Sign in to follow this  
1234567890

Overhead pressing

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg vil betegne mig selv som relativt erfaren i henhold til styrkeløft, men jeg er stødt ind i et problem i min træning.

Min træning er altid bygget op omkring store basisøvelser og det går generelt fint.

Mit 1rm i military press ligger pt. på 100-105, men jeg har virkelig problemer med at øge maksstyrken i netop dette løft. Jeg kører i øjeblikket en Hatsfield lignende cyklus.

Jeg søger derfor nogle erfaringer eller tips som kan hjælpe mig i netop dette løft.

Mvh.

Talmanden

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konkurrerer du i styrkeløft? Hvis ja, hvad er så formålet med presset?

Hvis nej, skal du på et tidspunkt?

Jeg har løftet til stævner i en del år, men har altid haft et langt tættere forhold til presset end bænken - jeg er muligvis den eneste styrkeløfter i verdenshistorien, der har presset over 100 og bænket under 150. :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk altid haft lyst til at konkurrere, men jeg har aldrig taget skridtet.

Formålet pt. er blot at blive stærkere til at presse stangen over hovedet. Simple as that.

De øvelser jeg har prioriteret det sidste års tid er OHP, Front squat, Død og incline bb.

Jeg overvejer muligvis at starte med at lære noget decideret vægtløftning. Jeg kan push presse 135kg bag nakken, men det almindelig pres halter efter.

Har du nogen fif til hvordan jeg kan øge topstyrken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En anstændig vægtløfter kan pushpresse op mod 150% af sit pres. :)

For de fleste er der noget at hente på teknikken. Især opspændet på lats og bredden på grebet. 

Jeg har selv været meget glad for thumbless/suicide greb, og højere reps. 

Min erfaring er at presset kan trække en pænt høj volumen over ugen - især hvis du holder dig til 8ere og tempomanipulation. 

Husk på at presset er endnu stædigere end bænken - måske det stædigste af de store løft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og som en tilføjelse til Fameboys gode betragtninger så er presset meget afhængig af disse faktorer:

1)Kropsvægt. Større kropsvægt = Større press. Det er utroligt svært at cutte og samtidig øge sit pres. 

2)Frekvens. Som med alt muligt andet skal man lave det man vil være god til rigtigt meget. Så en øgning af frekvensen. Bare husk på Fames råd med ikke at fyrer den max af hver gang. Det kunne eksempelvis være 3 dage med pres. dag1) 8ere med tempomanipulation dag2)Ekslplosive reps. 8x3 eksempelvis. dag3)Semitunge 5ere og 6ere.

3) Krudt. Overkroppen er overrepræsenteret med androgene receptorer i forhold til understellet. Derfor er den hurtigste vej til et massivt overheadpress at krudte den. Dog ikke noget jeg umiddelbart vil anbefale nogen. Med andre ord. Fjernede vi krudt fra jordens overflade ville vi stadig set voldsomt massive squats og deadlift rundt omkring. Men de ting der ville blive presset rundt omkring ville gennemsnitligt være langt mindre. 

 

Mht til at øge toppen af løftet. Så synes jeg seated pinpress fungere udemærket. Tog dog dette råd med en gran salt da jeg aldrig selv har været særlig god til at presse ting over hovedet :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante betragtninger og det glæder mig at i gider.

Krudt harmonerer ikke med børnefamilie og job i staten, så den ligger jeg i skuffen. Jeg presser 1 gang ugentligt lige pt., med to hjælpeøvelser til OHP. For øjeblikket bruger jeg Savickas pres og stående pres bag nakken med en højere volumen.

Jeg tror, at jeg vil forsøge mig med en højere frekvens. Det burde give noget.

Jeg synes, at det er langt federe at være stærk til OHP frem for i bænken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig ifht mandepoint på pres. Men så igen - efter jeg har fået familie etc går jeg ikke så meget op i at løfte ting mere. 

 

En lille ting: eksplosive reps er noget rod. Jeg ville lave fx standard reps en dag, langsomme 5ere en anden dag og bag nakken en tredje. 

Og så masser af øvre ryg og arme. <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this