Vejen til det første marathon.


Pereza
 Share

Recommended Posts

Lørdag - 10/4 2016

Hviledag.

 

Søndag - 11/4 2016

24 kilometer @ 5:53

Vækkeuret ringede klokken 6 i morges. Grundet aftaler i løbet af søndagen, havde jeg planlagt at få tilbagelagt søndagens langtur tidligere end vanligt. Jeg benyttede turens længde til at komme ud og løbe nogle områder, som jeg normalt ikke får stiftet bekendtskab med på løbeturene - flotte natur omgivelser langs vandet - det er ikke sidste gang jeg gør det :-)

En smule øm de sidste par kilometer af turen, men ellers en rigtig god tur ren løbemæssigt,. Tempoet var tilpas roligt, og jeg følte at der blev løbet med et dejligt overskud,hvilket gav anledning til at nyde turen og omgivelserne.


Uge 14 - Seks uger til Copenhagen Marathon

Tirsdag: 14 km jævnt tempo @ 5:40
Torsdag: 11 km (2.5 km opvarmning + 6 km tempo @ 5:27 + 1.5 km afjog)
Fredag: 11 km roligt tempo @ > 6:10
Søndag: 24 km @ 5:53

Samlet: 60 kilometer 

God søndag, derude.

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

På 10/4/2016 at 11:25 , Pereza skrev:

Lørdag - 10/4 2016

Hviledag.

 

Søndag - 11/4 2016

24 kilometer @ 5:53

Vækkeuret ringede klokken 6 i morges. Grundet aftaler i løbet af søndagen, havde jeg planlagt at få tilbagelagt søndagens langtur tidligere end vanligt. Jeg benyttede turens længde til at komme ud og løbe nogle områder, som jeg normalt ikke får stiftet bekendtskab med på løbeturene - flotte natur omgivelser langs vandet - det er ikke sidste gang jeg gør det :-)

En smule øm de sidste par kilometer af turen, men ellers en rigtig god tur ren løbemæssigt,. Tempoet var tilpas roligt, og jeg følte at der blev løbet med et dejligt overskud,hvilket gav anledning til at nyde turen og omgivelserne.


Uge 14 - Seks uger til Copenhagen Marathon

Tirsdag: 14 km jævnt tempo @ 5:40
Torsdag: 11 km (2.5 km opvarmning + 6 km tempo @ 5:27 + 1.5 km afjog)
Fredag: 11 km roligt tempo @ > 6:10
Søndag: 24 km @ 5:53

Samlet: 60 kilometer 

God søndag, derude.

 

Det er da en fornuftig træningsuge. Du skal sgu nok komme igennem den maraton :alright:

Link to comment
Share on other sites

På 11/4/2016 at 13:37 , Henrik S. skrev:

 

Det er da en fornuftig træningsuge. Du skal sgu nok komme igennem den maraton :alright:

I hope so. Situationen er dog en smule 'kritisk' i skrivende stund. Jeg havde planer om, at denne uge skulle byde på ca. 66 kilometer efterfulgt af en mindre restitutionsuge i næste uge, men jeg har stadig ugens første pas til gode, da jeg igår blev ramt af en mindre influenza. Jeg har det bedre i dag, men er stadig ikke på toppen. Jeg er normalt ikke den bedste til at lytte til kroppen, men frygter naturligvis at forværre situationen, hvis jeg vælger at presse på.  

Jeg hæfter mig ved, hvad Arcus skrev for en uge siden - at jeg måske har brug for en helt rolig uge bestående af 3 ture a max 10 kilometer med 60-65% HHR. Så lige nu overvejer jeg, at tage den helt med ro denne uge (Selvom jeg kan mærke det går mig en smule på, mentalt - jeg synes det hele begynder at komme meget tæt på nu..), og så løbe 60+ næste uge, efterfulgt af peak-week ugen efter (Uge 17) - hvorefter taperen begynder. Hvordan synes i det lyder? Det vil jo betyde, at jeg får en lidt hårdere uge inden peak-week, da jeg bytter rundt på to uger - kan det gå an? 

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft en elendig uge med slem influenza og ingen løb, med undtagelse af 8 rolige kilometer. Det er år siden, at jeg har været så hårdt ramt. Jeg har været henlagt til sengen. Jeg har ikke engang skulle diskutere med mig selv om hvorvidt det nu var smart, at hoppe i løbetøjet, da jeg simpelthen har været så dårlig, at det aldrig kom op til diskussion. Jeg må se det som en sløj, sløj restitutionsuge. 

