100 år gammel - hvor svært kan det være?


steinway
 Share

Recommended Posts

Målet er egentlig at få vaskebræt, kæmpe gunz og en 18-årig velformet tøs, der ikke laver andet end at kigge sultent på mig fra tidlig morgen til sen aften, kun ventende på at jeg skal stille hendes sult... men min kone har sagt at jeg nok ikke skal regne med at komme i mål over hele linien... så meget for opbakningen hjemmefra.

Den reviderede køreplan hedder da at se om ikke alderen kan runde de tre cifre - eller ihvertfald skal det ikke være kadaveret der sætter begrænsningen.

Så kroppen skal bruges til lange gåture med hunden og semi-tung styrketræning, så jeg kan holde skavankerne på afstand. Jeg har haft et dårligt knæ der har været et godt års tid om at komme sig, men det er nu så godt som nyt. Nu er det kun en halvvejs-defekt / halvvejs-god skulder jeg døjer med. Den er ligeledes syv lange og syv brede om at komme sig og har nu været omkring halvandet år undervejs.

Understellet har så været lidt på pause hvad træningen angår, men nu går det støt fremad. Overkroppen skal nok blive god på et tidspunkt, men den halter lidt bagefter da der skal trænes lidt udenom skulderen.

... men humøret er højt og jeg har endnu 64 år til mit mål, så mon ikke jeg kan nå at få det hele i orden :-)

Link to comment
Share on other sites

Følgende "højdepunkter" fra dagens træning.

Incline Medium Grip Bænk

1x10@63,5

Jeg har fået et hav af fokuspunkter i bænken der gør at selve det at presse næsten er det mindste, men så er der da lidt at arbejde med...

Front Squat - Op til 5RM

1x5@125kg

Benene klarer det forholdsvis fint, men overkroppen sætter begrænsningen.

Dødløft

10x1@127,5kg

Jeg har en svag tendens til at læne mig for langt ind over stangen, men med singles og forholdsvis lav vægt giver det en god føling med hvilken bane jeg skal følge.

DB Rows

4x6@36kg

Edited by steinway
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Box Squat - op til 3RM

1x3@155kg - PR :-)

Den kan godt bære en anelse mere næste gang... jeg har de sidste par måneder kørt upper / lower split hvor fokus var på at få noget volumen ind i træningen. Denne måneds program har en håndfuld 3RM og 5RM så jeg kan se hvad de sidste måneders træning har kastet af sig.

Historikken taler for at jeg går i stykker når jeg prøver 1RM-forsøg, så det bliver gemt til et senere tidspunkt...

Bænkpres

4x4@67,5kg

5 sek negative Chinups

3x8@BW

Fem sekunder virker på papiret formentlig som en god ide, men fuck hvor er det egentlig latterligt når man hænger i situationen...

Edited by steinway
Link to comment
Share on other sites

Træningen blev udskudt en dag... onkel Gin var på besøg... og han overnattede... jeg drikker ALDRIG igen... eller noget...

Til info skal nævnes at restaurent LêLê laver afsindig god mad... og fantastiske gin-cocktails.

Men hermed hvad jeg kan byde ind med denne gang:

Box Squat - op til 5RM

1x5@147,5kg - PR!

Jeg tænker der også er til 150kg næste gang med en god nattesøvn forinden og knap så mange afbrydelser fra den store knægt, der vil rigtig mange ting om aftenen, men at blive i sengen er godt nok ikke en af dem...

Smal Bænk - op til 5RM

1x5@77,5kg

BB Rows

4x6@65kg

Gassen går hurtigt af ballonen - der er rigeligt med overskud i første sæt, andet sæt er hæderligt. Fjerde sæt er kun lige til øllet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står lige og lurer på at tallene for træningen er dybt uinteressante for alle andre end mig, så de kommer kun når der er et eller andet der er værd at hæfte sig ved.

Dagens PR med 1x5@126kg i Front Squat skal dog nævnes :-)

Jeg kæmper stadig med de mange fokuspunkter i bænken; Bøj stangen! Flex lats! Spred benene! Tag den til roden! Jeg blander muligvis et par instrukser sammen, men jeg skal nærmest gøre mig umage bare for at ligge med stangen. Jeg vælger at tro det bliver bedre med tiden i takt med at jeg kommer ovenpå med ét punkt af gangen... men hva', det tog vist også et par forsøg at lære at squatte uden at ødelægge mig selv...

