Iskias og piriformis


BundFang
 Share

Recommended Posts

Hej motionister

For cirka 2 år siden fik jeg en kæmpe overbelastning i min iskiasnerve ned langs venstre ben, grundet en forkert bevægelse. Den er jeg heldigvis kommet mig over.

Mit problem er nu, at når jeg laver squat, dødløft og lignende, går min piriformis ind og kompenserer for min ballemuskel. Det vil sige, at når jeg laver bentræning, får jeg ikke det maksimale udbytte og min piriformis er øm dagen efter i stedet for min balle. Dette kan jeg dog afhjælpe ved hjælp af diverse udstrækningsøvelser.

Mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at få aktiveret min balle igen, så det er den jeg løfter med og ikke den forholdsvis lille piriformis?

 

På forhånd mange tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk lige skrevet en artikel om iskiassmerter, som jeg tror vil kunne gavne dig:

http://fhecht.dk/iskiassmerter/

 

Din piriformis kan ikke gå ind og decideret kompensere for din ballemuskulatur, går ud fra at du mener gluteus.

For mig lyder det mere som om, at din piriformis stadig er påvirket af din overbelastning, eller og at den ikke har tilpasset sig en mere krævende belastning endnu.

Hvor lang tid har det stået på? Og hvorfor tænker du, at du ikke får maksimalt udbytte af din bentræning, er det "kun" fordi piriformis er øm dagen efter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share