Sprint og forbrænding


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg kan se at de anbefaler sprint til at give en god forbrænding inde på T-Nation (og et masse andre ting, men det er vist mere ammestue). Anyhow, er der noget videnskabelig evidens for at et par hurtige sprint som afslutning på træningen giver den ønskede effekt på forbrændingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder det er noget i stil med det Michael Mosley nævner i sandheden om motion. Han har lavet en hel udsendelse om det (1 time). Der nævnes dokumentation, men ikke ret mange detaljer. Den kan ses her

Jeg forsøger mig med sådan noget træning, men det er mest fordi jeg er for doven til at cykle lang tid :bigsmile:

Det er nok ikke helt der du er.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget af det samme effekt man er inde i, tænker jeg.

Jeg har lige fået styr på træningen og løberiet efter en periode uden så meget træning, og vægten er oppe på 106. Jeg løber og træner tre gange og ugen af hver type, og tænkte at på styrkedagene, kunne jeg afslutte med sådan en omgang for at sætte gang i forbrændingen og styrke led og muskler. Jeg tænker også at der er noget spild-over til løberiet, da sprint burde styrke led og sener, og det bla fungerer i 10-20-30 princippet og med bakkesprint. Kan det samtidig give noget ekstra forbrænding, så vil det være helt fint, da jeg gerne skal et par kg eller fem ned.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke den totale forbrænding vi er ude efter - jeg var måske lidt upræcis. Det t-nation ofte påstår er som det her: (fx i artiklen ovenfor om sprint) "And no other exercise will decimate body fat faster." Så de påstår at sprint (eller hit) vil forbrænde fedt hurtigere.

Det er den påstand jeg er ude efter noget evidens for. Om det er sprint eller en anden øvelse tror jeg er mindre vigtig, da det mere handler om den samlede belastning af kroppen. Mosley brugte en fitnessbike som jeg husker det og jeg tænker at det er potato/potato.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse studiet.

Der står ret tydeligt, at selve sprint/HIIT-træning forbrænder mere energi, men da du ikke kan sprinte konstant i 30 min, så er steady state lige så effektiv, hvis ikke mere set over en hel træningssession. Jeg kan ikke se, hvorfor andet end det totale energiforbrug er interessant? Det er netop dette tal, der har betydning for, om HIIT er mere effektiv som "forbrændingstræning". Hvilket det tilsyneladende ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share