Øvelser til et stabiltet knæ?


JustALittleBit
 Share

Recommended Posts

For nogle måneder siden, mærkede jeg et jag i det ene knæ mens jeg squattede. Dum som jeg er, skulle jeg jo lige prøve til et par gang om det nu også blev ved. Efter et stykke tid, hvor det ikke rigtig blev bedre, nærmere tværtimod, fik jeg en henvisning til en fys. Han fortalte mig der var lidt væske i knæet, men ellers var der ikke noget i vejen og han kunne ikke hjælpe mig videre. Han sagde også at min menisken nok har været i klemme (blev scannet og ingen skade på menisken) og da jeg er en smule hypermobil i knæet, vil den have nemmere ved at komme i klemme, men den vil også bedre kunne holde til det. Stille og rolig begyndte det at blive bedre og jeg kom tilbage til at kunne træne normalt igen.

Nu skete det så igen i søndags. Nu ved jeg jo, at jeg ikke skal blive ved med at prøve til og at jeg lige skal give knæet lidt ro. MEN jeg vil rigtig gerne undgå at det sker igen i fremtiden, så er det nogle øvelser for øget stabilitet i knæet, som jeg burde gå igang med asap?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke nok om det, men når du er smertefri ville jeg foreslå at du 1) fik tjekket om du er stærk nok på begge sider af knæet. Hvis du kigger dine programmer igennem kan de måske også vise om du har underprioriteret bagsiden. 2) begynder at arbejde med high rep til udmattelse på vippebrættet. Etbens Halløj og øvelsesvariation.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tjekker man mon om man er stærk nok på begge sider af knæet? 

Jeg træner ben ad 2 omgange i løbet af en uge, hvor jeg den ene gang har fokus på forsiden og den anden gange med fokus på bagsiden :-)

Vippebræt? Altså bare at stå på det eller? Jeg er begyndt på etbens halløj med leg-extentions med lav vægt og mange gentagelser og nogle elastisk øvelser, som jeg fik googlede mig frem til. 

Har squattet i dag, både alm. og OH squat, uden problemer. Men er møg-nervøs for at det sker igen og jeg ikke er ligeså heldig næste gang..

Link to comment
Share on other sites

Selve testen er jo nem, men jeg kender ikke forholdet mellem styrke for og bag og hvornår det bliver et reelt problem med ubalance. Tror du skal have fat i en dygtig sportsfys og ellers se om du kan finde noget på Pubmed.

 

Jeg ville arbejde med balanceøvelser på vippebræt, så du træner balancen med forskellige vinkler i knæet. Fx Pistols, men der er jo flere muligheder for at gøre det lidt sjovere. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share