Vejen mod elite cykling


AlexanderBojsen
 Share

Recommended Posts

Fik sgu lidt køretur, begge dage. For dårlig placering i feltet og manglende løbsfart i benene. Men nu er der en ny dag på søndag, hvor feltet kun bliver halvt så stort, og hvor der måske er lidt bedre ben.

Kort skriv om løbene fra weekenden her: http://landevejscykling.dk/cykelloeb-i-slagelse-og-greve-2017/

Link to comment
Share on other sites

Tja, en lidt tung start på sæsonen, lyder det til. Sådan er det også nogle gange. Men altså: Et felt på 80 mand på de smalle landeveje, det må sgu også være lidt stressende, med mindre man allerede - som du selv er inde på - har skudt sæsonen i gang sydpå. 

Glemmer aldrig et løb i Fredericia (tilbage i yngre stenalder), hvor jeg kørte i C-klassen. Det var dengang, de lige havde sløjfet D-klassen, så feltet var på 98 mand. Hold nu kæft, det var Palle's Tivoli, hvor folk styrtede til højre og venstre :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Henrik S. skrev:

Tja, en lidt tung start på sæsonen, lyder det til. Sådan er det også nogle gange. Men altså: Et felt på 80 mand på de smalle landeveje, det må sgu også være lidt stressende, med mindre man allerede - som du selv er inde på - har skudt sæsonen i gang sydpå. 

Glemmer aldrig et løb i Fredericia (tilbage i yngre stenalder), hvor jeg kørte i C-klassen. Det var dengang, de lige havde sløjfet D-klassen, så feltet var på 98 mand. Hold nu kæft, det var Palle's Tivoli, hvor folk styrtede til højre og venstre :raisebrow:

Der tænker jeg D klassen tilbage i 2012(tror jeg det var) til ABC's løb der dengang foregik på Tyren ved Ganløse. Af en eller anden årsag var der godt og vel 100 i feltet den dag, og der skulle kun køres noget ala 66 km. Reglen var og er at D feltet skal splittes hvis der er mere end 75 deltagere, men det blev der set stort på den dag. Folk styrtede til højre og venstre fordi der var så mange, og ingen var rigtig trætte da opløbet skulle køres fordi distancen havde været så kort. Kort før mål kører man ned ad en bakke inden målbakken starter, og den dag kom vi nok med 60-65 km/t, og pludselig kan man bare høre nogle råbe fuck, og en cykel der kommer flyvende igennem luften. Efterfølgende hørte jeg noget med at han havde beskadiget et par nakkehvirvler, ødelagt kæben, mistet tænder o.lign. Til det efterfølgende løb blev D klassen delt i 2.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Kermit skrev:

Der tænker jeg D klassen tilbage i 2012(tror jeg det var) til ABC's løb der dengang foregik på Tyren ved Ganløse. Af en eller anden årsag var der godt og vel 100 i feltet den dag, og der skulle kun køres noget ala 66 km. Reglen var og er at D feltet skal splittes hvis der er mere end 75 deltagere, men det blev der set stort på den dag. Folk styrtede til højre og venstre fordi der var så mange, og ingen var rigtig trætte da opløbet skulle køres fordi distancen havde været så kort. Kort før mål kører man ned ad en bakke inden målbakken starter, og den dag kom vi nok med 60-65 km/t, og pludselig kan man bare høre nogle råbe fuck, og en cykel der kommer flyvende igennem luften. Efterfølgende hørte jeg noget med at han havde beskadiget et par nakkehvirvler, ødelagt kæben, mistet tænder o.lign. Til det efterfølgende løb blev D klassen delt i 2.

 

Jamen, fy for fanden. 100 mand på Tyren er jo også det glade vanvid. Specielt i en klasse hvor der er mange urutinerede med :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Henrik S. skrev:

Tja, en lidt tung start på sæsonen, lyder det til. Sådan er det også nogle gange. Men altså: Et felt på 80 mand på de smalle landeveje, det må sgu også være lidt stressende, med mindre man allerede - som du selv er inde på - har skudt sæsonen i gang sydpå. 

Glemmer aldrig et løb i Fredericia (tilbage i yngre stenalder), hvor jeg kørte i C-klassen. Det var dengang, de lige havde sløjfet D-klassen, så feltet var på 98 mand. Hold nu kæft, det var Palle's Tivoli, hvor folk styrtede til højre og venstre :raisebrow:

Ja, det var stressende, men især fordi jeg ikke har så meget erfaring med at køre i felter på +50 mand. Det betød bare utrolig meget, hvor man lå, når feltet knækkede, og der havde jeg bare ikke erfaring nok til at ligge rigtigt. Det kan være, det kommer. Men må også indrømme jeg lige manglede lidt fart i benene, så det var ikke kun pga. placeringen i feltet, at resultaterne ikke var der.

Heldigvis styrtede de ikke til højre og venstre. Alle er ofte tæt på, fordi alle går så meget til grænsen med skubberiet, men folk er (eller var i hvert fald denne weekend) gode til at blive på cyklen. 

Edited by AlexanderBojsen
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AlexanderBojsen skrev:

... men folk er (eller var i hvert fald denne weekend) gode til at blive på cyklen. 

Nu er det så også A-klassen, og der er sikkert himmelvid forskel i folks ekvilibrisme i forhold til de 'nederste' seniorklasser, hvor der er mange begyndere med i feltet.

Link to comment
Share on other sites

Det var en hård, våd og kold omgang denne søndag og mandag, hvor der var cykelløb i Hjørring og Aalborg. Resultatmæssigt blev det desværre ikke til det helt store for mig. 

