Vejen til det første marathon.


Pereza
 Share

Recommended Posts

Køn: Mand
Alder: 27
Højde: 176 cm
Vægt: 71 kilo

Med dette indlæg bevæger jeg mig ned af en ny, og hidtil ubetrådt sti. Det selvsamme gjorde jeg, da jeg sidste år valgte at snøre løbeskoene, og deltage i et lokalt motionsløb. Jeg er ny i log-verdenen, og ligeså i løbeverdenen. Jeg startede så småt med at løbe sidste år, hvor jeg blev overtalt til, at tilmelde et 10 kilometer langt motionsløb i maj måned. Jeg havde længe haft et ønske om, at komme i gang med at løbe regelmæssigt. Desværre udeblev vedholdenheden i træningen, hvorfor løb hurtigt blev associeret med ugidelighed. Træningsmængden op til løbet var derfor ret beskeden. Især de sidste uger inden start var præget af manglende motivation, og træning, og i takt med at disse udebliver, stiger tvivlen på, at jeg kommer igennem. Jeg får kæmpet mig igennem. Desværre røg løbeskoene tilbage på hylden sommeren over. I slutningen af august vælger jeg at genoptage træningen, og tilmelder mig H.C Andersen halvmaraton. Med mindre end 12 uger til start, og en form (eller mangel på samme..), der var besværet på blot 5 kilometer var mit udgangspunkt ikke noget at prale af. Jeg havde en målsætning, der hed under 2 timer, hvilken blev indfriet med en tid på 01:55:33. Det var en overraskende fed oplevelse. Dels grundet jeg løb med overskud hele vejen, men især grundet hele stemningen og fællesskabsfølelsen omkring løbet. Månederne efter blev der atter engang skruet ned for træningsmængden - dog med et par ugentlige, korte, løbeture a 5-8 kilometer. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg burde måske have været mere bevidst omkring min stigende glæde til løb, og alle de positive elementer i hverdagen den regelmæssige løbetræning bidrog til.

I december måned tilmelder jeg mig Copenhagen Marathon, og begynder samtidig at skrue op for træningsmængden. Jeg kan mærke, at jeg motiveres af at have noget konkret at træne frem imod. Samtidig ønsker jeg naturligvis, at genopleve den stemning, der udfolder sig ved et løb af den størrelsesorden. Mest af alt ønsker jeg dog, at opretholde en vis regelmæssighed i min løbetræning af den simple årsag, at jeg er glad for at løbe. Det havde givetvis været fordelagtigt, hvis jeg havde løbet i længere tid, og været mere kontinuerlig i min træning siden jeg startede sidste år. Derfor har jeg som udgangspunkt heller ikke ingen store ambitioner, og  konkrete målsætninger (Og dog..). Jeg besidder ingen flair for løb, tværtimod. Herfor skal jeg vist være glad, hvis bare jeg  gennemfører.    

Jeg har de seneste 11 uger fulgt følgende program: http://www.rekordjagt.dk/marathon-under-4-timer/ hvor jeg har tilføjet et ekstra ugentligt træningspas, der typisk lyder på 10 km let løb. Træningen har medført et vægttab på ca. 4 kilo siden starten af januar - vel at mærke fra 75 til 71 kilo. Jeg har hidtil kunne følge de kilometertider, der dikteres i programmet med henblik på at løbe sub 4. Personligt er jeg dog skeptisk og tvivlende på, at det bliver en realitet for mit vedkommende. men... jeg ville nok ikke være helt ærlig, hvis jeg skrev, at det ikke var noget jeg stilede efter ;-) 

Logbogen vil som udgangspunkt primært have til formål, at skabe et overblik over min egen træning. Men jeg vil formentlig også nedfælde - og dele - nogle af de refleksioner jeg gør mig i relation til løbetræningen med mulighed for at folk kan byde ind - hvad enten de har et velment råd til en uerfaren løber, eller blot ønsker at lægge en venlig hilsen :-)


 

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Pereza skrev:

