Et større hjerte?


Aim
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har løbet mere eller mindre seriøst i nogle år nu, og har krydret det med noget spinning. Min situation er den at jeg har en lav hvilepuls sidst målt til 42 slag/min) men en unaturlig høj maxpuls.

Jeg er 37 år, og kan stadig komme over 200 slag/min. Jeg mener at være i nogenlunde form, men synes ikke at den bliver meget bedre (mere intervaltræning vil nogen nok sige). Når jeg løber - eksempelvis som jeg gjorde i går 10km har jeg en gennemsnitspuls på 181. I følge konventionel viden, så burde det jo ikke kunne lade sig gøre. Og så vidt jeg kan forstå må den høje puls være en konsekvens af lille slagvolumen i hjertet. Så selvom jeg har en stor pulsreserve, så får jeg ikke ret meget ud af det. På trods af at jeg kan træne med ca 87-90% af max i op til en time. Jeg har testet mit udstyr og uanset hvilken pulsmåler jeg benytter så får jeg disse - i følge konventionel viden - urealistiske tal, så jeg er tilbøjelig til at tro at udstyret er ok, og at det er min krop, der er atypisk.

Er der nogen der kan kaste noget begavet lys over min situation og evt. komme med råd til hvordan jeg kan øge mit hjertes slagvolumen, således at jeg kan udnytte min store pulsreserve... eller i det hele taget hvordan jeg skal træne for at sænke pulsen når jeg løber i traktor-gear.

Link to comment
Share on other sites

man siger 220-alder.. men det svinger enormt meget og du kan godt have en utraditionel høj puls.. det vil også sig at pulsen kan falde en anelse med alderen, nogen gang i forbindelse med mange åres træning, men typisk siger man at maks pulsen ikke er trænebar. 

det virker som et meget tænkt eksempel du kommer med.. du nævner 87-90% = hvad er makspulsen så? Det er meget højt nivaeau at kunne ligge på 90% af ens maks puls i 1 time. Det kunne tyde på at du har en højere maks puls end du omregner fra. 

slagvolumen forbedre du ved konditionstræning.. men den ændre ikke din makspuls. 

traktor gear? langsomt?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share