Tænk om jeg en dag kan presse helt uden noget gør ondt og helt uden at ødelægge mig selv... sikken en julegave :-)

Link to comment
Share on other sites

Du er en forbavsende god squatter set i lyset af dine andre løft (with all due respect)

5 rep på 126Kg frontsquat er rigtig rigtig pænt, især hvis det er i pæn form.

:-D

Så 63,5 for en 10'er i bænk er altså ikke noget der imponerer her på boardet?!?... pokkers!

Jeg vælger at tro jeg kommer efter den del når den sidste svaghed forlader min skulder. Derefter skulle slapheden gerne være til at arbejde med...

Det tog sin tid at få knæet på ret kurs, men jeg har brugt utallige timer på at få finpudset teknikken af Poul Haacker. Der er uden tvivl nogle der gør det pænere end jeg, men jeg vil selv mene at jeg er kommet dertil hvor jeg godt kan være teknikken bekendt og samtidig løfte uden at ødelægge mig selv.

Det sidste knap halve år er squatten og dødløftet så gået stødt fremad således jeg for tiden arbejder på at få rykket min 1RM i dødløft fra de nuværende 195kg og op, Op, OP! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ovenpå en dag primært bestående at flæsk, and og sovs (ikke sauce), rundet af med fløde, sukker og fedt - samt naturligvis også rødkål og kirsebær, således helsefanatikerne ikke kunne sætte en finger på noget - tænkte jeg det måtte være muligt at give den lidt ekstra i årets sidste tunge løft:

Box Squat

1x3@160kg - PR!!!... teknikken led dog under kiloene, så set i bakspejlet var det måske at presse citronen lidt mere end godt var... men de kom op :-)

Jeg er elendig til at ønske mig noget hvad enten det er jul eller fødselsdag, men jeg har muligvis fundet de vises sten. Jeg træner hjemme og har to håndvægtstænger til mine løse skiver. De er dog en halv meter lange og ikke altid lige hensigtsmæssige, så jeg har i år ønsket mig håndvægte - fra 10kg og op. Gårsdagen kastede et par stykker af sig, så på den måde burde jeg være dækket ind de næste mange år frem! :-)

5 sek. negative chinups er stadig latterlige...

Link to comment
Share on other sites

I dag stod den på recovery med lidt for mange reps af alle de fesne øvelser. Min programlægger har en fantastisk tendens til at finde én øvelse til hver træning, der virkelig suger såvel kræfter som livslyst ud af mig. Denne måneds program har så en recovery dag fyldt med den type øvelser. Af højdepunkter kan nævnes 3x10 i bl.a. Lunges og et-bens RDL.

Men det er åbenbart en nødvendighed, når man er en porcelænshest på 30+

Til gengæld skal jeg have gang i hjemmesnedkeriet. Mine håndvægte skal væk fra gulvet og det er umuligt at finde et rack til håndvægte der dur til noget, ikke fylder alverden OG er til at betale sig fra. Så jeg må i gang med tommestokken og blyanten og se om ikke det er muligt at flikke et brugbart alternativ sammen...

Link to comment
Share on other sites

Sidste fire træninger i denne turnus og nu står den på lette vægte.

Det er vist godt det samme. Selvom jeg får sovet godt for tiden og indtaget absolut også følger med føles kroppen konstant træt. Det er svært at træde de høje Watt på cyklen, da stængerne føles tunge og stive. Dagen bød bl.a. på 3x5 med 10RM (127,5 som følge af min fine 3'er forleden) i Box Squat der føltes godt tunge...

Gårsdagen gik bl.a. med knap 20 minutters foam rolling af venstre balle / lår / lænd der har en tendens til at spænde op når jeg går lange ture. Om det så oveni hatten har været medvirkende til at hele kadaveret har føltes lidt slapt skal jeg ikke kunne sige.

I uge 2 står den på skiferie, så det er nok en rigtig god ide at trappe ned og give benene en chance for at komme sig før det hele skal rives i stykker som følge af et regnestykke der indeholder både teknik, sne, fornuft, alkohol, fart og billige grin. Billige grin og fart vægter af uransagelige årsager typisk mere end teknik og fornuft, så det er nok en god ide ikke at være kørt helt i bund allerede før vi rammer pisterne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til at skuffe dig en smule angående cyklen. Om sommeren bruger jeg cyklen til transport udenfor arbejdstiden, men ellers er det også hvad jeg driver det til.

