelløbsinterval ind til hjembyen. Benene var trætte, og jeg fik en siver undervejs i intervallet. Til sidst var der også et styrt i opløbet. Det blev til 348 NP i 5 min., så det var ikke noget særligt. I morgen er det en let dag, inden vi skal køre noget bjergcykelløb, hvor vi kommer til at køre lidt mere frit og kommer til at teste hinanden endnu mere af - også dem fra de andre grupper. 
 

12716552_1571176506533040_220411411_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mandag
2 1/2 time, 61 km, 253 NP

Vi er kommet til dag 3 på træningslejren. Det var egentlig meningen, at det skulle være hviledag, men jeg syntes, der stadig var lidt for meget guf i benene. Som watt'ene i normalized afslører, så kørte vi derfor alligevel lidt til, men nøjedes med 2 1/2 time. Kørte bl.a. en skiltespurt, der tog 5 minutter op ad en bakke på cirka 1 km og derefter flader den lidt ud i 1 km før skiltet. Her kørte jeg 424 watt i snit (446 NP) i løbet af de 5 minutter, så det var rigtig fornuftige tal. 

 

Tirsdag
5 timer, 148 km, 255 NP

Vi skulle køre et bjergcykelløb med handikap. Her blev jeg placeret i den hurtigste gruppe, hvilket bare betød overlevelse for mig. Efter 6-7 minutter kunne jeg ikke holde vo2max-niveauet længere og måtte gå ned på AT, og derfor måtte jeg slippe og køre mit eget tempo op til toppen. Cykelløbet tog 29 min. ca. og jeg havde gns. watt på 328 w (340 NP). 

Derefter kørte vi en lille smule medium inden et lille skiltespurt interval.

 

Onsdag
6 timer, 174 km, 267 NP

Crazy dag med en masse intervaller og over 3.000 højdemeter. Fik kørte 3 x 20 min. AT, en masse medium og endurance samt 1 x 20 min. sweet spot. 

20 min. AT - 340 w.
5 min z2 på stigning
20 min. AT - 340 w.

Derefter 3 1/2 time diverse medium og endurance (199 w. i snit/238 NP)

20 min. sweet spot - 281 w.
19 min. AT - 341 w. 

I morgen venter en tiltrængt hviledag. 

 

10392479_10207742948665216_7170435832808442045_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Update på primo forår:

Det er et stykke tid siden, jeg sidst har opdateret herinde.

Malaga

I mellemtiden er jeg kommet hjem fra træningslejren i Malaga. Træningslejren gik rigtig godt, og formen var, hvor jeg håbede, den ville være. Selv på de lange, hårde ture følte jeg mig overraskende godt kørende og kunne holde rimelig gode watt selv sidst på turen. Det har ellers været et af mine svage punkter førhen, da jeg sidst på træningerne ofte har dalet lidt i watt (hvor det jo ellers er vigtigst med gode watt ift. cykelløb), men det er jeg ved at være kommet efter. 

Nye jobs

Efter jeg kom hjem fra Malaga er jeg startet på ikke mindre end to nye jobs. Det ene heldigvis kun et vikarjob her i marts måned, så jeg slipper for det i april måned, men det er rart med ekstra penge. Vikarjobbet er dog nattearbejde 3 gange om ugen her i marts måned, så det har selvfølgelig lidt sat sit præg på træningen, men jeg har fået det tilrettelagt rimelig fint, så jeg alligevel har fået spinnet lidt tirsdag, onsdag og i weekenden samt småluntet lidt. 

Det andet job starter jeg først rigtig op på til april, men jeg har allerede haft lidt introduktion, så der er da også gået nogle dage med det. Og man fornemmer hurtigt på et advokatfirma, at man ikke bare lige kan smutte kl. 16 for at nå til træning kl. 17. Her bliver man ofte til ud på aftenen, så det skal jeg lige finde ud af hvordan og hvorledes, jeg får det til at gå op i en højere enhed. Det er dog kun to gange om ugen og vil være mandag og fredag, så det kommer ikke til at forstyrre fællestræning med Amager CR så meget, men nok mere svømningen og lidt løbet. 

3 dage i Vejle

Efter lidt over et par uger hjemme, hvor jeg bare har holdt den lidt kørende med spinning fire gange om ugen og udendørs træning 1-2 gange om ugen, tog jeg med min far og min bror til Vejle for at cykle i bakkerne derovre. 

På bakkerne var fokus på at køre Vo2max på de lange bakker og anaerobe accelerationer på de kortere bakker (som alligevel er lange i forhold til dem på Sjælland) for at begynde at booste formen.

Den første dag i Vejle fik jeg kørt 4 timer/ca. 100 km, hvor jeg bl.a. kørte op ad Munkebjergvej med 460 watt i snit (i ca. 3 1/2 minut) og derudover kørt alle de gode bakker såsom Kiddesvej, Gl. Kongevej osv. Det var dog skodvejr det meste af dagen med byger, men vi overlevede. 

På andendagen kørte vi ruten til Grejsdalsløbet på 185 km. I starten fik jeg kørt lidt Vo2max, men efterhånden orkede jeg ikke mere højintenst træning. Min far drejede fra ca. halvvejs, da han var ved at være godt stegt. Min bror fortsatte dog. De sidste 70 km faldt han dog af lige så snart, der kom en bakke og selv på flad vej, hvor jeg bare holdt lidt stram kæde for at komme hurtigt hjem, pev han flere gange "en ned", selvom han bare lå på hjul. Igen havde jeg da også fornemmelsen af at være godt tilpas selv efter 6 timer på rammen og kunne holde et godt tempo - ligesom i Malaga, så det tyder godt. Det blev til næsten 7 timer og ca. 2.400 højdemeter. 

