Ondt i knæet.


Aznbull
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen.

Jeg har et knæ-problem i højre knæ, som lægen ikke rigtig kan hitte ud af hvad er. Når problemet opstår, er varigheden mellem 3-6 uger, og det forsvinder lige så mystisk som når det kommer, ingen forvarsel eller noget art. Det her er 3. gang inden for et år, at jeg har oplevet dette.

Problemet er at jeg ikke har ondt i knæet, lægen har undersøgt det, der er også foretaget MR skanning af knæet, men der er ikke noget at se. Jeg får jag i ydresiden af knæet, og knæet kollapser, smerten føles lidt ligesom når man støder albuet ind en kant og får sådan et "chok". 

Jeg beskriver det som at gå på et mine-felt, hvor du ikke aner om du bliver sprunget i luften ved næste skridt, man kan også være uheldigt at træde på 2-3 miner i træk.

Jeg får smerten/jaget ved normal gang, ved at sidde ned, ved at stå op, nogle gange også ved at ligge ned.

Så det korte er, ingen smerter, ingen låste led/ ingen synlig slid/ ingen normal knæ symptomer, man kan dog provoker knæet og fremkalde smerten hvis man ligger ned og løfter knæet lidt og drejer det let til højre/venstre, men metoden kan ikke fremkalde smerten hver gang.

I kan forestille jeg at en arbejdsdag bliver langt og langsomt, når man ikke tør at gå normal, og man tør ikke at bære rundt på noget, for man aner ikke om vil falde ved næste skridt.

 

Er der nogle herinde der har oplevet noget lignende, eller kan komme med en forklaring på hvad det kan være.

Mvh. Lee

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Lee, fandt du ud af hvad problemet var? Forrige søndag oplevede jeg noget der meget ligner dit tilfælde. Under en løbetur nedad en bakke oplever jeg lidt smerter i højre knæ 8inderside af knæet). Ikke noget voldsomt, men bare lidt hvor jeg tænker at jeg skal lige prøve at reducere belastningen lidt af knæleddet - så forsvinder det sikkert hurtigt. Sekunder efter kollapser højre knæ og jeg falder helt uventet idet venstre knæ og højre albue går i fliserne. Min teori er at en kraftig smerte i knæet må have fået det til at slå fra, omend jeg ikke specifikt kan erindre en kraftig/pludselig smerte, idet jeg bare pludselig ligger på fortovet med kraftige faldsmerter i venstre knæ/højre albue/skulder.

Skaden og smerterne i venstre knæ har været så kraftige at der gik 1½ uge før jeg kunne tage ud på en lille prøveløbetur igen. Første dag gik egentlig ok, men jeg løb langsomt af frygt for en gentagelse. Anden dag oplevede jeg at smerterne i højre knæled kom igen, så her listede jeg hjemad i gang/småløb og turde slet ikke løbe igennem.

Indenfor de sidste par måneder er jeg begyndt at praktisere bjergløb, hvilket selvfølgelig belaster meget nedad bjerget ved opbremsninger, men har ellers løbet stabilt 4-5 gange ugentligt i forholdsvist moderate mængder (30-50 km pr. uge) i 15 år (er 59 år gammel). Har aldrig dyrket håndbold/fodbold og aldrig haft skader i knæet før. Har dog nogle gange under et marathonløb efter ca. 35-40 km oplevet at højre knæ har kunnet drille (smerter på ydersiden som har betydet at jeg er humpet hjem i gang/småløb).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share