Jeg havde en hjemmetræner førhen, hvor det så var muligt dels at få trådt i pedalerne uanset vejret og også når ungerne sov. Den er dog blevet udskiftet med en assaultbike der godt nok ligner en dårlig joke fra TV-shop, men den er fantastisk til såvel intervaller som at få ødelagt en eller fremragende dag på bare fire minutter...

Link to comment
Share on other sites

Årets sidste træning.

Det blev en lang og rolig tur på assault-biken; 20 min @ 260W efterfulgt af bl.a. en let front squat hvilket var en fremragende mulighed for at prøve de Adipower-sko jeg reddede mig i julegave fra min fantastiske kone.

Jeg har førhen brugt Power Perfect 2 og de var ganske udmærkede, men Adipower er en anden prisklasse, men det er godt nok noget der rykker! Hvis jeg skal prøve at sammenligne en smule, så er Power Perfect en sko med en plan bund og en hård hæl hvor Adipower nærmest smyger sig om foden når der kommer vægt på. De har ihvertfald været ALLE min kones penge værd!

Jeg har fået lavet tegningerne og skåret pladerne til mit dumbbell rack. Nu skal der så bare findes tid til at få tryllet med stiksav og overfræser... og så bliver det naturligvis samlet med hvid lim og dykker, så det aldrig går i stykker... :-p

Godt nytår!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... pladerne ligger stadig urørte. Hvor dælen bliver tiden af? Der skal slås en stribe streger, så skal der skæres, skrues, fræses og limes lidt. Det burde være klaret på en times tid... dertil kommer naturligvis oprydningen først så jeg kan finde pladsen og udstyret... det kan nok IKKE klares på en time... måske det er der flaskehalsen er?

 

Men det er jo godt at have noget at tage sig til, så mit 2016 projekt bliver at lave et dumbbell rack!... færdigt!

 

... nå ja, der blev også trænet i dag. Eneste forskel fra sidste træning var at jeg lå i nærheden af 265W de 20 minutter...

 

... har jeg forresten nævnt at 5 sekunders negative chinups er latterlige?

Edited by steinway
Link to comment
Share on other sites

Så er jeg kommet dertil hvor jeg går fra at køre andres programmer (Haackers) og til mit eget. Jeg har lagt programmet og Poul har "sagt god for det". Målet er naturligvis at gøre ham arbejdsløs!

Om han så har ligget og slået sig på lårene af grin efter vores sidste snak eller om jeg bare er svagelig skal jeg ikke kunne sige, men på papiret virkede 4x10 5050 squats (65kg) efterfulgt af 3x8 front split squats (40kg) og rundet af med 4x5 dødløft @75% (146kg) ganske fornuftigt. Måske Poul har læst P120 som 120 minutters pause?...

Front split squats skal laves med bands næste gang... for at holde mig oppe. Det skal nok blive sjovt at gentage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kastet mig over et upper / lower split og i dag var tiden kommet til upper-afdelingen. Bænkpres ss med smal bænk er ikke et hit - der er for meget bøvl med at skifte frem og tilbage med vægtene, så jeg måtte se mit homegym komme til kort, hvilket nev lidt i stoltheden. Det er der heldigvis råd for fremadrettet, da jeg bare kan lade være med at køre de to øvelser i røven af hinanden... der gik dog lidt sport i at få skiftet vægtene hurtigst muligt.

Jeg har altid været lidt loren ved upper-dagene da jeg ikke altid synes jeg får den helt samme dejlige træthed efter en god lower-træning, men jeg tror programmet rammer ganske fint denne gang. Chinup holds var ihvertfald med til at give en følelse af at kroppen trods alt var blevet brugt.

Men mest interessant er nok at jeg har fået svinet hele kælderen til i savsmuld - det er lykkedes mig at skære pladerne til, således jeg næsten kan samle dumbbell racket - de skal bare lige en tur forbi overfræseren. Men her gik projektet også dødt. Kælderen har opslugt mine fræsejern?!? Jeg kommer nok ikke udenom en forholdsvis grundig rengøring, hvilket desværre også betyder, at der nok går nogen tid med håndvægte liggende på gulvet... such is life :-/

Link to comment
Share on other sites

Så blev det tid til sidste træning før skituren.