Det er et rigtig øv tidspunkt, at blive syg på. Mentalt har den været tung, at danse med. Lige nu synes jeg Copenhagen marathon er alt, alt for tæt på. Jeg håber det værste sygdom er ovre. Det føles sådan. Vi må se hvordan jeg har det tirsdag, hvor jeg har planer om at løbe igen. Det ville være rart, at få mulighed for at give den en skalle i uge 16.

Håber i har haft en lidt federe uge end jeg :baaa:

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Pereza skrev:

Jeg har haft en elendig uge med slem influenza og ingen løb, med undtagelse af 8 rolige kilometer. Det er år siden, at jeg har været så hårdt ramt. Jeg har været henlagt til sengen. Jeg har ikke engang skulle diskutere med mig selv om hvorvidt det nu var smart, at hoppe i løbetøjet, da jeg simpelthen har været så dårlig, at det aldrig kom op til diskussion. Jeg må se det som en sløj, sløj restitutionsuge. 

Det er et rigtig øv tidspunkt, at blive syg på. Mentalt har den været tung, at danse med. Lige nu synes jeg Copenhagen marathon er alt, alt for tæt på. Jeg håber det værste sygdom er ovre. Det føles sådan. Vi må se hvordan jeg har det tirsdag, hvor jeg har planer om at løbe igen. Det ville være rart, at få mulighed for at give den en skalle i uge 16.

Håber i har haft en lidt federe uge end jeg :baaa:

God bedring :hippy: surt show men start nu endeligt roligt op. 

Link to comment
Share on other sites

Krydser fingre for hurtig bedring :dumbbell_lift:

Det er ikke helt usandsynligt, at du kan nå at få friske ben til den 22. maj, men der er selvfølgelig også en risiko for, at du får lagt for hårdt fra land med træningen efter din influenza og derfor bare løber ind i en overbelastning.

Nu ved jeg ikke, om du har parkeret alle dine håb og ambitioner i lige præcis Copenhagen Marathon, fordi det er det største maratonløb herhjemme, og fordi det er en stor begivenhed og oplevelse at være med til. MEN i dag er det altså sådan, at der afholdes maratonløb hver eller hver anden weekend et eller andet sted i landet, og mange af dem er super gode løb. Der er sikkert også nogle halvstore løb tæt på i fx Sverige eller Tyskland.

ELLER du kunne trække stikket helt mht. løb i foråret og sætte alt ind på at løbe en god tid i Odense den 2. oktober. Så kommer der ro på, du kan holde lidt sommerferie og alligevel have tid nok til at forberede dig stille og roligt. Der er mange med i Odense, og så skulle det være en flad og hurtig rute.

Hvis influenzaen trækker ud, ville jeg vælge det sidste, høste nogle erfaringer i Odense og så komme tilbage til København i 2017. Men det er selvfølgelig helt op til dig. Måske er du allerede oven på igen og ude at træne :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

På 18/4/2016 at 20:47 , Bjergtrold skrev:

God bedring :hippy: surt show men start nu endeligt roligt op. 

Mange tak :hippy:

På 19/4/2016 at 07:32 , Henrik S. skrev:

Krydser fingre for hurtig bedring :dumbbell_lift:

Det er ikke helt usandsynligt, at du kan nå at få friske ben til den 22. maj, men der er selvfølgelig også en risiko for, at du får lagt for hårdt fra land med træningen efter din influenza og derfor bare løber ind i en overbelastning.

Nu ved jeg ikke, om du har parkeret alle dine håb og ambitioner i lige præcis Copenhagen Marathon, fordi det er det største maratonløb herhjemme, og fordi det er en stor begivenhed og oplevelse at være med til. MEN i dag er det altså sådan, at der afholdes maratonløb hver eller hver anden weekend et eller andet sted i landet, og mange af dem er super gode løb. Der er sikkert også nogle halvstore løb tæt på i fx Sverige eller Tyskland.

ELLER du kunne trække stikket helt mht. løb i foråret og sætte alt ind på at løbe en god tid i Odense den 2. oktober. Så kommer der ro på, du kan holde lidt sommerferie og alligevel have tid nok til at forberede dig stille og roligt. Der er mange med i Odense, og så skulle det være en flad og hurtig rute.

