Kan man lave et fornuftigt vægttab udelukkende ved Styrketræning?


Zeml
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online

Jeg er en stor fyr der ønsker at tabe sig en del kg.

PT har jeg smidt 7.9kg.

Jeg træner 5-6 dage om ugen i 30min-1½time per session.

Jeg elsker virkelig styrketræning og syntes klart det er det sjoveste træning der er.

Har prøvet at søge mig frem til svar på mit spørgsmål men der er 1000 forskellige meninger om det så vil også lige høre her inde.

Så igen spørgsmålet er:

Kan man tabe sig udelukkende ved at dyrke styrketræning (eventuelt med lidt cardio opvarmning)

undskylder på forhånd for kort og lidt "tam" post. men håber på i alligevel vil komme med et svar eller 2 :)

mvh

Zeml

Link to comment
Share on other sites

Desværre nej - det kommer i hvert fald til at tage lang tid.

Det der helt ultimativt batter mest ved vægttab er at stoppe mindre i munden. Merforbrændingen ved styrketræning er ikke særligt stor i forhold til løb, spinning eller andet cardio.

Og selv hvis du trænede cardio, ville det med kosten stadigvæk være den vigtigste faktor i et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Desværre nej - det kommer i hvert fald til at tage lang tid.

Det er måske lige for generelt et svar. Trådstarter nævner godt nok ikke noget om kost, men kun om træningsform. Du kan fint lave et træningsprogram der forbrænder massere af kalorier. Al styrketræning er ikke 3x8 med 3 minutter mellem sæt.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til kost har jeg droppet alt hvad der hedder sodavand slik osv.

Morgenmad spiser jeg forskelligt. nogle gange noget æg og grønsager, andre gange noget kedeligt rugbrød.

Middag: spiser jeg som regel 2-3 stykker rygbrød med magert pålæg, samt et stykke frugt og noget grønt (gulerrød, peperfrugt eller lign.)

Aftensmad: Forskellige blandet grønsager og noget magert kød (mest økse eller kylling). (Grønsager: Agurt, peperfrugt, forskellige slags salat, spinat, spidskål osv.)

Imellem disse 3 hovedmåltider spiser jeg måske et stykke frugt eller et par gulerrøder.

Håber det hjalp

(ps. drikker kun vand i løbet af dagen)

Link to comment
Share on other sites

Støtter op om at kost er den mest vigtige størrelse at holde øje med.

Er også enig i at cardio træning vil kunne forbrænde flest kalorier, pr. minut

Om det så er en afgørende grund til at vælge cardio, i forbindelse med et vægttab, er jeg ikke overbevidst om.

Mener der er undersøgelser der viser at folk der forbrænder mange kalorier ved cardio træning, typisk også justerer deres kalorieindtag, og populært sagt bliver mere sultne.

Om det samme gør sig gældende for styrketræning, og hvis ja i hvor høj grad ved jeg ikke..... Men fortalere for styrketræning fremhæver at der ofte i forbindelse med styrketræning optræder hypertrofi, og at dette medfører en større bais forbrænding( Folk der promoverer styrketræning, antyder latent at denne merforbrænding kommer uden nævneværdigt øget appetit).

Deraf er der mange der er fortalere for at styrketræning er et bedre valg i forbindelse med ændring af kropskomposition.. Læs en smule mere muskel og en masse fedt mindre.

I forhold til dit vægttab kan det sagtens lade sig gøre blot på ændringer i kost alene. Henrik Duers selvrapporterede database med folk der har haft store succesfulde vægttab fremhæver, noget så avaceret og ekstreme ultra anabolic.. etc. som gang/det at gå en tur, som dem med succesfuldt vægttabs ynbdlingsmotions form.

Men vægttab er forbundet med tab af muskelmasse, og det at styrktræne under et væggtab modvirker dette.

Mit forslag: fokus på kosten og giv den gas med styrketræning(pas på dig selv, 5 pas om ugen hvis man ikke er vant til det, kan nemt give skader). Det kan sagtens give super fine resultater med et vægttab.

I forhold til sundhed, så er der nok nogle gevinster ved cardio, som du ikke opnår ved styrketræning, men det en anden sag.

En ting jeg syntes der er værd at fremhæve i forhold til styrketræning og dig,er at du giver udtryk for at du kan lide det. I forbindelsde med din almene sundhed og et vægttab, er jeg stor tilhænger af at det ikke er så vigtigt om du spiller fodbold, svømmer, går til brydning etc. hvis blot du er motiveret og nyder det...