På tredjedagen kørte vi en lidt kortere tur på lidt under to timer, men igen med Munkebjergvej og Kiddesvej. Dog også lidt fladere stykker ved Egtved osv. Benene var lidt småømme efter gårsdagens kongetur, men jeg tror mest, at det var min far og min bror, der kunne mærke det. Jeg måtte i hvert fald vende om et par gange, fordi de havde opgivet at sidde på mit hjul. 

Skærtorsdag med ACR

I påskedagene har Amager Cykel Ring licens arrangeret nogle lidt anderledes træninger bestående af flere og hårdere intervaller heriblandt flere cykelløbsintervaller, der lige skal give os lidt mere fart i benene inden sæsonstart næste weekend. Det har jeg mulighed for at deltage i om torsdagen og mandagen. Det var dog lidt hårdt oven på lidt hård spinning i lørdags og søndags samt de tre dage i Vejle at skulle køre intenst igen torsdag uden nogen hviledag, men nu skulle jeg lige tømme benene inden hviledagen Langfredag.

Da det var fint vejr og nogle ambitiøse motionister var blevet inviteret med, var fremmødet stort. Vi kørte op til Klausdalsbrovej, hvor vi delte den i to og kørte opvarmningsinterval på 80%. Selvom vi delte den i to, var der nogle, der syntes at opvarmningsintervallet var alt for hårdt og efterfølgende pev lidt. Jeg havde dog under 300 watt i snit i intervallet, så helt galt har det da ikke været?

Derefter kørte vi en rundstrækning med 4 x 30 s. spurt all-out og god lang tid pause i mellem. Alle 4 kørte jeg lige omkring 800 w. i snit og med peak over 1000 hver gang. Den sidste på 850 w. Helt klart plads til forbedring, da jeg gerne vil ligge over 900 watt i dem, men egentlig okay i forhold til, at det var første rigtige spurttræning i år for mit vedkommende.

Dernæst fortsatte vi til Kettinge, hvor vi kørte cykelløb. Vi delte den igen op i 2 grupper - samme som til opvarmningsintervallet. De første 15 minutter var 80% og sidste 10 minutter var frit cykelløb. Det var dog et lidt kedeligt cykelløb, da der sad mange stærke med, og hver gang nogle prøvede at rykke, kørte alle med i hugget. Derfor endte det i en spurt op ad den sidste bakke på Kettinge, hvor jeg kun lige blev slået med et halvt hjul af en A-rytter, der kørte med. 

Til sidst kørte vi op til Nivå og ad Strandvejen hjem med et enkelt lille interval til Klampenborg-skiltet. Der var meget modvind, men der blev alligevel prøvet nogle gode forsøg. Da A-rytteren var drejet fra, ville jeg dog gerne holde det samlet og prøve at køre en god spurt, så jeg prøvede at neutralisere det meste, og det lykkedes da også. Selvom benene var ved at være godt brugte, kom en D-rytter op og kørte et perfekt lead-out det sidste stykke op til skiltet, hvor jeg kunne tage over og spurte og peake på 1.385 w. og ca. 1.000 w. i 10 s. 

I morgen er det hviledag da jeg har nattearbejde og en fødselsdag og aftenen. Knæet har også 'summet' lidt efter Vejle. De stejle bakker har nok belastet knæet godt og grundigt, og derfor er det nok tiltrængt med en hviledag. Lørdag planlægger jeg at køre en lille hyggetur med kæresten og søndag starte op igen med lidt intervaller. Mandag, 2. påskedag, kører jeg så med Amager igen og ligeledes nok om tirsdagen. Og så er det ellers sæsonstart næste weekend samt klubbens indledningsløb tirsdagen efter, dvs. d. 5. april. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Alexander 

Jeg skal køre mit første licens løb på søndag i Næstved,  kender du ruten.  

Hvis ja, hvordan vil du beskrive den og skal du selv køre. 

Hvis ja, kører du lette hjul (1400g) eller høj profil ( 1800g).  Har set lidt på rute profilen og det ser ud til at der er bakket op til Ca 3,5 %

Mvh 

Martin 

Link to comment
Share on other sites

På 31. mar. 2016 at 11:49 , morganfree skrev:

Hej Alexander 

Jeg skal køre mit første licens løb på søndag i Næstved,  kender du ruten.  

Hvis ja, hvordan vil du beskrive den og skal du selv køre. 

Hvis ja, kører du lette hjul (1400g) eller høj profil ( 1800g).  Har set lidt på rute profilen og det ser ud til at der er bakket op til Ca 3,5 %

Mvh 

Martin 

Jeg kender den desværre ikke, men de har jo lagt ruten med højeprofil ud her: https://ridewithgps.com/routes/11482840. 


Umiddelbart er den altså relativt flad med under 200 højdemeter pr. omgang. Jeg har desværre ikke fået købt de nye højprofilshjul endnu (!), så jeg har mine 35 mm. træningshjul på. Men jeg ville helt klart tage højprofilshjulene på, hvis jeg havde dem. 