Køn: Mand
Alder: 27
Højde: 176 cm
Vægt: 71 kilo

Med dette indlæg bevæger jeg mig ned af en ny, og hidtil ubetrådt sti. Det selvsamme gjorde jeg, da jeg sidste år valgte at snøre løbeskoene, og deltage i et lokalt motionsløb. Jeg er ny i log-verdenen, og ligeså i løbeverdenen. Jeg startede så småt med at løbe sidste år, hvor jeg blev overtalt til, at tilmelde et 10 kilometer langt motionsløb i maj måned. Jeg havde længe haft et ønske om, at komme i gang med at løbe regelmæssigt. Desværre udeblev vedholdenheden i træningen, hvorfor løb hurtigt blev associeret med ugidelighed. Træningsmængden op til løbet var derfor ret beskeden. Især de sidste uger inden start var præget af manglende motivation, og træning, og i takt med at disse udebliver, stiger tvivlen på, at jeg kommer igennem. Jeg får kæmpet mig igennem. Desværre røg løbeskoene tilbage på hylden sommeren over. I slutningen af august vælger jeg at genoptage træningen, og tilmelder mig H.C Andersen halvmaraton. Med mindre end 12 uger til start, og en form (eller mangel på samme..), der var besværet på blot 5 kilometer var mit udgangspunkt ikke noget at prale af. Jeg havde en målsætning, der hed under 2 timer, hvilken blev indfriet med en tid på 01:55:33. Det var en overraskende fed oplevelse. Dels grundet jeg løb med overskud hele vejen, men især grundet hele stemningen og fællesskabsfølelsen omkring løbet. Månederne efter blev der atter engang skruet ned for træningsmængden - dog med et par ugentlige, korte, løbeture a 5-8 kilometer. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg burde måske have været mere bevidst omkring min stigende glæde til løb, og alle de positive elementer i hverdagen den regelmæssige løbetræning bidrog til.

I december måned tilmelder jeg mig Copenhagen Marathon, og begynder samtidig at skrue op for træningsmængden. Jeg kan mærke, at jeg motiveres af at have noget konkret at træne frem imod. Samtidig ønsker jeg naturligvis, at genopleve den stemning, der udfolder sig ved et løb af den størrelsesorden. Mest af alt ønsker jeg dog, at opretholde en vis regelmæssighed i min løbetræning af den simple årsag, at jeg er glad for at løbe. Det havde givetvis været fordelagtigt, hvis jeg havde løbet i længere tid, og været mere kontinuerlig i min træning siden jeg startede sidste år. Derfor har jeg som udgangspunkt heller ikke ingen store ambitioner, og  konkrete målsætninger (Og dog..). Jeg besidder ingen flair for løb, tværtimod. Herfor skal jeg vist være glad, hvis bare jeg  gennemfører.    

Jeg har de seneste 11 uger fulgt følgende program: http://www.rekordjagt.dk/marathon-under-4-timer/ hvor jeg har tilføjet et ekstra ugentligt træningspas, der typisk lyder på 10 km let løb. Træningen har medført et vægttab på ca. 4 kilo siden starten af januar - vel at mærke fra 75 til 71 kilo. Jeg har hidtil kunne følge de kilometertider, der dikteres i programmet med henblik på at løbe sub 4. Personligt er jeg dog skeptisk og tvivlende på, at det bliver en realitet for mit vedkommende. men... jeg ville nok ikke være helt ærlig, hvis jeg skrev, at det ikke var noget jeg stilede efter ;-) 

Logbogen vil som udgangspunkt primært have til formål, at skabe et overblik over min egen træning. Men jeg vil formentlig også nedfælde - og dele - nogle af de refleksioner jeg gør mig i relation til løbetræningen med mulighed for at folk kan byde ind - hvad enten de har et velment råd til en uerfaren løber, eller blot ønsker at lægge en venlig hilsen :-)


 

 

:hippy: Venlig velkomst herfra. Altid spændende at følge med i løbelogs. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bjergtrold skrev:

 

:hippy: Venlig velkomst herfra. Altid spændende at følge med i løbelogs. 

 

21 minutter siden, Lars mikkelsen skrev:

Velkommen til Pereza ;o)

Mange tak, i to :-)
Jeg kan se i er også er løbere, og har nogle interessante logs kørende. Dem må jeg vist hellere få set nærmere på snarest:hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner kontinuerligt, 3-4 dage om ugen og passer på med ikke at løbe dine lange ture for hurtigt burde der med en Halvmaraton tid der ligger 3-4 måneder bagude, ikke være noget i vejen for at komme under 4 timer på maraton distancen. (Det lykkedes for mig, og jeg vejer noget mere en 71 kg)

Jeg ville dog selv foretrække at bruge et program baseret på Jack Daniels og en 5 km test tur for at finde udgangspunktet for træningshastiheder. Så vidt jeg husker er Rekordjagt programmer bygget op efter Lydiards og Carvaggio? Det er der i og for sig ikke noget galt i, men jeg syntes man skal være forsigtig med programmer der ikke umiddelbart tager udgangspunkt i ens aktuelle form. Rekordjagt er dog alt i alt en god side, og Kims begynder program burde få dig i mål. 

