Fra s til xl på 1 1/2 år. wtf!


entotrenu
 Share

Recommended Posts

Den her bliver lidt lang, beklager på forhånd. 

For omkring to år siden gik jeg ned med en hæftig omgang stress/depression og blev sat på escitalopram 30 mg om dagen (max anbefalede dosis er 20 mg for en voksen, tror ærlig talt ikke at min 70 årige læge havde sat sig ind i medicinen før hun forhøjede dosis). På omkring et halvt års tid tog jeg 10 kg på. Da jeg startede vejede jeg omkring 60 kg, trænede 3-4 gange om ugen og havde godt styr på kosten, dvs spiste fornuftigt med plads til et stykke kage til fødselsdage, et glas vin osv. Da jeg blev syg blev jeg opfodret af min læge til at "gå lange ture" i naturen, og med to hunde og en sygemeldning tog jeg dette til mig. Det skal lige siges at jeg ikke rigtig havde nogen appetit til at begynde med, og spiste meget mindre end jeg plejede. Det var først da jeg blev "klar" i hovedet igen og begyndte at foretage mig andet end at gå ture i naturen og begyndte at vende tilbage til min normale rutine med træning og sund kost, at jeg opdagede hvor meget jeg havde taget på.

I det sidste års tid har jeg levet hvad jeg mener er sundt, med masser af motion, og blot set vægten stige. Jeg har spist som jeg plejede og givet den lidt mere gas med cardio dog uden resultat.D. 1 januar besluttede jeg mig for at det kunne være nok og fik lagt kostplan med en indtag på ca 1400 kcal om dagen fordelt på 50 % kulhydrater, 30 % protein og 20 % fedt. Efter to måneder havde jeg taget på! Jeg snød ikke! Jeg spiser ikke sukker, drikker sodavand, går i byen osv! Min læge mener at det er medicinen der gør at min krop lagrer fedt i højere grad, men hvad gør jeg ved det? Jeg er i gang med at trappe ud, men det er en lang proces. Jeg blev selv bekymret for at jeg havde kørt min forbrænding i stå, og prøvede at droppe kostplanen og tælle kalorier, og så ligge mellem 1600-1800 kcal. Dette holdt jeg hurtigt op med igen da vægten steg endnu mere!

I øjeblikket tæller jeg kalorier på myfitnesspal og holder mig på 1200 om dagen. Jeg er ret aktiv i min hverdag med 3 daglige gåture og cykel som transportmiddel, dette supplerer jeg med 2 gange styrketræning og 3 x 30 min cardio. Hvad gør jeg forkert? 

 

Link to comment
Share on other sites

Lol du siger psykofarmika? Det er i den grad kendt for at kunne give folk overvægt, metabolisk syndrom og diabetes. Du gør ingenting forkert og du træner meget, og så håber jeg du får sovet nok også. Næste gang du får taget blodprøve skal du sikkert nok få at vide du enten har for meget fedt i blodet og dit blodsukker er for højt.

Det eneste jeg lige kan anbefale med kosten er at, tage måske en valle protein shake om dagen og så sørg for at få nogle omega fedtsyrer i din kost hverdag.

Du bør nok ikke gå igang med at lave mere motion end du gør, da det bare kommer til at øge dit kortisol(stress hormon) niveau og det er aldrig godt.

Jeg kender en fyr som engang sagde at, han ville hellere have det godt og være glad og være tykkere(mig) end at være tynd(ham) og have det dårligt både fysisk og psykisk som han tit havde det. Dermed ved jeg godt man sagtens kan være glad og slank, men det jeg tænker er jo at, du er ved at trappe ud som du siger , så vær tålmodig med det.

 

Noget helt andet er at xl er bestemt ikke stor størrelse så det skal du ikke være ked af og desuden kan du jo også have taget lidt muskler på da du jo styrketræner:-)

 

PS: Flot at du gør sådan en stor indsats og du kæmper med din sygdom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for svaret! :) 

Tak for tippet med valle protein. Jeg kan ikke foredrage protein shakes, så det kan være jeg laver noget kreativt med proteinpulveret istedet. Vanilje protein og skyr smager godt som frozen yoghurt :D 

Men godt at høre at det ikke er mig der er helt galt på den. Det er bare så frustrerende! Jeg begynder ærlig talt at føle at jeg bliver mere deprimeret over vægtøgningen, end jeg var da jeg begyndte på pillerne. Men jeg må væbne mig med tålmodighed, andet er der ikke for :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share