Preworkout, virker der og hvorfor?


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Jeg snakkede med en kammerat, som sagde han havde kæmpe effekt af en preworkout produkt - endda på trods af han er en stor kaffedrikker. Nu er han ret ny og det kan 100% være placebo, men det fik mig til at tænke...

Er der en reel effekt kort tid efter af deciderede pre-workout produkter, som går ud over koffein, carbs - og måske kreatin (som ingen øjeblikkelig effekt har, mig bekendt)?

Hvilke stoffer er det, som giver den effekt - og er det dokumenteret?

Er der nogen der har konkrete, gode erfaringer med pre-workout produkter?

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Af andre lovlige ting der giver en effekt: taurin, beta alaine og citruline malate (nox). Taurin giver hjertebanken. Beta alaine giver giver varme og kløen i huden. Citruline malate giver en bedre muskelfylde og et bedre pump. Der kan være virkeligt mange sjove ting i preworkouts der falder ind under "proprietary blend". Den gamle udgave af Jack3d indeholdte fx. DMAA et amfetemin lignende stof der blev kædet sammen med hjerteproblemer og flere dødsfald.

Link to comment
Share on other sites

Af andre lovlige ting der giver en effekt: taurin, beta alaine og citruline malate (nox). Taurin giver hjertebanken. Beta alaine giver giver varme og kløen i huden. Citruline malate giver en bedre muskelfylde og et bedre pump. Der kan være virkeligt mange sjove ting i preworkouts der falder ind under "proprietary blend". Den gamle udgave af Jack3d indeholdte fx. DMAA et amfetemin lignende stof der blev kædet sammen med hjerteproblemer og flere dødsfald.

Mange tak - det var lige sådan et svar jeg håbede på. :)

Jeg har fundet et produkt jeg kan købe fra den lokale protein-pusher biks, som har alle de tre ingredienser du nævner.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have brugt det i flæng igennem nogle år, vil jeg ikke anbefale nogen at starte med sådan noget lort.

At træne uden, virker pludseligt halvfladt, kedeligt. At et stof trigger hjertebanken er ikke et plus i min bog, men hvad ved jeg, jeg har ikke læst langtidseffekterne.

Hvis du kan klare den på en kop kaffe, ville jeg lade de andre substanser ligge. Det virker fedt, når man har indtaget det, men måske skulle man hellere spørge sig selv, hvorfor man føler, at de er nødvendige at indtage?

Link to comment
Share on other sites

Efter at have brugt det i flæng igennem nogle år, vil jeg ikke anbefale nogen at starte med sådan noget lort.

At træne uden, virker pludseligt halvfladt, kedeligt. At et stof trigger hjertebanken er ikke et plus i min bog, men hvad ved jeg, jeg har ikke læst langtidseffekterne.

Hvis du kan klare den på en kop kaffe, ville jeg lade de andre substanser ligge. Det virker fedt, når man har indtaget det, men måske skulle man hellere spørge sig selv, hvorfor man føler, at de er nødvendige at indtage?

Jeg er enig med dig i fald vi snakker om hvad de fleste idioter forbinder med PRE WORKOUT, nemlig at man BLIVER HELT PSYCHED og får lyst til at danse techno og slås, men i tilfældet nævnt af salt (bodylab amplifier=taurin+koffein, derudover beta alanine og kreatin) her er der næppe noget farligt, taurin er vel det eneste jeg forestiller mig kan diskuteres, men man dør heller ikke af at drikke en Red Bull, selvom deres zero version virkelig smager sådan...

Hvad der dog definitivt bør frarådes er alle wannabe-amfetamin pre workouts som jack3d og hvad ved jeg.

Personligt er min preworkout typisk havregryn med proteinpulver og vand og så er jeg ellers klar til at gabe og rulle langsomt rundt til træning :tongue:

EDIT:

Personligt har jeg aldrig haft mærkbar effekt af hverken beta alanine, kreatin. Har taget koffeinpiller en del engang, men har aldrig rigtig fået noget ud af det. Specielt hvis jeg har taget koffeinpiller når jeg har været mega træt har jeg bare fået det dårligere af disse dejlige ligegyldige piller, udover at ryste helt vildt hvis man tog lidt mere end anbefalet.

Tilgengæld virker det ret godt for mig at drikke 1000 liter vand om dagen.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Efter at have brugt det i flæng igennem nogle år, vil jeg ikke anbefale nogen at starte med sådan noget lort.

At træne uden, virker pludseligt halvfladt, kedeligt. At et stof trigger hjertebanken er ikke et plus i min bog, men hvad ved jeg, jeg har ikke læst langtidseffekterne.

Hvis du kan klare den på en kop kaffe, ville jeg lade de andre substanser ligge. Det virker fedt, når man har indtaget det, men måske skulle man hellere spørge sig selv, hvorfor man føler, at de er nødvendige at indtage?

Det er vel lidt som at drikke alkohol før man tager i byen?

Jeg kunne godt lide pre-workout produkter, især dem med den der amf lignende effekt (Craze :heartpump: ) De hjalp mig, helt uden tvivl, med at holde træningen god og stabil, især i perioder med skiftende arbejdstider og lidt for meget fest.

I have taken more out of pre-workouts than pre-workouts have taken out of me :smile:

Jeg kan berolige med, at jeg er kommet ud af mit misbrug, og har det godt her på den anden side, hvor jeg ikke har taget noget i 2 års tid. Det eneste det krævede var kroniske smerter og en opgivelse af alle styrke- og træningsmæssige mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tak for rådene. Jeg endte mere eller mindre tilfældigt med en bøtte Optimum Nutrition Amino Energy, som har de samme komponenter som alle de andre lignende produkter. Jeg må sige at det (mod forventning, hvis jeg skal være ærlig) giver et mærkbart boost af energi efter ca. 30-45 min, og det var lige det jeg ledte efter.

Det har nedsat antallet af gange jeg skipper træningen og jeg har mere at skyde med, når jeg er der. Jeg er hooked.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share