SKB

BCAA hvor meget og hvornår?

Recommended Posts

Hej
Jeg regner med at begynde med at tage BCAA, men synes det er svært at finde ud af, hvilke tidspunkter det vil være bedst at tage det. I øjeblikket tager jeg 1 whey shake efter hver træning, og en kasein shake inden jeg går i seng.

Det jeg synes man kan finde frem til, er at mange mener det er bedst at tage lige efter træning, eller lige før. Da jeg allerede tager en shake efter træning, tænker jeg umiddelbart at det vil være bedst at tage det lige før min træning? Så anbefaler nogen også at tage det lige når man står op, da det vil hjælpe med at stoppe nedbrydningen af ens muskler, som begynder i løbet af nattens løb.

Så personligt tænker jeg 5 gram når man står op, og 5 gram før træningen. Eller vil det være bedre at tage 5 gram før træningen og 5 gram efter træningen? 
Kom meget gerne med egne holdninger og forslag! Eventuelt også i forhold til andre kosttilskud, som i hellere vil anbefale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der findes utallige holdninger til BCAA generelt, og min egen personlige holdning er, at så længe du stiller disse spørgsmål, er du ikke på en niveau, hvor du har brug for at tænke over det overhovedet. En shake efter træning og en mere, inden du går i seng er ganske fint, og sikkert også tæt på unødvendig. Men har du det godt med det, så fortsæt endelig med det. Har du flere penge på kontoen, som du ikke kan finde andre anvendelsesmuligheder til, skader det selvfølgelig ikke at indtage ekstra aminosyre i form af BCAA. I så fald kan du sagtens indtage det sammen med din shake efter træning, og så det kører det. Men som sagt, vil jeg anbefale dig at spare pengene, og kun holde dig til wheyproteinpulver.

Når du har styrketrænet seriøst i flere år, og du er på en punkt, hvor du træner flere gange om ugen med høj intensitet, kan du begynde at tage diskussionen igen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, salt skrev:

Kreatin, beta-alaine og koffein er nogle af de eneste lovlige kosttilskud der virker.

Og selv der er vi ude i en absolut minimal effekt. 

Det er desværre lidt usexet, men konsistent træning og fornuftig mad over mange år, er det, der virker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whey kan være en fin måde at komme "let" til x antal gram protein om dagen. Det er fint at supplere med. Fokus bør dog være på god alsidig mad.

 

Kreatin er fremragende til prisen. Igen det er et supplement, men det virker.

 

Som Fameboy er inde på, så skal fokus være på kost og træning. Jeg vil tilføje restitution. Det er sgu vigtigt at få sovet 7-9 timer per døgn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg ikke helt, hvor i plejer at købe jeres produkter henne, men min primære kilde er myprotein. 5kg koster cirka 500 kroner uden rabat. Ofte kan man få med 20% rabat, og med lidt tålmodighed 30%. Uden rabat giver man cirka 2,5 krone for 25 gram, hvilket cirka er 20 gram protein. Hvilket jeg ikke på nogen måde kan se, hvordan det skulle gøres billigere via råvarer. Når det er sagt, så er der selvfølgelig INGEN tvivl om, at proteinindtag via rigtig mad da klart er bedre og at foretrække. Det er bare ikke altid, at det er lige til. Dermed er det dejligt med et godt supplement, så man sikre sig, at man rent faktisk får, det man nu har brug for. Kreatin koster 70 kroner for et halvt kilo, 3 gram per dag, og du har til cirka 170 dage, det er eller ikke helt det, som kommer til at vælte ens økonomi... 

Men tak for svarene salt. Ud fra det du skriver, holder jeg mig bare til mine nuværende produkter. Proteinpulver og så ellers bare en sort kop kaffe

Til vedkommende som vil have kreatin uddybet, så findes der massere af artikler på nettet, som taler for kreatin. Så jeg vil råde dig til at læse dem igennem. Man skal dog forholde sig kildekritisk, selvom det til tider kan være svært. Jeg har aldrig selv prøvet kreatin, men har læst at 20-30% har en minimal til ingen effekt af kreatin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg behøver ikke effekten af kreatin forklaret, men jeg stillede spørgsmålstegn ved et udsagn som T skrev. 

Vi snakker ikke pris, men om du rent faktisk har behov for proteinpulver/kreatin for at få det maksimale ud af din træning. Det er ikke nødvendigt.

Din naivitet og mange andres er netop grunden til at kosttilskudindustrien skovler milliarder ind hvert år.

Men igen er det jo heller ikke min bord hvordan andre folk spenderer deres penge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, 1234567890 skrev:

Din naivitet og mange andres er netop grunden til at kosttilskudindustrien skovler milliarder ind hvert år.

Der er intet galt i at man køber sine proteinkilder billigst muligt og jeg synes det er forkert at kalde proteinpulver for et kosttilskud: Proteinpulver er mad.

Og så må vi huske på at alle de kosttilskudsbaroner der bare svømmer rundt i de 140 kr, som OP bruger hvert år på kreatin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 6/3/2016 at 19:17 , 1234567890 skrev:

Men det virker!!! Det virker som en meget generel antagelse. Vil du ikke uddybe det T?

Virkningen af kreatin over en længere periode kan i den grad diskuteres.

Hvor små sko vil du gå i?

Jebus...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, 1234567890 skrev:

Jeg behøver ikke effekten af kreatin forklaret, men jeg stillede spørgsmålstegn ved et udsagn som T skrev. 

Vi snakker ikke pris, men om du rent faktisk har behov for proteinpulver/kreatin for at få det maksimale ud af din træning. Det er ikke nødvendigt.

Din naivitet og mange andres er netop grunden til at kosttilskudindustrien skovler milliarder ind hvert år.

Men igen er det jo heller ikke min bord hvordan andre folk spenderer deres penge.

 

Der er jo stort set ikke særligt meget man har behov for eller som er bydende nødvendigt. Det er jo ikke ensbetydende med at der findes kosttilskud som rent faktisk har en effekt. Ikke nogen stor effekt men trodsalt en effekt. Eks. er det påvist at DOMS kan nedsættes ved indtag af kreatin og et proteintilskud. Personligt har mit kostilskudsforbrug været yderst minimalt igennem årene men det betyder ikke at det nogle få kosttilskud kan have sin berettigelse. Ikke nødvendige for at bliver stor og stærk. Enig. Men som det antyder et supplement til en ellers fornuftig kost. Eller ja, hvis man som mig har levet af vingummibamser og franske hotdogs i perioder så kan en whey shake måske gøre at jeg trodsalt får en smule protein at bygge muskler af.

Din tone er meget nedladende så selvom vi måske grundlæggende er enige om mange bruger alt for mange penge på det skidt i forhold til effekten de opnår(Hvordan det så ellers beregnes), så må man sige det ikke bringer noget godt til en diskussion at kalde folk for naive/dumme.

Her kan der læses lidt om nogle af de studier der forelægger på effekten af diverse kosttilskud.

http://examine.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now