Safety Squat-bar'en blev indviet. Jeg skulle lige bruge lidt tid på at vende mig til stangen, men derefter var det en god øvelse - fin blanding imellem front squats og squats, men uden ubehaget ved front squats og så kunne jeg få aflastet skulderen en smule i forhold til almindelige squats.

Da jeg lagde programmet var jeg nervøs for at det ikke blev tungt nok, men 4x8 RDL med 110 kg og en ROM der gør at skiverne stopper knap en centimeter over gulvet var fint til at lægge den frygt på hylden. Nu har benene så knap 1.300 km køretur til at komme sig. Speederfoden føles tung lige nu, så mon ikke den smuttur er hurtigt overstået :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg tilbage i jernhulen igen!

Skituren var fantastisk omend jeg ikke delte vores bl.a. Russiske med-ski-løberes fascination for dårlig mad. Det er skræmmende at Italienere vil synke så lavt med de madlavningstraditioner de nu engang holder sig... men på den anden side kunne jeg også bare lade være med at være dybt fornæret og ikke partout vælge det billigste hotel...

Assault Biken føltes tung. Alle presseøvelserne føltes tunge. Til gengæld kørte jeg 6x3 chinups med en kampvægt på 113,6 kg uden skuldersmerter og med overskud. Så træningen var rent faktisk umagen værd :-)

Jeg går i gang med at logge maden (igen) over den næste tid for at holde lidt hånd i hanke med indtaget, så jeg meget langsomt kan skrælle lidt fedt af. Målet er omkring et kg om måneden omend det nok bliver svært at ramme...

Link to comment
Share on other sites

Havde det ikke været for alt det-der-arbejde-noget så havde der godt nok været god tid til at lave alle de rigtig sjove ting så som 5050 squats... det lykkedes mig dog at få passet både og ind i dag :-)

Næste projekt i huset bliver formentlig at vådrumssikre kældergulvet. Efter 4x10@67,5kg ser det ud som om der er et eller andet der er sprunget læk... men hva'. De fede må svede... og det gør jeg!

Opfølgningen med dødløft efter squatten gør ikke noget godt for synet. Det tager ihvertfald lige et par sekunder at fokusere bagefter... mental note to self: SØRG NU FOR HELVEDE FOR AT FÅ SOVET GODT NATTEN OP TIL EN TRÆNINGSDAG!

Link to comment
Share on other sites

Dobbelt-log.

Der var vist lidt knas med forummet i går, så der blev ikke logget, men løftet blev der trods alt... eller hængt ihvertfald. Chinup-holds. Jeg tror aldrig nogensinde 30 sekunder har varet så lang tid. Men lige bortset fra det var det total yndlings træningspas der slutter med Zottman Curls. I det sidste sæt hen imod de sidste par reps ser det lige akkurat ud som jeg rent faktisk har overarme!... fra den rigtige vinkel og når lyset rammer på en helt særlig måde, men alligevel var det nok til at dagen kunne krydses af som en af de gode!

Jeg var forbi dødløft-mekanikeren da jeg har problemer med 1. rep. Det viser sig at jeg har røven et par centimeter for lavt på 1. rep formentlig fordi jeg bruger for lang tid på at finde start-positionen. Der er ihvertfald ingen problemer på de efterfølgende reps. Men det skal så korrekses med fokus på netop bagdelen i et hav af singles fremadrettet. De reps hvor jeg så husker det SAMT at flekse i lats giver det et spænd i overkroppen der føles helt rigtigt. Så 500 singles endnu og så burde den være på plads.

Så er der ellers kun det største problem tilbage derefter...

Så dagen i dag bød på rep-out i safety-bar squat hvilket igen påmindede mig om vådrumssikring af kældergulvet... bagefter dødløft singles og så RDL, så jeg sover godt i nat :-)

Link to comment
Share on other sites

Arbejdet har drevet mig til Aalborg i disse dage og når eftermiddagen så ikke skal bruges på at agere familiefar med hvad der dertil sig hører giver det jo mulighed for at afprøve det lokale fitness-center.

Hotellet jeg bor på har dog egen "fitness"-kælder bestående af to løbebånd (et er ude af drift), tre kondicykler, tre presse-maskiner-af-en-eller-anden-afskygning, én trækstation samt én 4kg håndvægt... det er naturligvis ikke dårligt, meeen jeg er åbenbart blevet lidt snobbet på mine gamle dage og samtidig lå der en Fitness World (Vesterbro) på den anden side af gaden.

