Råd til vægttab


Herres
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en fyr på 18 år der vejer godt og vel 82kg. Hvad min højde, BMI osv. præcis er, ved jeg faktisk ikke. Men må gå ud fra at det er min fedtprocent der trækker de fleste kilo i og med at jeg aldrig tidligere har trænet.

Jeg er som sagt 18 år, og har faktisk altid lagt lidt ud, ikke at jeg er overdrevet overvægtig, men jeg har en del fedt rund omkring siden, og på maven som jeg de sidste mange år har været ret ked af. Over årene er det også udviklet sig til at kunne ses en smule på ansigtet, og lårene. Jeg har nu besluttet mig for endelig at gøre noget ved det, jeg er 18 år og hvis jeg vil have noget ud af min ungdom skal der til at gøres noget inden det bliver for sent.

Jeg har aldrig tidligere været aktiv, har absolut ingen forstand på kost og hvordan jeg ellers skulle håndtere situationen på. Jeg har én gang tidligere forsøgt mig, hvor jeg endte med at tabe 3 kg fordelt på ca. 0.5kg pr uge ved at spise en lille smule mindre, gå en daglig tur på 1½ time, og droppe slik, kager og småkager om aften. Den tur orker jeg ikke rigtigt at tage igen, for det første er 0.5kg ikke nok for mig pr. uge, jeg vil meget gerne op og smide mindst 1kg. Dertil har jeg den mening at jeg hellere vil gå all in, og fokuseret tabe noget vægt fremfor samme tur som tidligere hvor jeg lynhurtigt endte med at miste motivationen hvorefter jeg faldt i igen.

Hvordan kommer jeg igang? Er der forskellige måder at forbrænde fedt på kroppen? Jeg vil primært gerne af med fedt på maven og i siderne. Hvad med motion? Jeg arbejder fuldtid og har derfor ikke mulighed for lige at hive 3 timer ud for at træne. Vil en time være realistisk?

Jeg har den sidste måneds tid forsøgt mig med at løbe, men det bliver aldrig til mere end 30 maks 40 minutter og en tur på ca. 3km med skiftevis løb og gå. - Jeg kan simpelthen ikke mere efter de 3 km. Skal jeg fortsætte med at løbe eller skal jeg finde mig en anden måde at motionere på? Skal lige nævnes at jeg ikke er til fitness centre.

Et andet faktum jeg døjer lidt med at dalende blodsukker når jeg er aktiv, det stammer nok fra en kombination af dagligt natarbejde, og ingen motion overhovedet. Jeg har været til lægen og der er ikke tale om diabetis, jeg er derimod bare blevet opfordret til at tabe mig, men det er jo lettere sagt end gjort hvis man får det dårligt af at træne. Det skal så også siges at det er blevet langt bedre efter jeg begyndte at arbejde om dagen i stedet. Nogen der har erfaring med regulering af blodsukker?

Mit nuværende kost består af følgende:

Morgenmad: 2-3 stykker mørkt franskbrød med en smule smør.

Frokost: 2 stks fuldkornssandwich med kylling, salat, rød pebber, og et stykke bacon.

Aftensmad: Meget varieret, ofte ikke usundt mad, og spiser altid kød med lavest fedtprocent. Kan desværre godt (et par gange om ugen) gå hen i burger, taco, osv.

Dertil kommer så en pose slik, et par småkager, kage, og hvad der ellers er at finde i skabet om aften.

Hvad jeg havde i tankerne mht. kostplan

Morgenmad: Havregryn med et lille drys sukker

Frokost: Fuldkornssandwich med kylling, salat, rød pebber og et stykke bacon

Aftensmad: Hvad der nu bliver serveret, er det et stykke kød med kartofler, og salat gør det nok ikke så meget. Men ellers spise mindre af de usunde som f.eks taco og buger, og f.eks lade være med at proppe burgeren med ketchup, burger dressing, remulade og hvad man ellers plejer at komme i sådan en.

Det sværeste vil helt klart blive at holde mig fra slik, kager osv. om aften, jeg bliver derfor nød til at finde en erstatning. Jeg er helt vild med kaffe, så en 4-5 kopper kaffe med en sjat mælk i feder vel ikke? Det giver mig derimod en nydelse som jeg ellers ikke ville have hvis jeg sultede mig selv hele aftenen. Hvis jeg bliver sulten kan jeg snuppe mig et æble, eller et stykke knækbrød, og ellers må jeg spise nogle bolsjer.

Hvordan lyder mine ideer mht. kost? Hvad skal jeg gøre i forhold til motion? Hvor meget vil jeg realistisk set kunne tabe mig pr uge uden at skulle være helt besat? Og hvordan bibeholder jeg motivationen til at fortsætte?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Hej, jeg er 15 år gammel, jeg startede ud omkring et halvt år siden. Indtil videre har jeg gået ned fra 95 kg til 83kg, jeg ikke kender mit udgangspunkt kropsfedt men min nuværende er 16,7% kropsfedt. Jeg ønsker at skære ned til 10% kropsfedt. Jeg vil fortælle min nuværende tidsplan, jeg vil gerne vide, om det er muligt for mig at gå ned til 10% til marts (selv om jeg har tid indtil næste sommer). Jeg har ramt et plateau, og jeg har ikke flyttet fra 83kg i et par måneder, og jeg vil gerne slippe af med det, jeg forsøgte at men jeg endte skuffet og jeg slacked ud i november. Her er min ernæring & træning tidsplan: -Jeg Gør Calisthenics - Fuld krop træning hver anden dag [Omkring 2 timer hver workout] (jeg ved, de fleste mennesker forsømmer calisthenics og jeg ved, at dette er et forum for bodybuilding, men jeg har virkelig brug for hjælp) -Jeg Ved ikke, om jeg skal gøre cardio på mine hviledage. -Jeg Gør intermitterende fastende - 16 Fast / 8 Spis (Nogle gange kunne jeg ikke gøre det i weekenden) -Jeg Forsøge at spise så meget protein fødevarer, sunde kulhydrater og fedt som jeg kan. -Jeg Forsøge at spise så lidt forarbejdet sukker som muligt. -I Spiser frugt hele spise vinduet. Hvis du vil have min kostplan: 1. Måltid: 3 æg med lidt ost, 80g-100g havregryn med 300 ml mælk (0,5% fedt) + 3/4 æble i havregryn og mælk. Jeg spiser noget frugt, nødder et par timer efter måltidet, slags som en anden måltid eller en snack. Jeg workout - 2 timer gymnastik (armbøjninger, Dips, Push ups, squats, Muscle ups, etc.) Jeg spiser efter træning - Afhænger men jeg har altid et stort måltid med kulhydrater kilde - Ris, Pasta, kartofler, frugt, grøntsager, samt proteinkilde - Kylling, jorden kalkun, tun, kulmule fisk. Jeg kan have en anden frugt, men det er typisk mit sidste måltid, og efter at jeg starter hurtigt med en grøn te. Mit BMR er ~ 1878-1900 Cal / dag. Min TDEE eller DIM er 2912 Cal / dag, og jeg er temmelig sikker på at jeg spiser mindre (formodet underskud) end det, men jeg er stadig i en fedt-tab plateau. Skal jeg op cardio - sjippetov, løb? Skal jeg spise mindre? Hvad vil du foreslå jeg gøre?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share