Kalorieforbrænding på arbejde


Zarqua
 Share

Recommended Posts

Hej MO.

Jeg skriver her fordi jeg er lidt lost i hvad jeg skal gøre. Sagen er at jeg har et arbejde, hvor jeg går rigtig meget og arbejder efter 5:2 modellen, så i min arbejdsuge, så går jeg rigtig meget. Jeg bruger lifelog som er en Sony App og den måler præcist hvad skridt og kalorieforbrænding angår.

Jeg går som minimum 16.000 skridt i alt på en dag og det er bare lige ned til købmanden og resten er faktisk på arbejdet. Jeg har også dage hvor jeg er oppe på 19.000. I alt i sidste uge har jeg gået 90500 skridt(fra onsdag til søndag). Min krop forbrænder ca. 2000kcal og forbrænder imellem 2-4.000 kalorier på en arbejdsdag, så på en dag kan mit kaloriebehov være fra 4.000-6.000kcal. Mit problem er så at jeg ikke føler at jeg taber mig, selvom jeg har et så stort kalorieunderskud. 

 

Selvfølgelig vil kroppen sætte forbrændingen ned hvis underskudet er for højt, men der kommer vel også en grænse for hvor meget kroppen kan holde tilbage?

Jeg er desværre ikke en der spiser rigtig meget mad. Jeg følger lige pt Henrik Duers kostplan på 2000kcal og det fungere rigtig godt for mig lige pt. 

Udover arbejde, så når jeg har fri, så cykler jeg 1-2 ture om ugen, hvor jeg forbrænder ca. 1500kcal på en kort tur på 1 time. Så det er 3000kcal ekstra på en uge

 

Så overall med denne smøre er at:

Hvad kan jeg lave af alternativer i min hverdag til at tabe mig? Jeg kan ikke spise mere end jeg gør. Propper mig nok i forvejen.

Ser ingen forskel på kroppen eller vægt og har haft været sådan aktiv i et år. Jeg er endda ryger og min hvilepuls er imellem 64-74 og ilt % ligger imellem 97-98%, så det er jo heller ikke fordi min kondi er forfærdelig?

 

What to do?

Edited by Zarqua
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Zarqua skrev:

Jeg følger lige pt Henrik Duers kostplan på 2000kcal og det fungere rigtig godt for mig lige pt. 

 

Jeg kan ikke spise mere end jeg gør. Propper mig nok i forvejen.

 

 

De her 2 sætninger er ret modsigende. Du kan umulig "proppe dig" med mad og kun indtage 2000 kcal (med mindre du spiser 2 kg grøntsager). Tror du spiser væsentlig mere. Har du talt kcal på ALT, du indtager i løbet af en dag?

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart overvurderer du / din gadget dit kalorieforbrug.

Du brænder i hvert fald ikke 1500kcal af på en times cykling med mindre du kan krølle Froome & Co sammen, med den ene arm på ryggen! Er du en habil cykelrytter kan du forvente omkring det halve - og så ligger din hvilepuls i starten af 40'erne.

Men jeg forstår slet ikke din bekymring om at du "ikke kan spise mere end du gør - propper dig nok i forvejen" og samtidigt undres over ikke at tabe dig. Så lad da være med at proppe dig, hvis du synes det er det du gør. Det virker totalt sort at ville tabe sig og samtidigt spise mere end føles naturligt....

Link to comment
Share on other sites

1 minut siden, Gregers TF skrev:

Umiddelbart overvurderer du / din gadget dit kalorieforbrug.

Du brænder i hvert fald ikke 1500kcal af på en times cykling med mindre du kan krølle Froome & Co sammen, med den ene arm på ryggen! Er du en habil cykelrytter kan du forvente omkring det halve - og så ligger din hvilepuls i starten af 40'erne.

Men jeg forstår slet ikke din bekymring om at du "ikke kan spise mere end du gør - propper dig nok i forvejen" og samtidigt undres over ikke at tabe dig. Så lad da være med at proppe dig, hvis du synes det er det du gør. Det virker totalt sort at ville tabe sig og samtidigt spise mere end føles naturligt....

Både Endomondo og mit pulsur stemmer nogenlunde overens. Der er 50kcal forskel. Nu cykler jeg jo ikke 15km i timen men 35km i timen

Link to comment
Share on other sites

Endomondo og pulsure er fulde af lort (desværre og for ringe, nu mange ure er ret dyre), hvad angår at estimere kalorieforbrug. At de viser næsten ens gør det ikke bedre. Har du wattmåler på cyklen begynder det NOGENLUNDE at nærme sig sandheden.

Hvis du kan cykle 35 i snit ved 1-2 ugentlige ture på en time, så SKAL du, som don155 er inde på undersøges. I alle de cykelklubber jeg har kørt i, er der ikke sindssygt mange der kan flytte sig 35km på en time. Og aldrig uden 8-15 timers ugentlig struktureret træning.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det virker til Zarqua vist repræsentere et fænomen, vi ofte ser i vægttabstråden (og andre for den sags skyld). Ignorerer alt der hentyder, man gør noget forkert, eller meget, meget sandsynligt tæller sine kalorier forkert. Man vil kun gerne bekræftes i, at man gør alt rigtigt og finde nogle undskyldninger for, man ikke taber sig med lynets hast.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share