Det er en menneskealder siden jeg sidst har været i et center, så det var en gylden mulighed for at komme ud blandt folket og se hvordan de griber tingene an.

Jeg kom omkring kl. 18 da jeg tænkte centret lå øde hen ved spisetid. Det var så ikke helt tilfældet... men i guder der var noget at kigge på!!!

Nu tror jeg ikke helt at jeg er gammel nok til at blive klassificeret som en gammel gris, men når der er butiksvinduer, SÅ KIGGER JEG!.. naturligvis i det skjulte og hvis jeg nogensinde blev opdaget, ville jeg benægte, for så fesen er jeg...

Men alle de nydelige damer kunne ikke holde min opmærksomhed, da der var andre og mere interessante ting at kigge på. Lige da jeg kom var der en gut i gang med at squatte, dels i vl-sko, dels med en smule vægt på, dels i rigtig fin dybde og dels med pause i bunden. Så hvis man ikke vidste bedre skulle man tro han havde en god ide om hvad han lavede. Men derefter var det godt nok også ned ad bakke.

Alle de horrible videoer der findes på nettet, havde jeg en ide om var undtagelsen snarere end reglen, for slemt troede jeg ikke det rent faktisk så ud.

Nu er jeg ingenlunde et teknik-unikum og der er rigtig mange der ved rigtig meget mere end jeg hvad angår teknik og træning. Men når det så er sagt kunne jeg se en gut dødløfte med så krum ryg i toppen, at jeg nærmest fik ondt i ryggen bare af at kigge på det. Der blev squattet med 1/8-del dybde, lavet RDL med krum ryg, BB-curls med en vægt der kun lige akkurat kunne dødløftes op samt et hav af curls, presses, dips, kropshævninger, rotationer og flyes med enten verdens mindste ROM eller også i bevægebaner der ikke kan undgå at komme til at gøre ondt før eller siden.

Jeg skal naturligvis ikke kunne afvise at der var tale om genoptræning og der derfor var en god grund til at der blev trænet som de nu engang gjorde, men jeg tror jeg skal være fysioterapeut i mit næste liv, for uanset hvad så er der rigelig at tage fat på :-)

Men udover at være glad for at jeg ikke skal stå i kø og vente på andre når jeg træner derhjemme, så fik jeg 5x4 pullups i hus som værende dagens højdepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke altid som præsten prædiker.

Arbejde og transport gjorde sit indtog på kræfterne, så gårsdagens træning blev flyttet til i dag. Vel hjemvendt fra det jyske var det nu rart at komme tilbage i bøfkælderen. Der er godt nok ikke så meget at kigge på, men til gengæld er udstyret lige hvor jeg gerne vil have det og der er ikke kø :-)

Jeg har ændret på rækkefølgen af 5050 squats og dødløft således der dødløftes først. Det har gjort underværker for synet der blev hos mig under hele træningen. Dødløftet var mere effektivt og squatten stadig totalt nedern, så måske ikke win-win, men win-status-quo. 4x3@166kg nærmest fløj op fra gulvet.

Kostlogningen er udskudt på ubestemt tid. Med lidt for flyvske dage er energien bedre brugt andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ALDRIG nogensinde jeg har været så syg før!

Fruen fik reddet sig en gang influenza i sidste uge der langsomt men sikkert har bredt sig til hele husstanden. Det er "bare" ømhed i leddene, feber, snot, halspine, hovedpine, hosten og generel dårligdom, men i guder det holder ved.

Den store dreng har vi ikke snakket med i to dage. Han sover mere eller mindre hele tiden - dagens overraskelse er så om han lægger sig i sin egen seng, vores seng eller på sofaen. Den lille havde høj feber i nat og kunne kun sove i armene på os... dog kun en god times tid ad gangen.

Det eneste positive er at al den hosten har fået fruen til at miste stemmen. Den kommer nok igen på et tidspunkt, men når der ikke er alverden af morskab i hverdagen må man gribe efter halmstrå... :-)

Hvis ikke jeg logger mere, er det fordi influenzaen vandt. Godspeed!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sygdommen vandt ikke!

... men det er nok slut med loggen, selvom den knap var kommet ud af starthullet. 

Jeg har fundet en app (Day One) der fungerer fremragende som dagbog / logbog, der samtidig er lidt lettere tilgængelig, så det bliver mit weapon of choice fremover. Så nu tager jeg lurer kasketten på igen og nyder godt af alt det I andre bidrager med :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share