Go vind med projektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Motion-Online

Jeg er en stor fyr der ønsker at tabe sig en del kg.

PT har jeg smidt 7.9kg.

Jeg træner 5-6 dage om ugen i 30min-1½time per session.

Jeg elsker virkelig styrketræning og syntes klart det er det sjoveste træning der er.

Har prøvet at søge mig frem til svar på mit spørgsmål men der er 1000 forskellige meninger om det så vil også lige høre her inde.

Så igen spørgsmålet er:

Kan man tabe sig udelukkende ved at dyrke styrketræning (eventuelt med lidt cardio opvarmning)

undskylder på forhånd for kort og lidt "tam" post. men håber på i alligevel vil komme med et svar eller 2 :)

mvh

Zeml

Du kan ikke overveje en smule løb? Jeg tager ofte et par kilometer i træningscenter med meget høj intensitet. Hvis du blot vender dig til det kan det måske være en fin måe at starte på og så er det løst?

Link to comment
Share on other sites

Det svinger meget fra person til person. Jeg har en naturlig vægt, der er svær er rykke meget ved. Min forbrænding stiger meget i takt med, at jeg styrketræner mere. Hvis det udelukkende handler om at tabe sig, så er motion nok bedre ja, men man skal huske at motivationen er det vigtig. Hvis du bedst kan lide at styrketræne, så fortsæt med det, men kombiner det med motion for at få et bedre udbytte.

Link to comment
Share on other sites

"Det svinger meget fra person til person. Jeg har en naturlig vægt, der er svær er rykke meget ved. Min forbrænding stiger meget i takt med, at jeg styrketræner mere. Hvis det udelukkende handler om at tabe sig, så er motion nok bedre ja, men man skal huske at motivationen er det vigtig. Hvis du bedst kan lide at styrketræne, så fortsæt med det, men kombiner det med motion for at få et bedre udbytte."

Ikke enig

Det svinger meget fra person til person, hælder til at variationen folk imellem i forhold til hvordan de reagerer på en given mængde kcal og på at bevæge sig, ikke er ret stor.

Tror gerne din vægt er naturlig, om den er sværere at rykke ved end andres, er jeg mistænkelig overfor. Er også nysgerrig på begrebet en "unaturlig vægt".

Det ligger latent i dine formuleringer, at motion ikke er det samme som styrketræning... Igen er jeg ikke enig. MEn det et spørgsmål om definitioner.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Er selv startet med at træne for små 4 mdr siden, og har smidt 13 kg udelukkende ved det "program" jeg selv har valgt til mig.

20-25 min cardio, jeg har valgt Crosstrainer til dette formål.

Derefter styrketræner jeg som regel 2 muskelgrupper af gangen.

Kosten har jeg som sådan ikke rigtig ændret på andet end mængden og tilberedning.

Jeg træner 5 gange om ugen af 1.5 time og holder fri 2 dage som regel Onsdag og Lørdag, selvom jeg er totalt rastløst de 2 dage føler jeg det er nødvendigt for ikke at pludselig gå i sort.

Håber du kan bruge det til noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Er selv startet med at træne for små 4 mdr siden, og har smidt 13 kg udelukkende ved det "program" jeg selv har valgt til mig.

20-25 min cardio, jeg har valgt Crosstrainer til dette formål.

Derefter styrketræner jeg som regel 2 muskelgrupper af gangen.

Kosten har jeg som sådan ikke rigtig ændret på andet end mængden og tilberedning.

Jeg træner 5 gange om ugen af 1.5 time og holder fri 2 dage som regel Onsdag og Lørdag, selvom jeg er totalt rastløst de 2 dage føler jeg det er nødvendigt for ikke at pludselig gå i sort.

Håber du kan bruge det til noget.

Lyder meget som hvordan jeg køre. har trænet i 3 måneder og tabt 11,5kg pt.

I starten kørte jeg kun cardio eller styrke.

er nu begyndt at tag 45min på løbebånd (rask gang, ikke løb da mine knæ ikke kan holde til det endnu). og så noget styrke træning derefter :) og træner 5-6 dage om ugen + kosten er som den skal være (selvom jeg dog underspiser nogle dage ^^)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share