Held og lykke på søndag. :cheer:

Link to comment
Share on other sites

Der går lidt mellemrum mellem mine opdateringer pt. Der virker lidt smådødt herinde, bortset fra Gregers, der livligt holder os opdateret (og tak for det!). Det vil jeg også prøve. Men i stedet for kun at berette om træningsmængde og watt, vil jeg i stedet fokusere på lidt træningsberetninger og mine tanker i forbindelse med dette, nu da jeg kører mere fællestræning. Og undskyld på forhånd, hvis de bliver lidt lange, men man bliver lidt grebet, når man skriver dem! :blush:

Jeg fik kun kørt lidt kort weekenden efter langfredag, da jeg havde nattevagter. Jeg kørte bl.a. med kæresten lørdag og søndag. Det var selvfølgelig fedt at kunne køre med hende, da man dermed både kan have kærestetid og træning på samme tid = to fluer med et smæk. Og hun er også ved at være mere og mere hooked på at køre lidt med nogle flere end kun mig, måske endda indmeldelse af Amager CR og noget dame B sidst på sæsonen. Hun har kørt en 20-minutters test på 200 w. og en 1 s. peak på ca. 800 w. Ved ikke, om det er meget, men tror da det er okay for en dame B? Måske Jannie ved mere om det, hvis hun stadig er herinde.
 

Søndag
1 time og 45 min. - 252 NP
Vi kørte et 10 min. interval, som jeg kalder opvarmningsinterval. Egentlig er det ikke et rigtig opvarmningsinterval, da man er så frisk, at den ofte får et nyk ekstra. Kørte med 272 w., hvor kæresten bare lå på hjul hele vejen. Det var først på de sidste par minutter, at jeg skruede den lidt ekstra og lå over 340 w., hvor min kæreste til sidst faldt af. 
Derefter kørte vi til Høsterkøb, hvor vi kørte 1-minuts intervaller i den anaerobe zone. Bakken er desværre lige præcis ikke lang nok til 1 minut for mig, da den flader lidt ud på det sidste, så det var svært at holde watt'ene oppe, men kørte alle 6 med et gennemsnit på lige omkring 500 w. Derefter hjem over Holte og et enkelt 1-minutsinterval på bagsiden af Geels bakke. Denne gang på 515 w. 

 

Mandag
3 timer og 30 min. - 286 NP
2. påskedag kørte jeg med Amager igen, da nattevagterne var overstået (slut med at arbejde om natten nu!). Og for søren da, der var drøn på. En gut ved navn Nicolai Christensen havde godt nok travlt. Jeg kørte også med ham i Malaga, men syntes ikke han var kørende på samme måde. Nu har han virkelig fundet diamantbenene frem. :dry:

Efter et lidt urytmisk "opvarmningsinterval" på knap 12 minutter og 311 watt (319 NP), kørte vi 4 x 3-minutters vo2max. Det vil sige lige omkring 400 w. for mit vedkommende. Efter dem var jeg allerede ved at være lidt mør. Dog var træningen slet ikke slut.

Derefter kørte vi op til Kettinge. Først en stor omgang og dernæst en lille omgang delt op i to hold. Første omgang kørte vi 80%. Vi var kun fem mand i bagerste gruppe, mens den gruppe foran var 8-9 mand. Så de 80% blev hurtigt til 85 for at prøve at hente dem. Allerede efter en halv omgang hentede vi de første fra den forreste gruppe, der var blevet sat. De havde altså tydeligvis kørt meget mere end 80% i forreste gruppe. Der var vist nogle, der var bange for at blive hentet af os for hurtigt. 
På selve Kettingebakken tager Nicolai en føring, som der er ingen, der følger efter på. Efter bakken ligger vi derfor 7-8 meter bag Nicolai. De tre andre, jeg kører med, ser lidt ristede ud. Nicolai slipper trådet lidt og kommer tilbage, men efter 500 meter er han igen i front med 7-8 meter, som pludselig er 20 meter. Der er ingen af de andre, der ser ud til at være interesserede i at lukke det, så uden at bruge alt for mange kræfter lukker jeg hullet ved at accelerere hårdt siddende (for spare kræfter, men stadig sætte de andre).
Nicolai og jeg ligger i et godt stykke tid sammen og prøver at samarbejde, men det er kun nogle korte 10-sekunders føringer, jeg kan tage for ikke at eksplodere fuldstændig, mens hans nærmere varer 40-45 sekunder. Vi henter langsomt flere og flere fra gruppen foran os og ved svinget lige inden Kettinge, kan vi se de forreste foran os, der nu kun består af en duo. Efter svinget kommer vi op til dem. Dog mente Nicolai, at han havde så travlt efter svinget, at jeg var helt oppe over 1.100 w. for bare at følge hans hjul. Så da vi endelig var nået op til frontduoen, kunne jeg slet ikke spurte. Det kunne de to andre, resterne af den forreste gruppe, dog heller ikke, så det var kun Nicolai der egentlig spurtede. :gal: Jeg kørte den op på 500 w. de sidste 30 sek. og fik dermed smidt de eks frontduoen, der allerede var eksploderet. 

