Sign in to follow this  
Kidi3

Besvime efter sidste sessions af squat og dødløft?

Recommended Posts

Her Idag og de forrige gange har jeg været tæt ved at besvime ved mine sidste sæt squat og dødløfts session. 
Jeg tror det kommer af at jeg holder vejret, for at kunne spænde mavemusklerne.  Altså jeg glemmer at trække vejret. 

Jeg kører lige pt. Stronglift, så min belastning vil stadig forøges for hver træningspas.  Belastning er ikke fysisk hårdt, men selve problemet med at besvime gør mig lidt bange om jeg skal fortsætte  eller tage en deloade og fokuser på vejrtrækning...

vejrtrækning har aldrig været et problem... og det har aldrig været et problem før (med lavere vægt), eller under min opvarmning. 

 

Så spørgsmålet.. hvordan skal jeg fortsætte.. Længere pauser? Deloade og få styr på vejrtrækning? eller noget helt andet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej.. jeg trækker vejret under alle gentagelser.. men mine øvelser tager generelt meget lang tid.. mest fordi jeg er forpustet, og skal bruge en del energi til at kunne fokusere til at kunne udføre næste øvelse.  Så ja jeg trækker vejret mellem hver gentagelse men pausen mellem hver gentagelse er lang of bruges ofte på at samle sig og få styr på vejrtrækning 

Edited by Kidi3
Fuck jeg er træt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er under de sidste sæt problemet opstår.. når jeg er på 4. eller 5. Sæt begynder det at blive hårdt, og ja der er det slemt. Men de første er ikke fysiske krævende... Forstået på den måde at mine første sæts er lette. 

 

Jeg ved ikke om det mog som kludrer i det.. men ja håber det giver mening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, det giver mere mening så. Det lyder til, det simpelthen bare er tiden mellem dine sæt, du skal skrue lidt op for. Hvor lang tid pause holder du mellem sæt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt rigtig tolket. 1,5 min er kun mens det stadig føles let. Du skal øge pausen mellem sættene, efterhånden som løftet bliver tungere og mere krævende.

Citat

 

How long should I rest between sets?

Enough to get five reps on your next set. You won’t need to rest much between sets the first weeks of StrongLifts 5×5 when the weights are still light. But as the weight gets heavier and more challenging, you’ll need more rest between sets. Here’s what I recommend: 1min30 if getting five reps on your last set was easy 3mins if you struggled to get five reps on your last set 5mins if you missed a rep on your last set 3-5 minutes rest after a challenging set of five reps is key to get stronger. It gives your central nervous system time to recover between sets. If you only wait a minute after a hard set, you risk missing reps on your next set and plateau. Wait 3-5 mins and you’re more likely to get your five reps and get stronger.

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En god tråd, for jeg har i mange år gået og troet at det kun var mig som var en svækling. Jeg har samme problem, når jeg begynder at nå grænsen for, hvad jeg kan klare med 3-5 gentagelser. Ved 10 gentagelser opstår det selv ved relativ lav vægt når jeg squatter. Synes selv jeg holder lange pauser 2-4 minutter ved de tunge sæt. 

Jeg har opdaget, at hvis jeg spiser noget hurtigt kulhydrat halvt inde i  min træning, bliver mine udfordringer med besvimelse lidt mindre men ikke helt godt. Har ikke fundet den ultimative løsning endnu.

Jeg er med på at 20-breating squat kan give besvimelse, men troede ikke det galt for alm mennesker i den lave ende af skalaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare lige for at få det på det rene, så er det ikke fordi du holder vejret. Jeg er fridykker, så jeg ved en del om vejrhold. Besvimelse grundet vejrhold har typisk en anden karakter, og du kan holde vejret meget længere end du tror. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Boman skrev:

Bare lige for at få det på det rene, så er det ikke fordi du holder vejret. Jeg er fridykker, så jeg ved en del om vejrhold. Besvimelse grundet vejrhold har typisk en anden karakter, og du kan holde vejret meget længere end du tror. 

Hvor meget ved du om valsalvas manøvre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

så jeg tilbage efter noget tid med noget respons. 

Jeg valgte i starten at prøve at tage længere pauser, og opdagede ret hurtigt at det hjalp.. Jeg  valgte at holde 2 minutters pauser omkring de sidste sæt.  Den sidste del af tiden, gik mere på at gøre mig psysiske klar til løftet frem for skynde mig. 

en anden ting som jeg tror har været det som har været skyld i min tendens til at besvime må have været en form for manglende "fokus",  som opstår når jeg prøver at samle kræfter sammen til at udføre næste gentagelse.  Det virker som om at jeg begynder at hyperventilere og derved ikke trækker vejret ordenligt, ja derved risikere at besvime.. 

Så nu er jeg mere obs. omkring disse ting, og fortsætter med løfte videre :) 

Tak for hjælpen / nyttig info : )

Edited by Kidi3

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 23/9/2016 at 21:54 , Fame Boy skrev:

Hvor meget ved du om valsalvas manøvre?

Præcis. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this