Hvis influenzaen trækker ud, ville jeg vælge det sidste, høste nogle erfaringer i Odense og så komme tilbage til København i 2017. Men det er selvfølgelig helt op til dig. Måske er du allerede oven på igen og ude at træne :bigsmile:

Dit indlæg rammer de overvejelser jeg nøje har døjet med på det seneste, rigtig godt. Jeg har måske hele tiden haft en lille følelse af, at beslutningen om at løbe til Copenhagen 2016 har været en smule forhastet, og at jeg kunne have godt af, at give mig selv lidt mere tid. Det er trods alt ikke mange øjeblikke siden, at jeg døjede med at løbe min første 10 kilometer, så ugerne med en ugentlig mængde på 40-60 kilometer har naturligvis været noget af en omvæltning, omend jeg virkelig har nydt det hele vejen. 

Som det ser ud nu vælger jeg, at udskyde marathon-planerne. Det har været en svær beslutning, men nogengange er det måske også godt, at kende sine begrænsninger, og jeg må bare erkende, at jeg endnu ikke er rask, og at jeg - måske - har været lidt for hård ved mig selv. Der sker ligeledes en del på privaten i øjeblikket. Det er formentlig en rigtig god beslutning, selvom jeg lige skal sluge den. Det havde været fedt, at løbe i København i år, men samtidig ønsker jeg også en god oplevelse, hvor jeg føler forberedelserne har været optimale.

Vigtigst af alt, er jo at jeg har fundet glæden ved at løbe. Jeg fortsætter naturligvis løberiet. De næste par uger tror jeg bare jeg vil løbe, når jeg er frisk til det uden at følge nogen egentlig plan, så der - som du siger - kan komme lidt ro på. Det bliver formentlig i Odense jeg skal gøre mit forsøg istedet i slutningen af året, men det har jeg ikke fast besluttet endnu. Jeg er også tilmeldt de 3 broer, et nyt halvmarathon, der afvikles for første gang i år, i august måned. Det ser jeg frem til, da jeg har en del bekendte, der også skal løbe der :-)

Jeg tænker, at loggen her fortsætter, i et eller andet omfang - måske ikke så struktureret det næste stykke tid, men blot lidt skriveri fra tid til anden. Det er superfedt med input fra andre mol'brugere. Det nyder jeg. Kan i have en rigtig god onsdag, derude :-)

Link to comment
Share on other sites

Lyder meget voksent og fornuftigt. Nogle gange er det også rart bare at få taget en beslutning og så komme videre :bigsmile:

Et halvmaraton i august vil være perfekt forberedelse til et maraton i oktober. Men det kan du jo vende tilbage til, når du finder/genfinder løbeglæden og det gode helbred :alright:

 

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig beslutning.

Jeg ville nok sætte ind med nogle måneder roligt/let løb.

Dit fokus lige nu burde primært være på at opbygge din base, og styrke din krop. En nem tilgang er Phil Maffetone, hvor du løber dine pas i puls 180-alder. Du løber så dine pas i denne range fra -10 slag fra resultatet til resultatet. Så er du 40 år løber du i puls 135-140.

Det er en meget simpel måde at løbe på, men den sikre at du opbygger en god aerob base, og at du ikke overbelaster dit system. Du kan godt smide et enkelt hurtigt pas ind hver 2 uge, hvis du mener det giver noget, men det er ikke nødvendigt.

Det er ikke en træningsform der giver hurtige form forbedringer, men bygger op over tid. Det skal dog siges at jeg det foregående år primært løb efter denne metode, og løb 3 ultra løb, fra 60 til 110 km, og et antal maratons, her af 3 på 3 dage, så det giver under alle omstændigheder evnen til at gennemføre et maraton, også under 4 timer.

Jeg blev først skadet da jeg satte ind med for hurtig tempo træning ift. det slid jeg havde udsat kroppen for, men min genoptræning har været løbet efter denne metode, og det fik mig igennem Hamborg maraton på 3.30.17, immervæk uden at have haft langture over 23 kilometer (De fleste har været 15 km)

Lav et simpelt program, hvis komplekse programmer tager glæden ud af dine løbe ture. Du kan sagtens løbe hver dag, bare du ikke løber langt hver dag. tag en 10-15 km tur, efterfulgt af en dag med 5 km løb, osv.

Blot mine forslag. Håbr du kommer ordenligt i løbeskoene igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share