På vejen hjem kører vi selvfølgelig Klampenborg. Dog et lidt absurd interval. På Skodsborgsbakken tager Nicolai en føring, der strækker gruppen ud til 1-1, men halvvejs op ad bakken kommer der hul til Nicolai, og så ved jeg godt, hvad klokken er slået. :blink: Jeg bliver derfor nødt til at lukke det, men uden de andre kommer med på hjul. Igen må jeg lige over 1.000 w. for at lukke det, og da jeg endelig kommer op, tager han en sindssyg føring, der gør, at jeg konstant bliver nødt til at træde over 450 w - selvom jeg ligger på hjul og der er stiv modvind. Da han prøver at slå ud, bliver jeg nødt til at råbe, at jeg er død til ham. Jeg kan simpelthen ikke mere. Derefter fortsætter han bare, og da vi når Klampenborg med et godt forspring spurter han gudhjælpe mig også. Jeg klæber mig bare fast til hans hjul. Jeg kunne måske godt lige være gået forbi på det sidste stykke, men det ville godt nok også have været dårlig stil, når han har trukket i stiv modvind i 7-8 minutter med fuld gas. Selvom jeg lå på hjul, var jeg dog igen oppe over 1.100 w. i spurten. 

 

Tirsdag
1 time og 30 min. - 295 NP
Da jeg har undervisning fra 15-18, måtte jeg køre alene. Jeg kom lidt sent af sted, og derfor blev det 'kun' til halvanden time. Jeg kørte i alt 4 x ca 10 min. (nogle af dem lidt længere end 10 min.). Alle fire over 330 w. Så fin kort, intensiv solotur. 

 

Onsdag
1 times spinning
Hver onsdag kører jeg spinning. Jeg kørte faktisk relativt hårdt i forhold til, at jeg lige havde haft nogle pænt hårde dage. 

 

Torsdag
3 timer og 30 min. - 278 NP
Om torsdagen kørte jeg med Amager. Det var faktisk en rigtig fed træning! Vi havde selskab af Tobias Kongstad fra Riwal, Magnus Bak Klaris fra SEG Racing og Rasmus Wallin fra Team Soigneur - alle tre A-ryttere, der efterhånden har fået overstået alle deres træningslejre. Og Magnus har lige kørt Normandiet rundt, hvor han bl.a. var i udbrud en af dagene. Derfor en masse at fortælle fra denne spændende træning!

Først kørte jeg 1 time og 15 minutter alene. Jeg havde set på facebook, at fællestræningen kun ville vare to timer - lige i underkanten for mig, da jeg ikke skal køre enkeltstarten på lørdag. Mens jeg kørte alene, kørte jeg et enkelt interval på 11 minutter. Meningen var, da det skulle være omkring 290 w., men lige da jeg startede intervallet, var der en motionist, der lagde sig på hjul, og ham ville jeg selvfølgelig gerne lige sætte. :bigsmile: Så jeg fik lagt lidt for hårdt ud og endte med at køre de 11 minutter på 310 w. Dog satte jeg naturligvis motionisten. 

Efter at have kørt lidt alene, mødtes jeg med Amager og fortrød straks, at jeg havde trænet alene inden fællestræningen (pga. fremmødet med A-rytterne). Rasmus var dog på TT, og kørte derfor ikke rigtig intervaller med os.

Da vi skulle køre opvarmningsintervallet gik det selvfølgelig lidt amok. Halvvejs begyndte folk (C-rytteren samt den anden B-rytter mv.) allerede at springe over og til sidst var det kun mig, en H40 og 3 A-ryttere, der kørte i rulleskiftet, hvilket betød, at det blev ekstra hårdt. Efter Kolle-kolle bakken fik man dog lige pusten lidt, og der kom lidt flere op og trække det sidste stykke. Men jeg endte alligevel med 335 w. (344 NP) i 11 minutter. :hehe:

Så op på Bregnerødsruten og køre 9 x 40/20 med 440-450 w. Jeg skulle rigtig have kørt 10, men i mælkesyrens hede kunne jeg ikke tælle til 10.

Indtil videre altså en masse show-off, men nu til det mere spændende. Et cykelløbsinterval på Kettinge bestående af 1 runde (tager ikke mere end 10 min. i det her fornemme selskab). Forreste gruppe får 40-45 sek. forspring, og vi aftaler i vores gruppe at holde den samlet indtil T-krydset (halvvejs). Det går egentlig fint, og lige inden T-krydset ser jeg, at vi 'kun' har kørt 305 w. de første 4-5 minutter. Efter T-krydset får jeg pludselig et forspring på 5-6 meter, da jeg har kørt rimelig hurtigt igennem svinget. Men det gør kun, at jeg kan køre lidt defensivt på bakken efter T-krydset, så jeg ikke eksploderer. Planen lykkes, og på toppen af bakken bliver jeg hentet igen og har stadig overskud. Rasmus, på TT'en, går frem og tager en føring, som inden gider at gøre noget ved, så alle bliver bare på hjul af ham. Det begynder faktisk at blive lidt kedeligt.

Lige indtil 300 meter før svinget ind til Kettinge og bakken. Så angriber Tobias fra Riwal på fuld knald. Og det er ikke helt dumt, tænker jeg. Først og fremmest er det lige inden et sving, som gør, at man kommer blandt de første igennem svinget. Derudover er vi lige ved at hente den forreste gruppe, og den forvirring, der opstår når en gruppe overhaler en anden, kan vi udnytte lidt. Lige inden svinget peaker jeg derfor på 1.311 w. og efter svinget igen op på 1.200 w. for at nå op på hjul. 
Vi suser selvfølgelig forbi den forreste gruppe, som nok får sig lidt at et fartchok. Tobias tager herefter en hård føring på 50-55 sek. og kigger sig derefter over skulderen og slår ud og stopper med at træde. Selvom jeg allerede har syre op til ørene, sætter jeg farten et nyk op for at prøve at holde de andre bag mig. Men bakkerne slår hårdt, og selvom jeg kører over 500 watt på bakkerne på det sidste minut, er det ikke nok til at holde Magnus Bak bag mig, der lige præcis på de sidste 10 meter kommer foran og slår mig. Men jeg er egentlig tilfreds nok med min kørsel. Jeg kørte meget offensivt og hverken bakkerne eller at stikke af i så lang tid er min kop te, men det tyder på at formen er okay i forhold til de skarpe A-ryttere.

