Cooper/bip test og styrke-core niveau 2


Tobiaskrogh
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg står i den situation at jeg er nået frem til at jeg vil søge ind på officerskolen når jeg er færdig med min Bachelor. De skriftlige prøver skal jeg nok kunne stå inde for men er mere de fysiske der bekymre mig. Det er årevis siden jeg var i decideret god form da jeg trænede MMA, jeg er faldet helt af på den her i studieårene må jeg desværre indrømme og nu er en jogging tur til den lokale fakta ved at slå mig ihjel. For det første vil jeg rigtig gerne kunne imødekomme kravende men derudover er jeg også bare træt af at se min krop falde hen og mave blive større og større så ville elske nogle forslag til hvordan jeg kan nå de krav der er til uddannelsen, og mere hvis muligt. Jeg er så heldig jeg stadig har 2 år til at nå det men hvorfor vente til senere hvis jeg kan starte nu og nå forbi de krav, right? ^^

Kravene til officerskolen er 2400 m på 12 minutter eller en bip test samt niveau 2 i styre(core) testene som kan ses her http://www2.forsvaret.dk/uddannelsessite/uddannelser/Pages/Fysisk_test.aspx


Så er der nogle gode forslag til hvordan jeg træner mig op til de krav og videre? Løbe intervaller og distancer, core træninger osv. for har hørt øvelserne skal være dynamiske for at hjælpe men de fleste tests er statisk så hjælper vel ikke så meget bare at lave dem tusinde gange.

På forhånd tusinde tak for hjælpen og undskyld hvis jeg har lagt dette op et forkert sted, har lige oprettet mig for den her tråd så er helt ny

Venligste hilsner Tobias

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig godt at starte i god tid!

Niveau 2 er ikke det store problem med regelmæssig træning. Hvordan du gør det, er der flere muligheder for. Nogle vil anbefale Crossfit som det eneste rigtige, og jeg selv er mere til at splitte træningspas op i styrke og kredsløbstræning på forskellige dage som udgangspunkt.

Et eksempel kunne være 3 løbedage (ingen interval til at starte med, kun 5-6 km indtil din krop har vænnet sig til belastningen), og 2 dage med styrketræning. Styrketræning kunne være et fullbody-program til at starte med (find et simpelt program som Starting Strength eller lign.). Efter fullbody-programmet tager du fast 3 statiske øvelser, som variere fra gang til gang. Fokusér mest på øvelsen "ryg", da det ofte er den, folk har størst problemer med.

Personligt vil jeg også anbefale en marchtur ca. hver anden uge det sidste år, inden du starter. Det er god holdning, at en officer er på forkant med, hvordan de stående styrker bliver belastet i praksis. Med mindre forsvaret har ændret uddannelsen, så kommer du som noget af det første på sergentskole. Her vil du blive glad for at have trænet march (måske også lidt svømning, hvis du har tiden til det).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share