Del jeres erfaringer med skuldermobilitet/smidighed


Daniel T
 Share

Recommended Posts

Skuldermobiliteten ryger drastisk med alderen, medmindre man gør noget meget aktivt.

Gode øvelsesforslag?

Fra maxer.dk

http://maxer.dk/videoer/mobilitet-skulder-haandstand

Tilføjer både nummer et Fleksion og to Ekstension i mit program. Tredje øvelse, skulder dislokationer ser vilde ud og dem er jeg betænkelig ved. Nogen kontra-indikationer? (alder, tidligere skader). Har selv tidligere haft inflameret rotator cuff i 8 måneder jeg ikke ønsker at re-aktivere. 

 

 

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil samtidig benytte lejligheden til at advare stærkt mod Sleepers Stretch, der lovede umiddelbar bedre bevægelighed - hvilket jeg oplevede, men senere også heftig inflamation. Jeff giver ellers normalt nogle udmærkede tip.

 

 

Problemet er at man strækker strukturer (ledkapsel) man højst sandsynlig IKKE skal og det er faretruende nemt at gå over stregen i øvelsen. Mærker ingenting, ingenting, ingenting, og så blev det ondartet. Jeg kan ydermere forestille mig hvor galt det går, for dem der prøver at røre gulvet (hvilket jeg ikke var i nærheden af). Denne gut der har rehabiliteret 1000 vis af baseball spillere skriver om hvorfor man bør lade være.

3 reasons to Not Use the Sleeper Stretch:

http://www.mikereinold.com/2011/07/why-i-dont-use-the-sleeper-stretch.html

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Daniel det er egentlig meget "nemt".

 

Erfaring + K.I.S.S. + "The principle of individuality".

 

Generelt virker dine indlæg meget farvede af få ting du har prøvet eller læst er smart/godt. Et godt råd ville være at holde fri fra keyboardet i et år eller to, komme ud i træningssalen og lytte og lære alt det du kan med et åbent sind. Det er det bedste råd jeg kan give dig.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

KStar kan jeg genkende nu. Jeg har tidligere set en længere interessant video med ham, hvor han analyserede forskellige menneskers holdning og måde at bevæge sig på, og spottede led der fungerede som "hængsler", der på sigt kan udvikle slidgigt og andet skidt. Var ikke klar over han var så produktiv med videoer. Der er noget at kigge på hvad angår skuldre (og andet).

Man kan også intuitivt bevæge, lege og strække sig til meget selv. Man "må" det meste. Alligevel behøver man viden om de stræk, hvor man kan lave irreversible skader på f.eks. tynde ledkapsel(er). Det er surt at opdage bagefter.

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 9/1/2016 at 20:46 , T skrev:

Daniel det er egentlig meget "nemt".

 

Erfaring + K.I.S.S. + "The principle of individuality".

 

Generelt virker dine indlæg meget farvede af få ting du har prøvet eller læst er smart/godt. Et godt råd ville være at holde fri fra keyboardet i et år eller to, komme ud i træningssalen og lytte og lære alt det du kan med et åbent sind. Det er det bedste råd jeg kan give dig.

 

 

 

 

Jeg kan ikke andet end at smile af dit indlæg. Jeg bliver qua min uddannelse og job undervist af fysioterapeuter. Vi diskuterede specifikt denne del af min OP " Tredje øvelse, skulder dislokationer ser vilde ud og dem er jeg betænkelig ved. Nogen kontra-indikationer? (alder, tidligere skader)." 

 

Dit bro-science du fra træningssalen besvarer ikke dette. Der sker nemlig med alderen typisk en række fysiologiske forandringer i skulderen, der gør at de fleste skal holde sig fra skulder dislokationer.

 

Når du skriver 

 

"Erfaring + K.I.S.S. + "The principle of individuality"."

 

forstår du desuden heller ikke at individuelle behov ændrer sig gennem livet, hvilket giver god mening at tage højde for, når vi snakker skuldermobilitet. Holdes den ikke vedlige, så lukker vinduet PERMANENT. 

 

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

http://www.bodybuilding.dk/artikler/diverse/diverse/rotator-manchet-trning---vejen-uden-om-skulderskader.html

Jeg syntes nu, at der er meget udemærket med denne tråd. Jeg har noget let ømhed i højre skulder. Mobiliteten er egentlig ikke så påvirket.

Jeg laver nogle af øvelserne I linket overfor, da jeg tror, problemet er i rotatormanchetten.  Jeg har ikke været hos en fys endnu, det burde jeg nok gøre.

Så kunne jeg godt tænke mig at kunne lave en hand stand. Og om et par måneder fylder jeg 56.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share