Herefter kører vi Hørsholm og hjem via Strandvejen til Klampenborg-spurten. Egentlig havde jeg tænkt mig at køre dette interval defensivt for at kunne køre en frisk spurt og kunne nappe spurten, da jeg satsede på at være den hurtigste i en spurt blandt os i den hurtige gruppe. Men sådan skulle det ikke gå.

Vi ligger egentlig og tager føringer en og en. På Skodsborgbakken er der pludselig hul til Tobias, da en dame B-rytter ikke kan lukke hullet, og pludselig er der også hul fra Christian Berg (C-rytter) til dame B-rytteren. Jeg ligger bag Christian og ser mit snit til at prøve at komme op til Tobias - selvom jeg egentlig havde regnet med at skulle køre defensivt. Jeg så pludselig et moment og blev nødt til at forsøge. Så jeg accelerer op for at lukke hullet, og kan virkelig mærke, at Tobias kører fuld skrue nu. Jeg suser forbi damerytteren uden nogle når at komme med mig på hjul (jeg får også kørt med 590 w. i 40 s.).

Da jeg kommer op til Tobias, når jeg lige at få 5-10 sek. i læ, inden han slår ud. Denne gang tænker jeg, at vi skal holde hjem og ikke blive hentet lige inden stregen. Jeg giver den derfor en god føring på 30 s. med 450 w, inden jeg slår ud igen. Tobias tager også nogle gode føringer, og sådan fortsætter vi lidt inden cirka 1000 meter inden Klampenborg-skiltet. Jeg har på dette tidspunkt ligget i udbrud cirka 3 minutter med 440 watt i snit og ville under normale omstændigheder være ved at være godt død. Tobias vil dog ikke længere komme frem, og jeg ved, at vi ikke må gå helt i stå, da vi ellers risikerer at blive hentet. Jeg fortsætter derfor føringen med omkring 300 watt. Med cirka 400-500 meter åbner Tobias ved at prøve at overraske mig. Jeg får lige nøjagtig knebet mig med på hjul, men det gør virkelig naller nu. Da der er 200 meter til skiltet forsøger jeg at presse det sidste, jeg kan, og jeg får lige præcis det overtag, der gør, at Tobias giver op og stopper med at træde, så jeg kan køre først til Klampenborgskiltet. :cheer:

God hård træning og dejligt at blive presset så hårdt at nogle A-ryttere, men alligevel få en god oplevelse ud af det. En masse fart og vind på snuden hvor der bestemt ikke blev holdt igen. 

I dag fredag har den stået på en hviledag, og i morgen kører jeg et par timers spinning, hvor jeg holder lidt igen, inden sæsonstarten i Næstved på søndag.

Kan være at jeg skriver en optakt i morgen. Så skal jeg nok prøve at begrænse mig lidt. Hvis du har læst hele vejen med nu, er det i hvert fald godt klaret. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Gregers TF skrev:

Når der er noget at skrive om må det gere være langt. 

 

Det vil jeg også sige: Bring it on. Cykelberetninger må gerne være lange. Jeg tror, vi er en del, der læser med over skulderen :)

EDIT: Held og lykke til alle, der skal i konkurrence søndag. Årets første cykelløb er altid specielt. Så er man i gang!:4jumpy:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Fedt, der alligevel er så meget liv herinde. Dejligt der er nogle, der læser lidt med. :smile:

En kort update inden det er tid til at krybe til køjs. I dag stod den på to timers let spinning. Det var virkelig svært at holde igen, for der var virkelig gode ben efter gårsdagens hviledag. Utroligt så meget en enkelt hviledag kan gøre. Men med tanke på i morgen holdt jeg så meget igen som muligt.

Hvad er så forventningerne til sæsonens første cykelløb? Selvfølgelig bliver det spændende, da man nu har forberedt sig så længe. Men i morgen kan alt ske. Rygterne går på at flere af drengene fra Odense har overvintret i Spanien (ved ikke hvordan man får økonomien til at hænge sammen med at køre i B-klassen og være ude og rejse 3 måneder?). Derudover er der helt klart nogle, der har rigtig travlt med at komme op i A hurtigst muligt. Enkeltstartstiderne fra i dag vidner også om, at der er nogle, der har forberedt sig godt henover vinteren. Jeppe Tolbøll, der har kørt en 20-minutters test på 420 watt for nylig, kom "kun" på en 11. plads over to minutter efter vinderen. 

Der er 42 tilmeldt i B-klassen til i morgen. Derudover kommer der nok 10-15 eftertilmeldinger. Alt i alt bliver vi altså nok et felt på over 50 mand, hvilket er relativt meget i B-klassen. Jeg tror, der er rigtig mange, der vil være meget interesseret i at komme med i et eventuelt udbrud. Derfor tror jeg, at der vil blive ved med at blive stukket igennem hele løbet. Dermed tror jeg også, at det bliver svært at komme rigtig af sted, fordi så mange er interesseret i at komme med, men alligevel skal man konstant være opmærksom - også på eventuelt sidevind m.m. Med andre ord tror jeg, at det bliver et rigtig hurtigt løb på en relativt flad rute, hvor der nok skal blive givet godt gas.

