Min første Xterra - hjælp!


Francesca
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg har meldt mig til Xterra i Tisvilde til sommer, og er nu i gang med at træne op til den.

Det er d. 3/7, og den består af 1,5 km svømning i havet, 30 km terræncykling på mtb og 10 km trail run til sidst.

Jeg har en god grundform, især i forhold til løb og cykling, og sørger nu for at træne både løb, cykling og svømning på skift i løbet af ugen. Jeg har løbet 3 halvmarathoner og har gået til spinning fast i flere år.

Jeg har bare ikke rigtig nogen struktur i mit træningsprogram fordi jeg simpelthen ikke har kunnet finde et brugbart et nogen steder.

En typisk træningsuge for mig ser lige nu sådan her ud:

Mandag: Spinning i Fitness World og 1/2 - 1 km crawl i svømmehal

Tirsdag: Intervalløb 5-6 km og spinning igen

Onsdag: Svømning, igen 1/2 - 1 km crawl

Torsdag: Intervalløb 5-6 km og spinning igen

Fredag: hviledag

Lørdag: 6km løb, ikke intervaller

Søndag: hviledag

 

Jeg har en våddragt, og så snart vejret er til det vil jeg begynde at træne med den i Aarhus havbane. I begyndelsen af marts køber jeg en MTB og starter i Aarhus MTB så jeg kan få styr på det ;-) Jeg er totalt opmærksom på at det at svømme i en svømmehal ikke har super meget at gøre med at svømme 1,5 km i havvand.

Jeg har en udmærket grundform, men det er svært at planlægge hvor meget og hvordan jeg skal træne de forskellige aktiviteter.. Jeg vil selvfølgelig gerne træne op så min form peaker lige præcis når jeg skal lave min xterra, og ikke en måned inden!

Jeg overvejer at på en eller anden måde lave et bedre træningsprogram, evt. ved at tage til en professionel triatlet. Er der nogen I kan anbefale i Aarhus, eller er der mon nogen af Jer der har gode råd til at få styr på programmet?

Hilsen Francesca

Link to comment
Share on other sites

Overordnet set skal du regner med at være ude i 3-4 timer hvor svømning er det "nemmeste", det afhænger dog af hvor godt svømmede du er, og om hvor tryk du er ved hårdt vand/høje bølger (svømmestarten ligger ved et af Sjællands bedste surf spot).

MTB-ruten er primært singletrack men ikke sindssygt teknisk, men kræver dog at man kan kører nedkørsler og rødder mm. Ruten kan være teknisk svært hvis det bliver rigtig våd, samtidige er underlaget tungt, da det bestå af meget sandholdigt jord.

Løberuten bestå af en blanding af sand og skov, dog er den første km (efter 300m) er ekstrem teknisk og bestå af 4-5 små meget stejle bakker/skrænter med tilhørende nedløb.

Så jeg vil forslå at du får løbet noget teknisk trail, kørt dit mtb niveau op på et fornuftigt niveau. du kan evt. deltage i noget gratis fælleds teknik træning, kig her https://www.facebook.com/Xterra-Træning-Aarhus-1551888671795306/?fref=ts

Jeg vil kunne hjælpe dig med at lave et program, for et mindre beløb, hvis det kunne have interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share