Bliver spændende at følge din træning, og Husk at løb kan være stærkt vanedannende.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Arcus skrev:

Hvis du træner kontinuerligt, 3-4 dage om ugen og passer på med ikke at løbe dine lange ture for hurtigt burde der med en Halvmaraton tid der ligger 3-4 måneder bagude, ikke være noget i vejen for at komme under 4 timer på maraton distancen. (Det lykkedes for mig, og jeg vejer noget mere en 71 kg)

Jeg ville dog selv foretrække at bruge et program baseret på Jack Daniels og en 5 km test tur for at finde udgangspunktet for træningshastiheder. Så vidt jeg husker er Rekordjagt programmer bygget op efter Lydiards og Carvaggio? Det er der i og for sig ikke noget galt i, men jeg syntes man skal være forsigtig med programmer der ikke umiddelbart tager udgangspunkt i ens aktuelle form. Rekordjagt er dog alt i alt en god side, og Kims begynder program burde få dig i mål. 

Bliver spændende at følge din træning, og Husk at løb kan være stærkt vanedannende.

Det er også hvad jeg hører andre sige. Tilliden til egne løbeevner ligger på et lille sted, men jeg håber selvfølgelig, at du får ret. Jeg er i hvert fald fast besluttet på at gøre et ihærdigt forsøg.  

Jeg var indledningsvist meget i tvivl om, hvilket program jeg skulle strukturere min træning udfra. Jeg havde faktisk gjort mig overvejelser omkring at følge et 16 ugers fra løbesiden sammensat på baggrund af egen vdot-værdi, men gik alligevel bort fra det. Hvorvidt programmet fra rekordjagt er bygget op efter Lydiards og Carvaggio ved jeg ikke (Her må en mere kyndig løbekender lige kommet mig til undsætning..), men jeg tror, at jeg blev fristet af, at det virkede overskueligt, og ret ligetil, at gå igang med. 

Det glæder mig, at folk vil kigger med, og kommer med input. Jeg er fortsat grøn i løbsverdenen, så gode råd og vejledning modtages med kyshånd. 

Med hensyn til det vanedannende... - dét vil jeg gerne tro. Jeg synes allerede, at jeg er ramt af løbefeber:hippy:

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

Søndag - 27/3 2016

Tolvte uge i træningsprogrammet dikterede en uge med restitution. Efter at have tilbagelagt 50-60+ km de seneste tre uger - en, for mit vedkommende, anseelig mængde - var det vist også ved, at være tiltrængt.

Uge 12 - Otte uger til Copenhagen Marathon
Tirsdag: 9 km jævnt tempo @ 5:32
Torsdag: 9 (2.5 km opvarmning + 4 km tempo @ 5:25 + 2.5 km afjog)
Fredag: 8 km roligt tempo @ > 6:10
Søndag: 12 km roligt @ 5:55

Samlet: 38 kilometer   

Der har floreret en del sygdom på arbejde. Modsat flere af mine kollegaer har jeg ikke været henlagt til sengen. Jeg har egentlig været af den opfattelse, at jeg var heldig og slippe. Alligevel har jeg på enkelte af ugens løbeture kunne mærke efter et par kilometer i skoene, at jeg ikke har været 100% på toppen. Jeg har haft det nogenlunde i aften, så jeg håber at det værste er væk, når jeg vågner imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Mandag - 28/3 2016

Hviledag.

 

Tirsdag - 29/3 2016

14 kilometer jævnt tempo @ 5:40 

Jeg befinder mig fortsat i en tilstand, hvor jeg hverken føler mig helt rask, eller rigtig sløj. Jeg vurderede, at jeg var frisk nok til at gennemføre dagens pas. Samlet set gik turen okay, men med korte perioder undervejs, hvor jeg bliver små-utilpas. Jeg var glad for, at der ikke skulle løbes hurtigere. Lad os sige det sådan :hmmm:
Imorgen venter en dag med hvile, og så er jeg forhåbentligt på toppen igen onsdag, hvor der atter venter 14 kilometer :hippy:

Edited by Pereza
Link to comment
Share on other sites

Onsdag - 30/3 2016

Hviledag.