Drømmescenariet vil være, at vi er en større gruppe, der kommer til mål i en spurt, hvor jeg har rimelig friske ben. Det kunne være fedt at få point til det første løb i denne sæson, men første mål er bare at sidde med og have lidt overskud, men den del må vi se på i morgen. 

Anyhow, glæder mig til i morgen og komme igang med cykelsæsonen. Skal nok berette herinde i morgen.

Wish me luck. :hands:

Link to comment
Share on other sites

Løbsberetning Næstved BC
17. plads, 114 km, 324 NP

Så kom den endelig! Sæsondebut i B-klassen. Og det blev både en lidt skuffende og god oplevelse.

Løbet bestod af 114 km lettere kuperet terræn uden den helt store afgørende vind. Det mest udfordrende var derfor hverken bakkerne eller vinden, men nok nærmere en del kryptiske sving med ret meget løs grus/løse småsten - især i de farlige sving. Jeg forstår ærlig talt ikke, man ikke lige har brugt en halv time på at feje det værste væk på de 3-4 mest grumme sving. Jeg hørte om mange, der styrtede i svingene på grund af grus inklusiv i B-klassen, som man som arrangør kunne have undgået. 

Der er over 40 mand til start i B-klassen, hvilket vil sige, at det er et ret stort felt. Som jeg allerede skrev om igår, bliver der rykket rimelig konstant. Ja, faktisk stort set under hele cykelløbet. Det minder mig faktisk lidt om at køre i D-klassen. Hver gang der er en der rykker, kigger alle de forreste på hinanden. Så er der en til der rykker. Og der blev kigget.. Og så er der en til der rykker, og en til, og en til og SÅ beslutter alle sig for at køre efter, og sådan fortsatte denne kontrakørsel konstant. 

Jeg prøver naturligvis også at køre med nogle gange og holde mig i fronten. Men det er lidt et lotteri, og jeg er faktisk overrasket over, at der var nogle der kommer af sted, da jeg ville tro med den kørsel, at feltet ville komme samlet hjem. Efter en halv times kørsel får 4 mand et hul. I en halv times tid kan vi længe se dem cirka 20-25 sekunder foran os. Men rykkene i feltet begynder at blive mere og mere halvhjertede og dør så småt ud. De fire øger og forsvinder så småt ud af vores synsrækkevidde. 

Det er ikke kun de andres ryk, der dør ud. Ligeså gør mine. Og med god grund. Den første time har jeg kørt med NP (normaliseret gns. watt) på 352 w. Intensity factoren, der viser, hvor intenst man har kørt i forholdet watt kontra tid, ligger på 0,98, det vil sige, jeg har kørt næsten alt, hvad jeg kan den første time. Og de vilde ryk den første time kan da efterhånden også mærkes, så jeg bliver nødt til at puste lidt ud i midten af feltet. Og sådan tror jeg også, der er mange andre, der tænker. Dampen går lidt af maskinen og kort efter får vi at vide, at der nu er 2 minutter op til de fire udbrydere, og håbet svinder derfor også. 

Med lidt over en omgang tilbage prøver jeg selv at rykke. Et snigangreb, hvor jeg går i front uden at accelererer helt vildt, hvor jeg får lov til at komme af sted. Derefter kører jeg fuld gas. Efter et minuts tid alene, har jeg får et lille forspring alene. Jeg ser, at en Ballerup-mand forsøger at komme op, så jeg holder lidt igen. Da han kommer op kører vi alt, hvad vi kan (over 450 watt i føringerne). Men efter et par minutter sammen kommer feltet op til os.
Jeg fatter ikke, hvad folk laver. Hvorfor stikker folk ikke selv, i stedet for at ødelægge et cykelløb ved at lægge og lukke huller til sekundære placeringer? Og sådan var det de samme, der blev ved og ved. En Sydkysten-mand lå for eksempel adskillige gange og lukkede huller, og da hullet var lukket, slog han ud. Hvorfor angriber han dog ikke selv i stedet for? :hmmm:

Og sjovt nok blev selvsamme blandt de allersidste på resultatlisten. Så hvad fik han ud af dagens cykelløb? Ja, ikke andet end at ødelægge cykelløbet for alle, der prøver at angribe uden dog alligevel at kunne holde det samlet. 

Nå, kort efter Ballerup-manden og jeg er blevet hentet stikker tre mand til. Og her har dem, der har lukket huller igennem hele cykelløbet nok været ved at være lidt småtrætte, for de tre mand får et hul og holder hjem efter de fire forreste. Lidt uheldigt at jeg ikke kom med i det hug, da jeg lige havde ligget i fronten og brugt kræfter, men sådan er cykelløb.

