Træning på tom mave


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt over denne artikel fra 2013 som undrede mig lidt... Træn på tom mave 

Iflg. overlæge og professor Bente Klarlund, så "Man forbrænder energi enten i form af fedt eller de sukkerdepoter (glykogen), man har lagret i musklerne." og man kan "sagtens træne på tom mave". Jeg synes hun får det til at lyde som om at man ikke kan "brænde muskler væk" men kun fedt og glykogen? Normalt har jeg altid læst for at generere muskler, så skal jeg være i kalorieoverskud OG jeg må IKKE træne på tom mave... så brænder jeg muskler af. En anden ting jeg synes hun nedprioriterer i artiklen er behovet for indtagelse af protein efter træning, hun siger: "Der er nogen evidens for, at man kan styrke opbygningen af musklerne, hvis man indtager lidt protein f.eks. i form af skummetmælk inden for 1 time efter træningen."

Jeg har vist nogle ernæringsspørgsmål...

1. Kan jeg træne på tom mave uden at det går ud over min muskelforøgning? Det brænder muligvis fedt af ligefrem? 

2. Jeg sørger for at være i proteinoverskud hver eneste dag, men det er kun på træningsdagene at jeg spiser mere end normalt (aka på disse dage er jeg i kalorieoverskud). Skadeligt for min muskelforøgning?

 

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget i artiklen, jeg er uenig i. Man kan sagtens træne på tom mave, så længe du ikke har fastet i flere dage. Fordi du ikke får morgenmad, vil næppe have nogen mærkbare konsekvenser. Der er forholdsvis store mængde glykogen i leveren, som muskler bruger af under en morgentræning. Det tager alligevel minimum en time, før næringsindholdet i morgenmaden er klar i blodbanerne. De fleste vil uden problem kunne løbe over et halvmaraton lige fra morgenen af, før de går "sukkerkold".

 

Muskelopbygning vil afhængig af intensiteten foregå over flere dage (superkompensation). Så hvis du vil øge muskelmassen, vil jeg foreslå at ligge i overskud minimum 48 timer efter et træningspas.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share