pause med styrketræning og vægtøgning


Fitnissen
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg er en 17 årig pige, som elsker at løbe lange ture og styrketræne. Jeg vil gerne tage lidt på i vægt (gerne muskler), hvilket jeg synes er svært. Jeg har haft, og har nok stadig lidt, en spiseforstyrrelse, hvilket er årsagen til, at jeg de sidste 3 år har været undervægtig. Jeg er dog kommet op i vægt siden starten af min spiseforstyrrelse. Jeg er 161 høj og vejer 46,5 kg. 

Jeg har i lidt over en måned nu ikke løbet eller styrketrænet, pga. en skade i lysken (muligvis en inflammation/betændelsestilstand) Jeg har i denne måned trappet meget ned med mit indtag af mad, da jeg psykisk synes det er meget svært at skulle tage på, når jeg hverken kan styrketræne eller løbe... Jeg spiser alle 3 måltider, men det er meget lidt jeg spiser (rent kaloriemæssigt) Jeg har ikke lyst til at tage på mens jeg laver ingenting, da jeg føler at det bare sætter sig som fedt.. På den anden side vil jeg også bare gerne hurtigt komme mig over skaden, så jeg kan komme i gang igen. 

Jeg er mentalt meget nede for tiden, da jeg skal tage på, men på samme tid ikke vil, da jeg ikke kan lave noget aktivt. Er det bare en masse sludder jeg har fyldt mit hoved, eller er der noget om snakken, når jeg forestiller mig at det hele vil sætte sig som fedt, hvis jeg ikke træner på samme tid? Og er det egentlig bedre at have det sidende som fedt på kroppen først, når man gerne vil opbygge muskler, eller er det bedst at starte med at træne når man er undervægtig, for at det fra starten af sætter sig som muskler?

Og har jeg mistet meget muskelmasse hvis jeg ikke har trænet i en måned, og nok heller ikke kan styrketræne de kommende 3 uger?

Link to comment
Share on other sites

På 10/9/2016 at 18:41 , Fitnissen skrev:

Hej :)

Jeg er en 17 årig pige, som elsker at løbe lange ture og styrketræne. Jeg vil gerne tage lidt på i vægt (gerne muskler), hvilket jeg synes er svært. Jeg har haft, og har nok stadig lidt, en spiseforstyrrelse, hvilket er årsagen til, at jeg de sidste 3 år har været undervægtig. Jeg er dog kommet op i vægt siden starten af min spiseforstyrrelse. Jeg er 161 høj og vejer 46,5 kg. 

Jeg har i lidt over en måned nu ikke løbet eller styrketrænet, pga. en skade i lysken (muligvis en inflammation/betændelsestilstand) Jeg har i denne måned trappet meget ned med mit indtag af mad, da jeg psykisk synes det er meget svært at skulle tage på, når jeg hverken kan styrketræne eller løbe... Jeg spiser alle 3 måltider, men det er meget lidt jeg spiser (rent kaloriemæssigt) Jeg har ikke lyst til at tage på mens jeg laver ingenting, da jeg føler at det bare sætter sig som fedt.. På den anden side vil jeg også bare gerne hurtigt komme mig over skaden, så jeg kan komme i gang igen. 

Jeg er mentalt meget nede for tiden, da jeg skal tage på, men på samme tid ikke vil, da jeg ikke kan lave noget aktivt. Er det bare en masse sludder jeg har fyldt mit hoved, eller er der noget om snakken, når jeg forestiller mig at det hele vil sætte sig som fedt, hvis jeg ikke træner på samme tid? Og er det egentlig bedre at have det sidende som fedt på kroppen først, når man gerne vil opbygge muskler, eller er det bedst at starte med at træne når man er undervægtig, for at det fra starten af sætter sig som muskler?

Og har jeg mistet meget muskelmasse hvis jeg ikke har trænet i en måned, og nok heller ikke kan styrketræne de kommende 3 uger?

Hej Fitnisse

 

Først og fremmest vil jeg anbefale dig at læse lidt af Morten Svanes blog indlæg, og litteratur. Morten har tidligere været dedikeret Fitness atlet, og fokuserer nu på det mentale aspekt ved kost og kropsforståelse. Både blog, og henvisning til hans nyeste bog kan du finde her:

http://mortensvane.dk/slut-med-forbudt

 

Nå men for at forsøge at besvare dine egentlige spørgsmål:

Vil dit kalorieoverskud sætte sig som overskud hvis ikke du træner? 

- Ja det vil det. Men afhængigt af hvad din fedtprocent er nu, er det ikke sikkert det er et problem i sig selv. Nu nævner du at du pga en skade i lysken ikke har trænet. Hvorfor dog ikke? Du kan da lave massere af styrketræning der ikke indebærer at du generer denne skade? Der er massere af relevant overkropstræning du kan lave, både med kropsvægt, frievægte, eller maskiner. Hvorfor stoppe helt , og ikke i stedet bruge "pausen" til at give nogle andre muskler lidt ekstra kærlighed?

 

Er det bedre at have fedt siddende på kroppen når man gerne vil opbygge muskler?

-Nej, for at fjerne dette igen skal du være i kalorie underskud. Kroppen bruger ikke de kalorier du har deponeret som fedt, til at bygge muskler af desværre. 

Har jeg mistet meget muskelmasse hvis ikke jeg har trænet en måned?

- Tja, du har givetvis tabt en smule. Men du er ung og energisk, det tager 0 tid at tage det på igen. Kroppen er god til at huske, og du skal nok få det hele tilbage, og mere til, når du først træner igen. Det skal du ikke bruge for meget energi på at tænke over 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share