Det bliver dermed kun de sekundære 1-pointsplaceringer, der skal kæmpes om i feltet. Da der er et sving 200 meter før målstregen, bliver det en lidt kaotisk afslutning, hvor jeg kun får mast mig ind på en samlet 17. plads. :raisebrow:

Men selvom det 'kun' blev til en 17. plads, synes jeg alligevel, at cykelløbet personligt gik godt. Forstået på den måde, at jeg synes, jeg havde den tilstrækkelige fart i benene, og ikke gik alt for død til sidst i cykelløbet. Jeg har aldrig nogensinde haft en så høj NP (så høje watt) før til et cykelløb. Sidste år fik jeg en 4. plads til første cykelløb på sæsonen, hvor jeg 'kun' kørte 295 NP. Så selvom det "kun" blev til en 17. plads, har jeg kørt næsten 30 watt mere til årets første cykelløb i år end sidste år. Der er dermed også noget, der tyder på, at konkurrencen er blevet lidt skarpere i B-feltet samt at jeg måske ikke lige har haft heldet med mig i dag.

Billedet er venligst udlånt af Tommy Kjærulff, hvor jeg er den forreste orange rytter, hvor vi er en større gruppe, der har forsøgt at rykke. 

På tirsdag er der indledningsløb i klubben. En pandekageflad rute ude på Avedøre Holme på omkring 85 km, som jeg vandt sidste år. Jeg håber på at kunne gentage successen, hvilket jeg vil gøre alt for - men det må vi se på tirsdag. 

12472716_10209025042413212_4489280814094950659_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg så godt resultaterne i går. Der er sgu da smæk på i B i år, må man sige.

Godt kørt :-). At Guldkysten kører en mærkelig taktik, er vist set før :clown2:

Du slår til næste gang. Skal du køre Slagelse eller Ringsted? Slagelses rute er vel efterhånden blevet en semi-klassiker, og opløbet er fantastisk til at skille fårene fra bukkene.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, polykrom skrev:

Ja, jeg så godt resultaterne i går. Der er sgu da smæk på i B i år, må man sige.

Godt kørt :-). At Guldkysten kører en mærkelig taktik, er vist set før :clown2:

Du slår til næste gang. Skal du køre Slagelse eller Ringsted? Slagelses rute er vel efterhånden blevet en semi-klassiker, og opløbet er fantastisk til at skille fårene fra bukkene.

Jeg har desværre ikke kunne få fri på lørdag, så jeg kører kun Ringsted. Kører du også licens, og hvis ja, hvilken klasse og klub? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Løbsberetning Amager CRs indledningsløb
1. plads, 75 km, 340 NP

Amager Cykel Ring skød sæsonen igang lettere forsinket datomæssigt med et internt cykelløb for alle klubbens medlemmer + det løse. Det blev et rigtig fedt cykelløb, hvor titlen skulle forsvares fra sidste år - og det blev den også!

Der skulle køres i alt ca. 75 km på en helt flad rundstrækning á 6,3 km. Selvom vejrudsigten havde lovet regn, var det ikke kommet til Avedøre Holme endnu, da startskuddet lød. Det blæste ligeledes heller ikke særlig meget, og der var derfor ikke lagt op til nogen sidevindskørsel.

Selvom det er et internt cykelløb, var det et rimelig flot felt, der stod klar på startlinjen. Feltet bestod af ca. 30 mand fordelt på et par A-ryttere, der tidligere har været Amagerryttere (Nicolai Petersen, Giant Scatto U23, og Magnus Bak Klaris, SEG Racing), B-, C-, D-, junior- og U17-ryttere. Altså et rimelig stærkt felt og mange tog det som mere end 'bare' træning, da de mødte op med højprofilshjul og hele pivtøjet. Der var dermed lagt i ovnen til et rigtig hårdt løb, og jeg vidste, at det ville blive endnu sværere end sidste år at nappe sejren. Men ruten passede mig godt (helt flad rute), fornemmelsen var god, og jeg ville køre røven ud af bukserne for at vinde - også over A-rytterne. 

Allerede fra starten af løbet bliver der givet fuld gas. Nicolai Christensen (der fik en 4. plads i søndags og snart er på vej i A-klassen) og jeg hugger lige efter startskuddet, og da jeg efter et par minutter kigger mig over skulderen, ser jeg allerede, at feltet er strukket helt ud. Og rykkene fortsætter. Der er også nogle af juniorerne, der rykker. Halvvejs på første omgang får en junior og jeg 30 meter til feltet, men efter lidt et par føringer sammen med junioren, kommer der et ryk i feltet, der gør, vi bliver hentet. 

På starten af anden omgang (efter 8-9 minutters kørsel) angriber Nicolai Christensen (B), Kristian Hessel (junior), Christian Damgaard (junior) og jeg. Vi får et lille hul på de 20-30 meter. Pludselig vil Damgaard ikke længere tage føringer, og der opstår lidt kaos blandt de to juniorer, da Kristian Hessel bliver fanget bag ham og skal lukke hullet. Nicolai og jeg kører dog ufortrødent videre på fulde gardiner. Kristian kommer op igen, men Damgaard bliver sat. Dermed bliver der dannet en lille trio bestående af Nicolai, Kristian og jeg. Vi kører alt, hvad vi kan i føringerne, hvilket rimelig hurtigt (i løbet af en omgangs tid i udbrud) resulterer i et hul på ca. 25-30 sekunder ned til feltet. 

Fordelen ved at ligge i udbrud er, at man kan skrue helt op for gashåndtaget - især når man kun er tre, og alle tager føringer. I et felt vil der sjældent være tre, der beslutter sig for at køre all out for at hente os med resten af feltet på hjul. Det betyder, at når vi i udbruddet tager føringer med 400 watt, skal dem bag ved os køre over 400 watt for at hente ind på os. Alt afhængig af situationen vil der typisk efter et udbrud er blevet dannet blive hugget fra feltet i hug af 30-40 sekunders varighed, og hvis man ikke har fået hullet fra feltet, slipper man trådet, mens dem i udbruddet fortsætter med at holde trådet. Og det var den situation, der opstod i søndags, hvor jeg ærgrede mig så grusomt over ikke være kommet med i det rigtige hug og bare kunne køre fuld gas hele tiden uden at slæbe hele feltet med. 

