Biologi opgave, kredsløbet i hvile og arbejde


happy3
 Share

Recommended Posts

Opgaverne som jeg meget gerne vil have hjælp til er disse to, 

1- Vurder, om der er tale om en maksimalt arbejde for forsøgspersonen fra figur 1.
Inddrag Figur 2.

2- Diskuter, hvilke årsager der kan være til forskellene i maksimal puls hos forsøgspersonerne i figur 2. 

 

Jeg har fået oplyst: 
- 20 årige gymnasieelev

Gymnasieelevens puls i hvile er 68,24.
Pulsen i hvile udregnes ved at dividere mængden af blod pr. Minut med slagvolumen, altså 5800 mL. blod / 85 mL.  

Gymnasieelevens puls under hårdt arbejde er 178,57.
Pulsen under hårdt arbejde udregnes ved at dividere mængden af blod pr. Minut med slagvolumen, altså 25000 mL. blod / 140 mL. 

 

PFT :worship:

Link to comment
Share on other sites

Har du et konkret spørgsmål i forbindelse med jeres opgave?

Denne tekst er ikke helt korrekt: "Pulsen i hvile udregnes ved at dividere mængden af blod pr. Minut med slagvolumen, altså 5800 mL. blod / 85 mL." 

Tror der er tale om "minutvolumen" her i stedet for hvilepuls. Pulsen er blot antal hjerteslag i minuttet, og har ikke noget med blodmængden at gøre.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, venaN skrev:

Har du et konkret spørgsmål i forbindelse med jeres opgave?

Denne tekst er ikke helt korrekt: "Pulsen i hvile udregnes ved at dividere mængden af blod pr. Minut med slagvolumen, altså 5800 mL. blod / 85 mL." 

Tror der er tale om "minutvolumen" her i stedet for hvilepuls. Pulsen er blot antal hjerteslag i minuttet, og har ikke noget med blodmængden at gøre.

Jeg skal svare på disse 5 spørgsmål,
1. Beregn gymnasieelevens puls i hvile og under hårdt arbejde. 

2. 

Vælg to ændringer i fordeling af blodtilførsel vist i figur 1 og forklar, hvorfor ændringerne er en tilpasning til en øget arbejdsbelastning. 

3.  Forklar, hvordan kredsløbet reguleres, så de ændringer, der er vist på figur 1, indtræffer. 

4.  Vurder, om der er tale om en maksimalt arbejde for forsøgspersonen fra figur 1.
Inddrag Figur 2. 

5. Diskuter, hvilke årsager der kan være til forskellene i maksimal puls hos forsøgspersonerne i figur 2. 

 

figur 2:  http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF13/Fag%20og%20laereplaner/130108%20Biologi%20A%20vejledende%20saet%202%202013.pdf

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nød til at formulere et konkret spørgsmål i forbindelse med din opgave. Du kan ikke regne med, at et medlem her på boardet vil lave opgaven for dig/jer. Du har fået en opgave, som du nu skal løse bedst muligt. Jeg tror ikke din lære/vejleder regner med, du bare sætter opgaven op på et internetforum, og så får alle svarene serveret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share