 

Torsdag - 31/3 2016
14 Kilometer - (2.5 km opvarmning + 10 km tempo @ 5:30 + 1.5 km afjog)

Med en aftenvagt i sigte var der mulighed for at få klaret løbeturen i formiddags. Det blæste mere end først antaget, men ellers dejligt vejr, især når solen stod på. Jeg synes jeg havde det hårdere end forventet, dog uden at lide. Desuden havde jeg vist fået lidt for meget tøj på. :baaa:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

Er det i år, du skal løbe Copenhagen eller 2017? Jeg kan ikke rigtig gennemskue det af din trådstart.

Og velkommen til, for øvrigt :4jumpy:

Mange tak :bigsmile:

Det er i år. Så ja, jeg synes det begynder at spidse lidt til.. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Henrik S. skrev:

Ja, for fanden, det er jo "lige om lidt" :strat:

Haha, ja, lige rundt om hjørnet:4jumpy:

2017 havde formentlig været mere hensigtsmæssigt, men nu springer jeg ud i det. Jeg satser på, at det kan give lidt blod på tanden, uanset hvordan oplevelse og resultat bliver, og giver lyst til mere i fremtiden :-)

Jeg kan se du får løbet dine kilometer - det ser godt ud. Skal du også løbe Copenhagen? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Pereza skrev:

Haha, ja, lige rundt om hjørnet:4jumpy:

2017 havde formentlig været mere hensigtsmæssigt, men nu springer jeg ud i det. Jeg satser på, at det kan give lidt blod på tanden, uanset hvordan oplevelse og resultat bliver, og giver lyst til mere i fremtiden :-)

Jeg kan se du får løbet dine kilometer - det ser godt ud. Skal du også løbe Copenhagen? 

 

Nej, det er ikke umiddelbart planen ...

Link to comment
Share on other sites

Fredag - 1/4 2016

9 kilometer roligt tempo @ > 6:10

 

Lørdag - 2/4 2016

Hviledag.

 

Søndag - 3/4 2016

21 kilometer @ 5:36

Søndagens tur på 21 kilometer blev løbet til Korup Halvmarathon. Planen var, at holde mig til det rolige tempo - pace 5:45-6:00 - som angivet i træningsprogrammet. Ruten var væsentligt mere kuperet end jeg havde forestillet mig, og mine ben var ømme fra starten, så det rolige pace kom helt naturligt. I takt med at løbet blev lidt mindre kuperet i den sidste halvdel af løbet fik benene det også bedre. Oplevelsen var god - på trods af, at det var et mindre motionsløb var det dejligt, at få et nummer på maven, og løbe i selskab med andre. Det bør jeg dyrke noget mere :-)

Link to comment
Share on other sites

Uge 13 - Syv uger til Copenhagen Marathon

Tirsdag: 14 km jævnt tempo @ 5:40
Torsdag: 14 (2.5 km opvarmning + 10 km tempo @ 5:30 + 1.5 km afjog)
Fredag: 9 km roligt tempo @ > 6:10
Søndag: 21 km @ 5:36

Samlet: 58 kilometer   

God søndag derude :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag - 4/4 2016

Hviledag.

 

Tirsdag - 5/4 2016

14 kilometer @ 5:38

God følelse i benene på trods af de 21 kilometer i Søndags. Jeg havde dog lidt bøvl med maven de sidste 5 kilometer, men det var vist selvforskyldt, da jeg løb afsted kort tid efter indtagelse af en heftig portion havregryn :blush: 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver et par gange at du ikke er helt frisk, og at du samtidigt føler at dine ben ikke er helt friske.

Da du er nybegynder ville jeg mene det måske ville være på sin plads at tage en uge kun med helt roligt løb 60-65%HHR dvs. omkring de 6.00-6.30 min/km max, og ikke mere en 3 ture af 10 km max.

Trætheden og ømheden kunne tyde på at du ikke restituere nok. Det kan relativt nemt ende med en skade, og så løber du med garanti langsommere end hvis du lige tager en rolig uge, og sørger for at komme helt oven på.

