Styrketræning på skemaet?


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

Hvad ville du gerne have haft, hvis du skulle starte din træning forfra?

 

De sidste 2 år har jeg på min arbejdsplads fået lov til at lave et lille hobbyprojekt for en lille flok elever, nemlig et fag med fokus på styrketræning og fysisk styrke.

Eleverne træner 3 gange om ugen sammen med mig, og så tager vi på en tur til et sted hvor der er en spændende træningskultur.

I år var vi på Island og løfte ting fordi... Island er awesome.

Hvad er det så jeg vil med den her tråd?

De sidste par år har jeg haft fokus på basis, og det har virket godt. (simple øvelser med Kettlebells og vægte, kropsvægtøvelser og Cardio med høj intensitet og kort varighed) Især i år er elevernes løft steget en del.

Men. Jeg ved at jeg stadig kan lære rigtigt meget om at opbygge et fag som dette, og jeg ved at der er masser af gode tanker på MOL

Hvis du kan huske tilbage til da du var 15/17 år (eller hvis du er det) Hvad ville du så gerne lære om træning?

Hvad ville være vigtigt for dig at få dækket?

Hvor meget skulle teori fylde i forhold til praksis?

Hvordan ville du gerne have startet din træning, hvis du kunne starte igen?

Hvordan kunne man lave et lille fællesskab om fysisk træning uden det går ud over det sociale liv på en efterskole?

Ville der være rejsemål du gerne ville til, hvis det bare handlede om at træne igennem i en uge?

Og hvad har jeg glemt at spørge om?

 

På forhånd tak, Blackmoore :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tror ikke jeg kan komme med et svar der adskiller sig væsentligt fra den viden/de erfaringer du selv har, men giver alligevel et kort input da jeg synes emnet er spændende og jeg selv underviser den samme aldersgruppe i idræt, omend mine elever nok ikke alle er lige så motiverede da det er en del af deres undervisning i 10 klasse i folkeskolen og ikke et målrettet ønske om en idrætsefterskole (en del af vores elever vælger idrætslinje som det mindste onde blandt linjefagene). Hos os fylder teorien Ca 25 procent. For de meget motiverede er det fantastisk at få indsigt i hvad der foregår i kroppen når man træner. For andre er det næsten volapyk idet der er mange nye fagord/begreber og fordi de kommer med et begrebsapparat/hverdagssprog der er meget mangelfuldt når man skal tale om idrætsteori. F.eks. præget af mange floskler om hvad god kondi betyder, hvad sund kost er, hvad teknik betyder osv. Anywho, min erfaring er at de fleste først rigtig ender med at FORSTÅ begreberne når de besøger dem igen i forbindelse med årets afsluttende linjeprøve/opgaveskrivning. Samtidig at den teori der sidder fast er det som vi gentager mange gange ved at koble den til/ gentage den i praksissituationer (en løbende proces vi idrætslærere hele tiden forsøger at blive bedre til). Summa summarum ender jeg vist på at det er vigtigt at det bliver anvendt teori og at det vigtigste på sådan et år bliver at inspirere/motivere til fortsat at søge viden efter at undervisningen er slut. 

I forhold til indhold vil jeg mene at skadesforebyggelse er enormt vigtigt, at der er stor variation og at det er sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Et af de emner, som jeg gerne ville have lært mere om, og som jeg som træner ville ønske mine spillere (volleyball) var mere bevidst om, er sammenhængen mellem en given sportsgren, og så en stærk grundlæggende fysik. Det har overrasket mig, hvor fraværende denne viden er hos mange unge mennesker. Helt konkret har vi i volleyball sammenhæng naturligt nok arbejdet meget spring-styrke, uden at det for alvor lykkede at motivere de unge mennesker til at arbejde videre med det selv. Men, i sidste sæson havde jeg en spiller, der startede på at styrketræne ved siden af, og som øgede sin springstyrke med 30% på nogle få måneder. Det var noget af en aha-oplevelse for mange af de andre spillere. 

Det kunne derfor være interessant at kæde bestemte sportsgrene sammen med forskellige former for fysisk træning. Hvilken form for fysisk træning ville eks. passe til fodboldspillere, svømmere, basketball-spillere etc. etc. 

Jeg vil tro, at mange af jeres elever ikke kommer til at styrketræne resten af deres liv. Men, alle vil have stor glæde af at vedligeholde en grundlæggende god fysisk form, for at blive god til andre sportsgrene.

Det behøves ikke være begrænset til traditionel fysisk styrke, men kunne også være balance, koordination, hastighed mv. 

Link to comment
Share on other sites

jeg har ret gode erfaringer med de elever vi har der går op i kampsport.. de kan virkelig rykke sig en del, som teenagere, når deres kondital og styrke lige kommer et nøk op

 

Ido Portal.. det sker nok ikke ;)

 

Men jeg har Yoga med i år som en del af mobiliutetsarbejdet

min styrketræning med eleverne i år kommer meget til at være baseret på Dan Johns "Can you go" koncepter

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share