Sign in to follow this  
DaDane

Brækket ankel - belaste benet 30%

Recommended Posts

Jeg har brækket anklen.
De første to læger jeg talte med sagde: Behold ROM-støvlen på. Du må ikke støtte. Og sådan er det i 6 uger.
Den sidste læge (og dels er det jo den sidste læge der tæller - og dels synes jeg det giver utrolig god mening det han siger): Hehold ROM-støvlen på det meste af dagen, men tag den af én gang dagligt og lav vrikke-øvelser. Dels med tæer for at beholde evnen og dels med foden primært for ikke at miste mere styrke end højest nødvendigt. Du må gerne tage ROM-støvlen af når du skal i bad.

Sidste læge sagde også: Du må gerne skygge-belaste (træde men helt uden vægt - bare lige lade den røre) fra starten.

Den del har jeg styr på.

Men fysioterapeuterne jeg talte med talte jeg med før sidste læge havde udtalt sig.
Specielt sagde lægen også, - og det ved jeg ikke hvordan jeg gør.

Efter ca. 3 uger skal du (jeg formoder med ROM-støvlen på) begynde at belaste benet lidt. Ca. 30% og langsomt mere sådan at det efter 6 uger er tæt på fuld belastning så jeg er klar til at få ROM-støvlen af og begynde at gå (eller genoptræning?)

Hvordan belaster jeg ca. 30% - hvad skal jeg gøre??? Jeg forstår det virkeligt ikke.

Fysioterapueterne gav mig basalt set 3 øvelser jeg skulle lave med det syge ben. En hvor jeg sparker bagud (med bøjet ben, - dvs. som om jeg skal sætte foden op i en tønde der hænger bag mig), en hvor jeg ligger ned med det dårlige ben skråt bagud og løfte (hælen) op mod loftet og en hvor jeg sidder på en stol og, med strakt ben, løfter benet op til ca. vandret og holder det der i omkring 3 sekunder.
Øvelserne skulle, hvis jeg forstod terapeuterne korrekt, primært gøre at jeg ikke mister atrofere for meget i det dårlige ben - eller sagt med andre ord. Det har egentligt ikke noget med anklen at gøre, men skal bare sikre at resten af benet ikke også forsvinder hen.
Det er meninge at jeg skal lave øvelserne alle dage, mindst én gang om dagen og 15 reps.
Jeg har ikke skide meget andet at lave, så jeg laver 3 gange dagligt 3 sæt af 15 reps. Overvejer at holde én fridag - fordi min erfaring fra træning siger mig at det ikke er nogen dårlig investering. Hvad siger I til det?

Og vigtigt, - hvad siger I med hensyn til at begynde at belaste det dårlige ben? Hvordan gør jeg det???
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har jo ikke nogen fysioterapeut, - det er det der er problemet.

Jeg havde nogle på sygehuset - og jeg har faktisk prøvet at ringe, - men har ikke kunnet få svar på de spørgsmål. Fordi det de kender til at de første læger.
Jeg har ikke været ude endnu og vil være ret træt af at skulle til en fysioterapeut i Århus (hvor jeg bor). Jeg har en lang trappe ned og skal med taxa frem og tilbage.
Måske kan det klares telefonisk - men jeg har ingen henvisning til en terapeut endnu.

Jeg tror problemet er at sygehuset (pga. nedskæringer formoder jeg) havde meget travlt med at smide mig ud. Faktisk så meget at de sidste 3 timer havde jeg ingen seng - og lå på gulvet i modtagelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this