Hvis du er nybegynder er en trænings mængte på 60 km også relativt meget. Jeg ved ikke hvor meget du løb dig ud til dit sidste 21 km løb, men hvis du kan holde et tempo deromkring til CPH er du jo igennem under de 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Arcus skrev:

Du skriver et par gange at du ikke er helt frisk, og at du samtidigt føler at dine ben ikke er helt friske.

Da du er nybegynder ville jeg mene det måske ville være på sin plads at tage en uge kun med helt roligt løb 60-65%HHR dvs. omkring de 6.00-6.30 min/km max, og ikke mere en 3 ture af 10 km max.

Trætheden og ømheden kunne tyde på at du ikke restituere nok. Det kan relativt nemt ende med en skade, og så løber du med garanti langsommere end hvis du lige tager en rolig uge, og sørger for at komme helt oven på.

Hvis du er nybegynder er en trænings mængte på 60 km også relativt meget. Jeg ved ikke hvor meget du løb dig ud til dit sidste 21 km løb, men hvis du kan holde et tempo deromkring til CPH er du jo igennem under de 4 timer.

Ja, jeg var ikke helt på toppen i sidste uge. Hverken løbe- eller helbredsmæssigt. En stor del af arbejdspladsen var syge i sidste uge, så det er mit indtryk, at jeg nok også er blevet ramt lidt den vej rundt. Dermed ikke sagt, at lidt ekstra restitutution måske kunne være på sin plads. En skade ville i hvert fald være super ærgerligt, så det vil jeg helt klart overveje. 

Jeg tænker, at jeg prøver at løbe ugen ud som planlagt, og se hvordan kroppen reagerer. Jeg er ikke sløj længere, og benene var også fine igår, men hvis jeg oplever samme tilstand som sidste uge, med utilpashed og ømme ben, er det måske nok på sin plads med en helt rolig uge som du forslår.

Jeg løb mig ikke helt ud i søndags, men havde det alligevel ret hårdt på dele af ruten. Især de første 10 kilometer, som var meget kupereret. Jeg havde det faktisk langt bedre på sidste halvdel af turen. Jeg har stadig dog stadig følelsen af, at der er et stykke vej til at kunne holde det over en tidsramme på 4 timer. Jeg havde selvfølgelig heller ikke kørt nogen form for taper, som jeg vil gøre til et marathon, men det skal nok blive spændende til maj .. :-)  

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, N Gadegaard skrev:

En tommelfingerregel er, sidste halvdel på dine pas skal være nemmere end første halvdel.
Forstået på den måde, at hvis du løbe i samme terræn, og det bliver hårdere til sidst, så har du lagt for hårdt ud.

Det giver egentlig meget god mening. Det vil jeg skrive bag øret :-)

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Pereza skrev:

Det giver egentlig meget god mening. Det vil jeg skrive bag øret :-)

Det er også tit, men først rammer et godt flow på den anden halvdel af turen.

På en 20 km-tur kan jeg godt opleve, at jeg på den sidste halvdel nærmest ikke kan huske, hvad der er sket undervejs, fordi det bare har kørt godt derudaf ...

Link to comment
Share on other sites

På 6/4/2016 at 16:46 , Henrik S. skrev:

Det er også tit, men først rammer et godt flow på den anden halvdel af turen.

På en 20 km-tur kan jeg godt opleve, at jeg på den sidste halvdel nærmest ikke kan huske, hvad der er sket undervejs, fordi det bare har kørt godt derudaf ...

Det har jeg vist stadig til gode, at opleve i sådan en grad, men jeg har heller ikke løbet mange ture på 20 kilometer - det kan være det kommer en dag :-)

Onsdag - 6/4 2016

Hviledag.

 

Torsdag - 7/4 2016

11 Kilometer - (3 km opvarmning + 6 km tempo @ 5:27 + 2 km afjog)

 

Link to comment
Share on other sites

På 6/4/2016 at 16:46 , Henrik S. skrev:

Det er også tit, men først rammer et godt flow på den anden halvdel af turen.

På en 20 km-tur kan jeg godt opleve, at jeg på den sidste halvdel nærmest ikke kan huske, hvad der er sket undervejs, fordi det bare har kørt godt derudaf ...

Tror du ikke det har noget med din alder at gøre Henrik?? :cool:

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share