[kompliceret] Nybegynder træningsprogram?


ZugrahTheOrc
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg leder efter et træningsprogram, der kan få mig i en tilstand, hvor jeg kan holde til et normalt træningsprogram.

For at forklare:

Jeg er 33 år, 1,78 høj og vejer knap 100 kg, som kvinde.

Jeg har slidgigt i begge knæ, og kan pt. gå 1-2 kilometer - eller-cykle 1-2 kilometer. Løb er ude af billedet.

Jeg er nyligt skulderopereret i min venstre skulder - og får den genoptrænet hos fysioterapeut - skal have den højre skulder opereret om ca. 1 måned, med dertil hørende genoptræning.

Endvidere er jeg hypermobil.

Jeg har tidligere været meget aktiv, fodbold, svømning og halv maraton osv, men blev syg i tre år som 24-årig, hvor jeg var 110% inaktiv. Dvs I tre år, gik jeg max en halv km. udenfor mit hjem om ugen. Jeg sov 14 timer i døgnet, og når jeg var vågen var jeg på sofaen eller ved computeren. Jeg tog 35 kilo på, på grund af medicinen.

Jeg mangler et meget langsomt program, så jeg kan få trænet muskler og ledbånd op til et almindeligt liv igen, og på sigt få smidt nogle kilo. Det bedste for mig, ville være et program jeg kan udføre derhjemme, på en yogamåtte med en elastik og små vægte osv.

De almindelige standard programmer jeg finder på nettet, ser fine ud, men ofte står jeg af, idet jeg ikke kan udføre de første øvelser. Ellers støder jeg ofte på et problem med at programmerne stiger for hurtigt i intensitet.

Er der nogen, der ved hvor jeg kan finde et godt allround træningsprogram der styrker led, muskler, balance, mave, ryg, ben arme osv.?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg synes det lyder som om, at du har så specielle behov, at din initielle genoptræning bør koordineres af en professionel, f.eks. en god fys.

Hvis du går til genoptræning med skulderen hos en allerede, og du har tillid til den person, så det er ikke det ringeste sted at starte. Ellers kan du skrive hvor i landet du hører hjemme, så kan andre sikkert hjælpe med at finde en god fys i nærheden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser umiddelbart tre mulighedder:

1. Hvis du finder et træningsprogram f.eks online som du syntes om, så er der jo ikke noget i vejen for at gentage uge 1, 10 gange inden man går videre til uge to. Jeg har selv lige gjort det med et program som jeg godt kunne lide. Efter 4 uger blev det sværere og jeg syntes ikke jeg havde styr nok på øvelserne til at gå viddere, så jeg startede bare forfra.

2. Som allerede nævnt af Klausjensen, så kan din fysioterapeut måske bidrage med noget godt. Mange fysioterapeuter har en meget bred viden om motion og belastning af kroppen.

3. Mange kommuner kører faktisk forskellige forløb for syge og overvægtige. Prøv at spørg din læge.

Held og lykke med projektet :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share