Det har jeg skrevet nærmere om på:

http://landevejscykling.dk/loebsrapport-fra-cykelloeb-i-hjoerring-og-aalborg/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Det er lidt tid siden at jeg sidst har skrevet et blogindlæg. Men nu er det tid igen.

Hvorfor er der gået så lang tid? Jo, jeg har blandt andet haft lidt brug for ikke at skulle tænke på cykling og træning hele tiden, men få renset hovedet og holde lidt pause og få formen lidt ned igen for at kunne toppe formen igen her til efteråret. 

Alligevel oplevede jeg, at motivationen dalede lidt efter at have kørt UCI-løb samt opnået mit mål om at komme på podiet til et A-løb. Men med nogle tips og tricks fik jeg motivationen igen. Nu går træningen rigtig godt, og jeg er ved at blive endnu stærkere end før og klar til kamp igen. Der venter cykelløb allerede weekenden, og så venter der nogle rigtig spændende cykelløb i løbet af august, som jeg håber at kunne gøre det godt i.

Hvordan fik jeg motivationen i top igen? I kan læse lidt om nogle af de tips, som jeg brugte samt hele indlægget om status samt nye sæsonmål her:

http://landevejscykling.dk/en-status-efter-min-foerste-foraarssaeson-i-a-klassen/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mit team søger sponsorer for år 2018. Hvis I måske kender nogle, der kender, der måske kender nogle eller lignende, som kunne være interesseret i at støtte dansk elite cykling, gøre en god gerning og få lidt ekstra eksponering og branding, så må I meget gerne dele dette med dem:

https://landevejscykling.dk/bliv-sponsor-dit-eget-cykelhold-koebenhavns-dameherre-elite-team-soeger-sponsorer/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sæsonforberedelserne mod 2018 er begyndt. :bigsmile:

Jeg har holdt 2 ugers pause - helt væk fra cyklen - i oktober måned. Her var jeg bl.a. ude og rejse. Det var skønt at komme lidt væk fra cyklingen, men NU er jeg klar i gang. 

Jeg har nøjedes med at træne lidt under 40 timer i løbet af november måned. Dog har jeg trænet noget mere intensivt end sidste vinter i november måned. Set i bakspejlet synes jeg nemlig, at jeg mistede lidt for meget form ved ikke at køre hårdt nok i november måned sidste år. Derfor begyndte jeg først at rykke mig for alvor fra midt januar - marts måned, og da vi ramte sæsonstart, tror jeg godt, at jeg kunne have brugt en måned eller to mere med hård træning.

Derfor er jeg begyndt med lidt intensiv træning allerede her i november måned, hvilket nok er lidt atypisk for A-ryttere. Der er mange A-ryttere, der kører en del zone 2 og ret lange ture, men det har jeg ikke valgt at gøre indtil videre denne vinter.

Dog er planen, at jeg kommer til at køre flere timer allerede i december måned, men nok især øger længden på træningsturene fra januar - marts måned. Men indtil da er det mere intensive ture på 1-2 timer og kun 1 gang om ugen en lidt længere tur på 3-4 timer. 

Teamet har også fået en rytter fra Bjarne Riis' hold, Virtu Pro, som sportsdirektør. Du kan læse mere om hvem det er samt om forberedelserne mod 2018 i mit blogindlæg på Landevejscykling.dk.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du ikke har glemt MOl.

 

HIT er bare super vigtig! Så tror det er en god strategi i år :-)

 

Hvad har du af målsætninger? Det virkede til at sidste sæsons var udformet på en måde som virkede demotiverende mod slutningen?

 

Kan se i søger sponsorer.

Prøv HTX og HHX skoler. De bruger relativt mange penge på markedsføring og HTX har 'fået' idræt b som studieretningsfag. Det kunne godt være de ville profilere sig i den sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Godt at du ikke har glemt MOl.

 

HIT er bare super vigtig! Så tror det er en god strategi i år :-)

 

Hvad har du af målsætninger? Det virkede til at sidste sæsons var udformet på en måde som virkede demotiverende mod slutningen?

 

Kan se i søger sponsorer.

Prøv HTX og HHX skoler. De bruger relativt mange penge på markedsføring og HTX har 'fået' idræt b som studieretningsfag. Det kunne godt være de ville profilere sig i den sammenhæng.

Selvfølgelig har jeg ikke glemt MOL! :bigsmile:

Men ja, det får vi i hvert fald at se. Forrige vinter (altså for 2 år siden næsten) forbedrede jeg mig ret meget henover vinteren med den strategi, så nu går jeg lidt tilbage til den strategi.

Jeg skal lige se terminsplanen, inden jeg ligger mig nogle faste målsætninger ift. løb. Indtil videre er det mest wattmæssige målsætninger som fx at lave en 20-minutters test over 390 watt - gerne til april måned. Men kunne være rigtig fedt at gøre det godt til et af UCI-løbene fx med en top 10-placering, da det også tiltrækker en del opmærksomhed. Og de ligger pt. vist nok hhv. 28. og 29. april samt 16. og 17. juni, men jeg satser nok mest på at komme til at køre dem i april. 

Tak for tippet med skolerne. Vi har faktisk allerede været i kontakt med en del ved jeg og har bl.a. fået noget voksenuddannelsescenter, som også er noget gymansie-agtigt, så vidt jeg ved. Vores team-manager sidder vist og laver kanvas flere timer om ugen i øjeblikket og prøver alle mulige forskellige. 

Edited by AlexanderBojsen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Alexander,
Jeg håber du nyder din træningslejr og tillykke med at have indfriet din målsætning med henblik på 20 minutterstesten, det er fandme stærkt!!
Samtidig håber jeg at du får tid, lyst og overskud til at skrive lidt om dine tanker her på siden eller på din hjemmeside :)
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share