frederikke1234

Ondt i lår, når jeg træner røv

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg har en lille undren her....

Hver gang jeg træner min røv i form at squat, ender jeg altid med at få ondt i forsiden af mine lår!
Hvordan kan det være?
Er det meningen?
Kan jeg undgå dette?
Gør jeg det forkert?
Og hvad kan jeg gøre for at jeg mærker det de rigtige steder????

Edited by frederikke1234

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som i en dårlig smerte eller som i at du har trænet dine ben? Squat er en primær øvelse for forlårene og lige efter følger balderne. Ydermere så vil et low bar (stangens placering på nakken/ryggen) squat være en lidt mere bagkæde (balder og baglår) fokuseret øvelse, hvor high bar er en øvelse der primært forsøger at ramme forlårene - sagt lidt simplificeret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jeg vil ikke opstille det så entydigt som salt om hvad squat fortrinsvis rammer.

Min favoritøvelse er den horisontale benpres, som giver eksplicit i forlår som er min dominerende kropsdel. Så ved alm. squat betyder det overskud af kræfter i forlårene, at jeg mærker squatten i bagdelen. Mine forlår fejler mig aldrig i squat (netop på grund af mit stærke benpres). 

Det er ikke for at blive personlig, men salt har relativt svage forlår, så det er ikke underligt at han mener man altid mærker squatten mest i forlår. Det i øjenfaldende er ihvertfald at salt kører relativt svage hack squats (som går eksplicit forlår der kan tyde på de er svage). Jeg har gæstetrænet en enkelt gang det samme sted som salt og set det.

Personligt er jeg ikke tilhænger af at man selv *vælger* low eller high bar i back squat. De fleste synes enten bygget til det ene eller andet (go with the flow).

Er der supergpde alternativer til squat hvis du vil ramme bagdel? JA

Se især min tråd om hip-thrusts (og ignorer de dumme kommenterer der er fra styrkeløftere). Du kan virkelig afstraffe din baller tungt (og sikkert). Det er en god kvindeøvelse.

Du kan også bruge benpressen og placere dine ben højt/bredt for at få fokus på bagdel. Man har ikke samme muligheder med squatten som man har i benpressen hvad det angår.
 

 

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Frederikke

Fred Hatfield med + 450 kg squat er en træningsautoritet og siger at low-bar ikke er forlårsdominant. 

Der er ingen af de to andre "geniale" der har spurgt dig om du går dybt nok på din squat. Bagdelen arbejder især der! Dybden er vigtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, venaN skrev:

Her stemmer jeg klart for at Salt laver en hack squat max-test, så vi kan få endeligt afklaret, om han rent faktisk har svage forlår.....

Taler vi 1rm eller en 5rm'er? For jeg har kørt en 4er på 140 kg og jeg er altså god for mere nu!!!1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, salt skrev:

Taler vi 1rm eller en 5rm'er? For jeg har kørt en 4er på 140 kg og jeg er altså god for mere nu!!!1

Men er det måske i en horisontal? Horisontal går bedre i forlårene, fordi man kan bruge mere vægt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, salt skrev:

Taler vi 1rm eller en 5rm'er? For jeg har kørt en 4er på 140 kg og jeg er altså god for mere nu!!!1

Så må man jo også klart give Daniel ret i hans antagelse. Det må siges at være relativt svagt sammenlignet med Fred Hatfield som er relativ stærk, forudsat de 450kg ikke er udført med low-bar, hvor forlår langt fra er dominant....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elsker at hver gang der er nogen der omtaler et emne om squat så kommer Daniel T og fortæller at benpress kombineret med hip-thrusts er det bedste for alt og alle. Gad vide om han har tilføjet et filter så han får mails hver gang emnet omhandler squat :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14/1/2016 at 09:38 , Ramius skrev:

Elsker at hver gang der er nogen der omtaler et emne om squat så kommer Daniel T og fortæller at benpress kombineret med hip-thrusts er det bedste for alt og alle. Gad vide om han har tilføjet et filter så han får mails hver gang emnet omhandler squat :blink:

Det kniber vist med at huske. En person spurgte efter et underkropsprogram uden  dødløft og squat, fordi han var svækket. Nogen bragte alligevel squat (+varianter) på banen, hvor jeg bragte jeg hip-thrusts på banen. Med hip-thrusts ligger man ned uden det balancemoment som gør de andre underkropsøvelser anstrengende. Fysioterapeauter bruger ofte Glute-bridges (lidt henad hipthrusts) som første underkropsøvelse til folk der er svækkede. Jeg kender godt min besøgstid, og hvornår lige den øvelse skal/kan doseres. F.eks. banker jeg afsted på Hip nu for at gaine masse, mens jeg efter længere pause forbereder mine knæ (sener) til benpres. Giver perfekt mening. Jeg udnytter tiden og den masse skal ikke gaines senere. Intelligent træning.

Og trådstarteren her (hende har du måske glemt i alt det andet?) kan se ud til at have et problem/skuffelse over ikke at føle squat i bagdelen som forventet. Så er det naturligt at sige hun måske ikke går dybt nok i squat eller bør kigge sig om efter hip-thrusts og benpres (sidstnævnte vælger man selv hvilket område man fortrinsvis vil stimulere). Jeg har siden sidst set flere kvinder der bruger smedestativet til hip-thrusts, med ekstremt gode resultater. Kvinder er interesseret i resultater, mens mange styrkeløftere ikke kan tænke sig fri af (squat kulturen og "de tre") omkring deres egen sport.

Jeg mener at alle af sundhedsmæssige årsager og hver dag burde squatte med ingen eller lettere vægt (for kropskordination, knæ, fordøjelse også videre).

Jeg har derimod aldrig anbefalet benpres kombineret med hip-thrusts til alle. Jeg kan ikke se hvad fleste styrkeløftere skal bruge benpres til. Benpres er klart bedre til at køre mange reps 12-25 uden lockout så man får bentræning med lang TUT, der stimulere vækst i især type 1 fibrene - som præcis gør at bodybuildere/nogle banecykelryttere har større muskler end vægtløftere og styrkeløftere!. Med squat der stiller større krav til stabilitet kan det  være svært at holde op-spændet under lang TUT. Derfor køres squat ofte med lavere repetitioner og med lockout mellem hver rep (der tager intensitet ud af øvelsen/forlårene). Giver perfekt mening.

Der blev desuden for nylig postet en video af en cykelrytter med meget store lår der ligger et helt niveau over de andre styrkeløftere i samme squat konkurrence. Cykelrytteren benpresser (også) med mange reps. Giver perfekt mening. 

De færreste der vil udvikle deres forlår kan nøjes med squat - men laver noget ekstra. Folk afslører jo sig selv. I de perioder hvor jeg kørte tung benpres (evt. negativer) - var der TOTALT UDSOLGT i forlårene bagefter - uden noget behov for at køre leg-extension eller andet gøgl. Jeg er sikker på at jeg udviklede mit (krudtfrie) genetiske potentiale efter 9 års træning. Jeg blev spurgt af flere interesserede atleter fra et førende ishockey-hold om hvordan jeg havde trænet for at opnå mine resultater. 

 

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now