Måltid 1/1 marathon ift 1/2 marathon


Hariri
 Share

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg er ny på dette site og håber at kunne trække lidt på Jeres ekspertise. 

Er relativt ny løber - har løbet siden april i år. Har altid dyrket sport og de seneste 4-5 år cyklet en del. Formen er der med andre ord - både respiratorisk og muskulært. 

Nu til mit spørgsmål. Har deltaget i tre ½ marathons med tiden 1:51 som bedste tid. Følger et træningsprogran som sikrer at jeg kommer ud på ca 40 km ugentligt fordelt på tre pas (interval, langsom og lang tur). Jeg er klar over at jeg ikke bare kan tage min tid fra ½ marathon, men kan jeg på nogen måde bruge min tid fra ½ marathon ift forventet tid på den hele?

Det skal siges at de tre halve alle har været relativt bakkede/kuperede (mellem 160 og 230 hm) og at min debut på den hele er HCA som efter sigende skulle være pænt flad. 

Håber at høre fra Jer

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, der findes en grov tommelfingerregel der hedder halvmaraton x 2 + 10 min. Hvis det er første maraton, skal du nok ligge lidt yderligere til. Mit eget første maraton var lige omkring +15min til 2 x halvmaratontiden.

http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php

Men pas meget på med at slå dig mentalt fast på under 4 timer total. Du risikere at blive slemt skuffet, hvis du rammer 4:05, som også er en ganske fin begyndertid. Langt, langt de fleste bliver overrasket/udfordret omkring 37-38 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share