Men nu sad jeg her. I det rigtige hug med to andre. Og nu var det bare om at køre fuld skrue. I løbet af de første 15 min. kører jeg med en NP (normaliseret gns. watt) på 368 watt og dermed tæt på alt, hvad jeg kan. I et så lille udbrud mærker man hurtigt hinandens niveau, og jeg føler faktisk, at jeg er den dårligst kørende, mens særligt Nicolai Christensen tager nogle vilde føringer. 

Vi er længe i tvivl om, hvor lang tids forspring vi har. Faktisk synes jeg, at jeg efter den første time kan se feltet 100 meter bag os, men det er svært af vide, da vi bliver ved med at overhale B- og C-feltet, og det kan være, at jeg forveksler dem. Vi har dog kørt 44,5 km/t i snit den første time, og det undrer mig derfor lidt. Jeg spørger derfor Nicolai, hvordan det ser ud, og vi bliver enige om, at det ser godt ud, og at vi bare skal fortsætte på fuld skrald. I trioen aftaler vi, at vi holder os sammen til sidste omgang, og vi arbejder da også rigtig godt sammen.
Jeg kan ikke rigtig regne Nicolai ud, da han virker som den stærkeste af os, men undervejs siger: "Drenge, I behøves ikke være bange for mig, jeg har allerede kørt 50 km, inden vi startede". Jeg ved ikke, om det er fordi hans træthed er ved at spille ind, og han dermed lige vil udtrykke, at han ikke sætter forventningerne for højt, eller om han prøver at lave skuespil og vil overraske os.

Da der er to omgange tilbage får vi endelig en tid. 1 minut og 20 sekunder til to forfølgere (Jeppe, junior, og Magnus Bak Klaris, SEG Racing, skulle det vise sig) samt over 2 minutter til feltet. Vi er dermed næsten sikre på at holde hjem, medmindre vi går helt i stå, men samarbejdet fungerer rigtig fint. 

eW1YChC.jpg
Nicolai siger til Kristian: "Vi skal bare holde den hjem"
Foto: Casper Wichmann

Indtil sidste halve omgang bliver vi ved med at tage føringer. Så stopper Nicolai med at tage føring, og jeg tager også min sidste føring, og farten daler. Med 1 1/2 km tilbage angriber Nicolai på fuld drøn, men den havde vi næsten set komme og i et ryk, hvor jeg peaker på over 1.400 watt, får jeg hurtigt fat i hans hjul, og han stopper hurtigt. Men i rykket kunne jeg mærke kramperne begynde at nærme sig i underlårene. Dog prøver jeg at ignorere det.
Derefter kigger vi lidt på hinanden uden nogen gider føre, og så bliver der hugget igen, men med 700 meter til målstregen er vi igen samlet. Der er dermed lagt op til en spurt mellem os tre, hvilket jeg også helst ville have. Efter et så hårdt udbrud er det dog svært at vide, hvordan ens ben reagerer, og hvordan de andre er kørende.

Vi kører næsten side om side med kun 30 km/t og er klar til et ægte spurtopgør. Nicolai åbner den, og jeg er straks klar. Hans antrit er dog ikke særlig voldsomt, og jeg beslutter mig hurtigt for at køre alt, hvad jeg kan forbi ham med ca. 300 meter til målstregen og får hurtigt overtaget. Med 100 meter til målstregen ser jeg, at jeg har fået et par cykellængders hul, og jeg kan dermed slippe trådet og tage armene i vejret. En spurt på ca 20 sekunder med over 1.000 watt i gennemsnit med peak på næsten 1.300 watt. 

4ZaUWQt.jpg
Hænderne i vejret
Foto: Jesper Skovbølle

Dermed forsvarede jeg sejren fra sidste år. Og det er da altid dejligt at kunne stå øverst på skamlen. Det var et fedt løb, hvor der blev kørt rigtig stærkt lige fra km 0, hvilket var som jeg gerne ville have. Det belønnede sig da også i sidste ende. Der blev kørt med ca. 43,6 km/t i snit og gns. watt på 318/NP 340:
 

Wo5r4Tv.png
 

Men nu er fokus også på at kunne gøre noget af det samme i cykelløbene i B-klassen, hvilket trods alt er det vigtigste. Jeg har fået fri lørdag, så jeg skal både køre lørdag i Slagelse og søndag i Ringsted. Der er dog en virkelig hård bakke i Slagelse, endda lidt for hård til mig. Især fordi jeg har taget på efter jeg er kommet hjem fra Malaga, og vægten nu igen siger 80 kg. Men jeg vil prøve at få røven med op over og så igen være i offensiven - både lørdag og søndag. 

Edited by AlexanderBojsen
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Kermit skrev:

Godt kørt, og flot arrangement af ACR. Ved Nicolai havde lidt beef med den ene af juniorrytterne sidste år efter Tour de Charlottenlund.

Ja, det var faktisk rigtig et rigtig flot arrangement. Og ja, tror gerne han havde lidt beef med en af juniorerne. Det er ikke helt uforståeligt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share